- 294 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
visual art; görsel sanatlar... modern resim sanatı. (resim teorisi) ard-öyk/ 138-2020
"görsel sanatları yanlış anlayıp yanlış uyguluyoruz."
burada "yanlış" kavramını doğru olan şeyin yanlışlaması olarak kullanıyoruz.
karl popper "yanlışlama" metodolojisi mucibince kullanıyoruz.
bugünkü görsel sanatlar ve dahi yeni resim: modern resim/ soyut resim dahil yanlış kullanıyoruz demekle "doğru uygulama/ hazırdaki cari uygulama"yı yanlışlamak istiyoruz.
popperian bir usulle söylenmiş sözdür.
visual art/ görsel sanatlar ile eski resim, güzel sanatlar birlikte müfredatta tatbik edilir mi?
görsel sanatlar kurikulum’u dünyada yaygınken amerika dahil çok ülkeler "güzel sanatlar"ın perspektifini, desenini dersler arasına almıştır.
görsel sanatlar kurucuları avangard bu disiplini gittikçe oturmasını zamanla sağlamlaştırmıştılar.
ve iki boyutlu, üç boyutlu, dört boyutlu resimeseri vermek sanatları olarak "phrase" etmiştiler.
güzel sanatlar, eski resmi, yeni resimden ayırmıştılar.
bağlarını kesmiştiler.
yeni resim, görsel sanatlar kurulmuştu: "visual art".
iki boyutlu resimeseri, üç boyutlu resimeseri, dört boyutlu resimeseri; two dimension artwork, three dimension artwork,four dimension artwork olarak bilinmektedir.
boyutlarla resim eseri yapmak eski resim, güzel sanatların metodolojisinin yerini almıştır.
görsel sanatlar yani resim boyutları derlenmiş ve toplanmış oluyordu, modern asırlarda.
yeni resim bir şekilde bilimeseri gibi olmuştur.
görsel sanatlar bilim gibi tipikal eser verecektir..
boyutların birini seçen öğrenci ressam olacaktır: görsel sanatlar ressamı.
bu öğrenci eserini iki boyutta, üç boyutta, yahutta dört boyutta verecektir.
iki boyutlu resim eseri/görsel sanatlar eseri/ artwork verecek öğrenci; bilimeseri nasıl veriliyorsa o şekilde, usulde çalışacaktır.
özgün, ele alınmış bir soru ve ya sorun, çözümlenmiş/ sentez edilmiş halde resimeserini yaratmış olacaktır.
adnan çoker’in resimeserleri " mukarnasları" iyi örnektir.
çoker artwork’ünü görsel sanatların estetik yasalarına uygun olarak gerçekleştirmiştir.
üçüncü boyut: staller, heykeller, enstlasyonlardır.
alexander calder’in üç boyutlu eserleri gibi.
dördüncü boyut artwork’ler için youtuber’ların yapıtları tam bir örnektir.
üç ayrı boyutta; artwork, görsel sanatlar yeni resmin elemanlarıdır.
visual art’ın isimlendirilmesi, çeviri yanlışları bir yana,visual art’ın temel felsefesi güzel sanatların değişmiş felsefesini, resim paradigmalarını anlamak lazımdır.
figüratif resim bitirilmiştir,
desen, perspektif gibi eski usuller terkedilmiştir,
imitasyon-tasviri görüşle görmek son bulmuştur,
portakalı göremeyiz, portakalı gösteren işaretleri görebiliriz: göstergelerle resmetmek tarzı gelişmiştir,
eskiresimde olmayan bilimeser gibi usulle özgün çözümlü/ net üslup hadisesi şart olmuştur.
her ressam; newton gibi bir sentez kuracaktır; çoker’in kurduğu gibi.
artwork hadisesi de budur.
visual art’te resimeseri yerine resim tekniği, resim deseniyle akşam etmek işin doğrusu değildir.
negatif resim yapmak... resimeseri yapmak değildir.
positif ve negatif resim bağlamında... resimeseri-artwork yapmak ressam olmak için şarttır.
bilimeseri vermeyene bilim adamı denmediği gibi resimeseri vermeğene de ressam denmez.
resimeseri vermek visual art’le rönesans resimden uzaklaşmakla oldu.
artwork vermek visual art metodolojisiyle mümkündür.
bu itibarla görsel sanatlar eğitim- öğretimi sımsıkı uygulamak lazımdır.
artwork veremez bir ressam tipi çağdaş dünyada yoktur.
değişmiş ve dönüşmüş görsel sanatlar-visual art trendine uymak durumundayız.
güzel sanatlar ve yahut eski resim, desen gibi sapmalar ile çağdaş resim sanatında birşey yapamayız.
yalçıner yılmaz
15-08-2020
lapseki
çanakkale
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.