- 332 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
lavi sanatın üslup özelliği... resim teorisi... ard-öyk...145-2020
lavi sanatı suluboya sanatın kendidir.
şu farkla ki lavi: siyah, gri ve beyaz tonlardan olma bir suluboya sanatıdır.
mavi lavi çalışması vardır ki buysa monokromatiktir.
şimdi kritik nokta şu; sepya ve sepyaya yakın siyahlar ile yapılınca lavi çalışması monokromatik mi olur?
öyle siyah vardır ki içerisinde ton açılınca kahve renkler griden sırıtarak çıkar ki bunlar monokromatiğe dahildir.
asıl lavi çini mürekkep ile çalışılır.
çini mürekkeple yapılan laviler monokromatiktir.
karakalem ile yapılan çalışmalarsa akromatiktir.
bütün pentür çalışmaların beyaz, gri, siyahları monokromaktir.
lavi sanatı suluboyadan ayrılmaz. onun monokromatik çalışmasından başka birşey değildir.
mavi mürekkkeple de çalışılır.
laviyi belirleyen asli unsur: leke sanatı olmasıdır.
lavi suluboya gibi bir leke sanatıdır.
su ile dağılma boya damlaları ortaya leke saçmış olur.
bu hal ise bir grafik amblemde çalışılmaz ve de el vermez.
ama guaj boyama ile amblem tasarlamak hem mümkündür hem örtüşür.
lavi her haliyle ekspresyonizme tarz olarak biçilmiş kaftandır.
ekspresyonizmin lirik şiir gibi fırtınalı lekeleri lavinin örtüştüğü snattır.
öyleyse bu yaratılışta ki öğrencilerin lirizmaya yatkın olanların laviyi bilinçli çalışmaları ve bir tercihate doğru sürmeleri görsel sanatlar eğitimcisinin dikktiyle olacaktır.
laviyi geometrik ve edge-kenarlı tarzları çalışmak ve bu mizaçta olanları yönlendirmek olmaz.
lavi çalışmaların tarihi örnekleri de ekspresyonist- siluet eserlerden örülü olduğu görülecektir.
laviyle çizgisel üslup değil de gölgesel üsluplu, lirik, leke hatta soyut lekeler çalışmakla öğrenci "basic design" kapsamında soyut ekspresyonist çalışmaları zaten yapmaktadır... işte bu olanağı görmüş modern visual art eğitim kurucular, laviyi bu üslup özelliğinden dolayı tercihan çalıştırmaktadırlar.
ve ayrıca dosdoğrudan lavi bir soyut ekspresyonizm sanatıdır.
nasıl ki grafik sanatın teknik ve üslup olarak boyama sanatı guajsa; işte o şekildedir lavi de!
yalçıner yılmaz
akçansa g.s.lisesi uzman görsel sanatlar öğretmeni
24-08-2020
çanakkale
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.