- 480 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
renkli resim: pentür resim, renksiz resim: valörik resim- desen... resim teorisi/ ard-öyk/135-2020
renkli resim; pentür resim denir.
renksiz resme; valörik resim denir.
renkli resim ve renksiz resim farkı nedir?
resim sanatı retoriğinde bunların önem muktezası nedir?
bunu önemsemekteyizdir ki, öğrencilerimizin kavram ve zihin haritalarına faydası olacaktır.
fransızlar "desen"e renksiz demektedirler ve de "valör" kavramı altında incelemişlerdir.
valör ile renksiz resmin, karakalemin irtibatı nedir?
valör kavramı burada ışık-gölge ilkesinden bağlı sadece ton değeri karşılamaz. valör renksiz resim manasında da kullanılmıştır.
desen bir beyaz,gri, siyah skalanın renksiz resim sanatıdır da.
beyaz, gri, siyah eğer ki boya resimde kullanılmışsa bu defa valörik resim olmaktan çıkar, renkli resim olur: pentür resim.
valör: karakalemin beyaz, gri, siyah skalasındaysa bu renksiz resimdir; akromatik valördür.
kromatik valörlüyse beyaz, gri, siyah, bu renkli resimdir.
desen sanatı tamam-i ile negatif resimdir, asla pozitif değildir.
desen sanata fazlasıyla değer biçmek üçüncü dünya ülkelerin sanat okullarının hastalığıdır!
resim integral bir sanattır.
desen kadar diğer unsurlarda vardırlar ve değerlidirler.
desen valörik resimdir, akromatiktir/renksiz resimdir.
desen yağlıboya ile yani boya resimle çalışıldığında faraza; bu monokrom olur ki renkli resme geçilmiş olur.
beyaz, gri, siyah renkli boya ile desen çalışılsa bu pentürdür artık.
desen, karakalem ile beyaz, gri ve siyah ile akromatik çalışıldığı takdirde buysa: valörik resimdir: valördür.
büyük türk ressam şeref bigalı:
"desen bir çizim metodudur." demiştir.
pentür resim, desen valörün üstünde değerdedir.
desen renksiz resim olduğundan nakısalıdır. pentür/ renkli resim gibi değildir.
resim sanatı eğitimcileri renkli resme öğrencilerini sürekli sürmelidir.
öğrencileri ara istasyonlarda eğlememelidirler.
desende uzun boylu tutmamalıdırlar.
eskizde akşam etmemelidirler.
etüdü eskize tercih ettikten, buradan hızla renkli resme yönlendirmelidirler.
sanatçı ressamlarımız doğmamakta bu tür amillerin tesiri çoktur,vebali büyüktür bu işlerin.
renkli resmin desenden üste bir mevkiisi vardır.
yani pentür/ renkli resim, ressamın sanatkarlığın makamıdır ki eğitimci hedefinde pentürü gözlemek işi olmalıdır.
desene valör demekte fransızların amacı... renksiz çizim ile yapılmağı kastetmiştirler ve karakalemin siyahı ile boya resmin siyahının aynı şey olmadığına vurgu yapmıştırlar.
valör ve pentür: akroma ve kroma sanatları olarak apayrı şeylerdir.
desen akromatik- monotik bir çizimdir. ve bu simülasyon oyun, eğitim ve de görme metodundan başka birşey değildir.
pentür resim renklen bezendiğinden nihai makamdır resimde.
pentürsüz bir kişiye ressam denilmeme sebebi ile konuyu anlamak olasıdır.
pentürlü resim dilini kurmuş kişiye ressam dendiğini unutmamak lazımdır.
yalçıner yılmaz
uzman görsel sanatlar öğretmeni
akçansa güzel sanatlar lisesi- çanakkale
10-08-2020
lapseki
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.