- 646 Okunma
- 6 Yorum
- 8 Beğeni
ÜÇ KUŞAĞIN ŞARKICISI
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Yıllar önce kalbine seslenmişti Fikret Kızılok:
’’Kalbim
Neden hep olmazlarda
Neden hep çıkmaz sokaklarda
Dayanmak artık kolay değil
Bırakacak gibisin yarı yolda
Sevdin olmadı
Bir dünya istedin kardeşçe olamadı
Kalbim dayanmak artık kolay değil
Bırakacak gibisin yarı yolda.’’
15 Şubat 1993’te Koşuyolu Hastanesi’nde Kardiyolog Dr. Mehmet Özkan’la birlikte yazdığı bu şarkı, Kızılok’un duran yüreğinden kopup gelmiş ve pek çok yapıtı gibi unutulmazlık kazanmıştı. İnsan sevgisiyle, yurt sevgisiyle, ışıltıyla dolu o kalp Fikret Kızılok’u yarı yolda bıraktı gerçekten. Ama, aynı zamanda da ’’geride’’çok şeyler kalmasına da neden oldu.
68 kuşağından günümüze, temel çizgilerini değiştirmeden, ’’değişim masalları’’na’ aldırmadan yenileyerek, farklı kuşaklara da seslenme becerisini gösteren bir müzik insanıydı Fikret Kızılok.
Modalara, değişen dönemlere hiç yüz vermedi, kimliğini hep korudu.Müzik tarihimizdeki en ilginç ve özlü parodi şarkılarından biri olan’’Pisst Barmen’’ gerçek bir karşı duruş örneği olarak, sanırım ’’pek çok kulağa’’küpe olmuştur:
Dut gibi bulut gibi
Kovulmuş ve Lüt gibi
Geçmişime kargayım
Bir başkayım bu akşam
Geceleri gökyüzünde
Şairlerin önsözünde
Sağdan vurup sol gözünde
Parsa topla benim için.
Şarkılarını kendi yazdı, besteledi, düzenledi, çaldı ve söyledi. Belki ’’angaje’’ değildi Kızılok ama devrimci bir sanatçı olmanın tüm sorumluluklarını da üstlendi ve Nazım Hikmet yorumlarından ’’Demirbaş’a kadar heyecan verici, keyifle dinlenen ve coşkuyla söylenen yapıtlara imza attı. Bir tür ’’kısa Türkiye tarihi’’ olarak da dinlenebilecek’’Demirbaş’’, Kızılok’un yorum yelpazesinin genişliğini ve renkliliğini göstermesi bakımından çok tipik bir örnektir. Ölümünün ardından büyük basının anma yazılarında en az dile getirilen özelliğinin bu olması, Kızılok’un hedefi yakaladığının
göstergesi sayılabilir. Basının Kızılok’un deyimiyle ’’alaturka Liberalleri’’ Mustafa Kemal hayranı, ’’Devrimcinin Günlüğü’’ yazarını elbette ki görmezden geleceklerdi.
’’Madem ki meşe yaprağı öksüz değil’’ diyordu bir şarkısında, ’’madem ki korkar akrep geceden...Artık daha hızlı olmalıyız...300.000 kilometreden...’’ Daha hızlı mıydı, bilinmez. Ama çok yavaş olmadığı şarkılarıyla ortada.
’’Yeter ki’’nin, Zaman Zaman’ın, ’’Uyku Kardeşim’’in, Tek Başına’’nın, ’’Yana Yana’’nın, kısacası bir değil üç kuşağın birden içine işleyen o dokunaklı şarkıların yaratıcısı Fikret Kızılok,’’bembeyaz bir bacadan, tek göz olmuş umutlarla,sevdalarla’’ birlikte tütmeye devam ediyor hala.
YORUMLAR
Kendimi aramaya başladığım, kendimi bulduğum, kendimi sorguladığım, kaybettiğim, acıttıgım kısacası her anımda olan kişi desem yalan olmaz...bir kere sevip bin kere içimde yeniden tutkun kaldığım..
Tekrar hatırlama fırsatı sunduğunuz için teşekkürler.
Yüreğinize sağlık...
Ben ilk defa "why high owhyne why" ısimli ve zekası ve mesajıyla bende şok etkisi yaratan şarkısıyla tanıdım ustayı. Sonra da hiç kopmadım...
Zeka fışkıran, gülerken düşündüren bir mizah ustası gibi şarkıları vardı.
Aşk şarkıları zaten hep baş ucumda...
Yazınızda atıfta bulunduğunuz Pısst Barmen şarkısından esinlenerek kaleme aldığım Papağan Kafesindeki Mağdur Saki isimli şiirimi de ona ithaf etmiştim.
Ne iyi yaptınız da böyle güzel bir yazı ile yâd ettiniz ustayı. Var olun.
Kendisini özlem, minnet ve şükranla anarken size de katkınız nedeniyle teşekkür ederim.
Sağlıcakla kalın...
Erkan Cem Arslan tarafından 7/2/2020 7:59:01 AM zamanında düzenlenmiştir.
Erkan Cem Arslan tarafından 7/2/2020 8:13:37 AM zamanında düzenlenmiştir.