- 514 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
monokrom/monokromatik renk nedir? renk teorisi... ard-öyk/ 126-2020
bir renk saflığına (hangi renk olursa olsun: ana,ara, tertiary) beyaz, gri, siyah karıştırmaya monokromatik skala denir.
saf renk’e beyaz karışarak açılmasına: "tint" diyoruz.
saf renge gri karıştırılmasına "tone",
saf renge siyah karıştırılmasına "shade" denir.
saf kırmızıya beyaz karıştırdıkça "pembe" skala meydana gelir.
buna tint, monokromatiği denir.
saf kırmızıya gri (siyah beyazdan olma gri) karışırsa grimtrak kırmızı oluşan skala tone’dur.
saf kırmızıya siyah karıştıkça husule gelme bordo monokromuna shade denir.
saf renge beyaz, siyah, gri karılmasına resim retoriğiyle bilmek, öğretmek evladır.
çoğunla pembeye, gri kırmızıya, bordo’ya ton armoni diyerek işin içinden sıyrılılmaktadır.
bu doğru değildir.
doğrusu, monokromatiğin her saf renkte beyaz, gri, siyah ile birer skala oluşturduğunu bilmek ve uygulamaktır.
yoksa "valör", "akromatik" karmaşasını yaşar öğrenci.
tek bir saf rengin siyah, beyaz ve ya gri ile işlenmesine ve ya da bir tek rengin siyah, beyaz, gri’den biriyle işlenmesidir: monokrom renk.
eskiden beri adetayla, mavinin açık tonu, mavinin grileşmiş tonu, mavinin koyu tonu diyorduk.
doğru tabirle monokrom teorisiyle açık maviye: mavinin tint’i,
gri maviye, mavinin tone’u
koyu maviye, mavinin shade’i demek lazımdır.
üçünü birlikte tek skalada göstermek, uygulamak bizim okullarda adettendir. bu hale ton armoni denmekle de bir beis yoktur.
resim retoriği genişledikçe açılır bir düzendir. tek, salt ve mutlak bir tanım beklememlidir resim erbabı.
yalçıner yılmaz
29-07-2020
çanakkale
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.