- 345 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
alkış... (ard-öyk/98-2020)
insanlar dörde ayrılır:
- bazısı bilmez, bilmediğini bilmez; o ahmaktır, uzak dur.
- bazısı bilmez, bilmediğini bilir; o cahildir, eğit.
- bazısı bilir, bildiğini bilmez; o uykudadır uyandır.
- bazısı bilir, bildiğini bilir; o bilgedir, peşinden git.
_ hint deyişi
olmuş hadisedir.
deniz yalısı kordonu adımlarım arşınlayarak sapağı kıvrıldım.
ağaçların altından seyrediyorum. sabah ılgıtı ve nemli yeşil ne güzelmiş.
kuşluğun çiğlerini yapraklardan istesem parmaklardım... içerdim.
pozisyon gahi cennetmekan ya bağmanın bağçasıydı, yeminlen!
birini ziyaret etmeği kafama koymuştum.
"posoflu aşık zülali" hakkında eser yazmıştı.
tanımam onu bu vesileylendi.
vardım: hoş-beş’in ardından sallama çay ikram etti.
bir genç yardımcısı; o da bu odadaydı.
edebiyat araştırmacı; konuyu bahsediyordu.
sabahın inanmazsın serinliği, beynim dinç ve ne söylüyorsa edebiyatçı havada avlıyordum.
ve pencereden harici, bağçadasın ki ağaçlar yeşil... yalında;denizin mavisi kordonun taşlarını mavisiyle ıslatıyordu.
edebiyatçı:
- inanmazdım... alkış ve beddua terimlerin öztürkçe karşılıkların mevcudiyetine... dua-beddua’yı bilirdik lakin algış-kargış’ın türkçe olduğunu bilmezdim. kargış: beddua onu bilirdik ama duanın alkış...
tam bu esnada onu teyiten ve tasdik mahiyetinde... iki elimi kavuşturup çarpmağa başladım: alkışladım.
hem onu hem de duanın alkış olduğu ve bizim alkış yapamamız bir duaydı ve türk kültürün psikomotor ve sözcük-terim olarak bedduanın karşılığı olduğunu demeğe çalıştım.
adam bunu hazmedemedi... kızardı bozardı... el alkışını nasıl akıl edememişti. alkış orada duruyordu... alkışlamak el çırparak dua etmek değil miydi? yeni öğreniyordu algışın alkış olduğunu el alkışıyla perçinlemekte olurmuş ha!
sohbeti kesti!
kovmağı düşünmüştü... ama sinirlerini dizgenledi.
asistanının gözünde o: bir guruydu.
elde ettiği algışın dua karşılığı olmasını zaten kendisi bulmuştu, davranış formu el alkışını ise ben ağzımdan kaçırmıştım.
tüm bu kazançlara ve nasiplere aldırmadı.
"- şimdi gider misiniz? sonra gelin konuşalım!"
bir daha ziyaretine gitmedim!
algışın dua/beddua terim çiftinden duaya karşılığı le birlikte el alkışlamanın duayla bağlantısını o an keşfi bize; üçümüze nasip olmuştu.
şükürler olsun tüm bilgilerin sahibi Tanrıya!
yalçıner yılmaz
960toki
çanakkale
07-06-2020
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.