- 388 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
desen çizmek çeşit çeşittir... resim teorisi... ard-öyk... 142-2020
gürcüstan’da güzel sanatlar fakültesi sınavına girmiş bir gencin bana anlattıklarıdır.
" ben kaliforniya’da ekspresyonist desen eğitimi almıştım. ve eğiten kişi bu çizim metodunu benim mizaç ve fıtratım gereği olduğunca; benim franz marc, kandinsky desenleri üzerinde çalıştırmıştı. ayrıca ekspresyonist desen içerisine alınabilen çizimler... karikatürler, eskizler, degas’ın desenleri ve tüm amorfik formları ekspresyonist desen kaplamında çalışmıştım.
ben van gogh’un ekspresyonist desenlerini çalışmıştım. ve bu tarza yakın bir desen anlayışım oluşmuştu.
gürcüstan’da sınava girdim ve kazanamadım.
akademiye gittim; desenime itiraz ettim.
hocalar toplandı.
benim kazanmamı istemeyen kişi grubun başına geçti. anladım ki: diğer hocalar bunun ağzıyla hareket etmiş.
bana kaybetme gerekçemi söylemeğe çalıştı bu kişi.
deseni sade akademik desen olarak bellediğini anladım.
desen sanatında resim ekolleri kadar desen sanatı vardır.
yani van gogh ekspresyonizmi pentür- yağlıboyası olacak deseni başka tarzlı olacak. bu saçmadır.
matisse’in eşi- portresi akademik desen olacak, pentürü fovist olacak.
desenlerden sonra pentür gelir.
öğrencilik döneminde deseni ekollere göre tabi ki yönelecektir.
akademik desen diye bir şey yoktur.
yaratıcı desen vardır. bu yaratıcı desen ekspresyonist olur, kübist desen olur...
brague kübist evlerini hangi desenle çizmiş sonra da boyalısını çalışmıştır?
ferdinand leger hangi desenle çizmiş, çalışmış ve boyamıştır.
neşet günal’in boyalı resimeserlerin desenleri de aynıdır.
ferdinand botero’nun desenleri şişman objelerin pentürdekiyle aynıdır.
manet’in desenleri empresyonisttir: "kedileri".
desene göre ressam resimeserini verir; pentürü başka deseni başka olamaz.
bu itibarla üçüncü dünya resim-sanatı okullarında kübist, ekspresyonist, soyut desen çizen öğrenciler akademik desen bellenmiş tarz yüzünden heba edilmektedir.
benim kaybetmemi istemiş hocanın sergisini onbeş gün önce filan gezmiştim... desenleri de vardı ve pentürleri de; hepsi ekspresyonisti.
sizin desenleriniz gibi ben de ekspresyonit desen çiziyorum ve ifade tarzım her resimeserinde bu şekilde olacaktır, dedim.
söyleyecek sözleri kalmamıştı.
yaptıklarını ezberen uyguladıkları anlaşılıyordu.
desen ile pentürü bağdaştıramıyorlardı. ikisi bireşerek ressamın resim dilini oluşturduğunu hala kavrayamamıştılar!"
yalçıner yılmaz
19-08-2020
akçansa güzel sanatlar lisesi uzman görsel sanatlar öğretmeni
çanakkale
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.