- 448 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
dante,beatrice ve üç manifoldlar
Uc manifoldlar
Uc boyuttan fazlasını göremediğimiz ve evrenin dışına çıkamadığımız için bir bütün olarak evrenin şeklini göz önüne getirmekte güçlük çekiyoruz.Bu noktada neden bahsettiğimiz hakkında yüzeyler örneğinden de kesin konuşabilmemiz gerekiyor. Evrenimizi modelleyen matematiksel nesne bir 3-manifolddur. Üç manifold içerisindeki tüm noktaların ait olduğu bölgeleri şeffaf bir ayakkabı kutusu içindeki noktaları kullanarak haritalayabildiğimiz bir kümedir. İki tane sınırlı 3-manifoldu sınırları boyuca birbirlerine yapıştırırsak bir sınırsız üç manifold elde ederiz.önceden sınırda yer alan bir noktada sınırın bir tarafındaki bölge bir manifolda ait iken diğer taraftaki bölge diğer manifolda aittir. Dante ilahi komedya isimli eserinde hayal ettiği evrenin bir 3-küre olduğunu söyleyen inandırıcı iddialar ortaya koymuştur. ;Cennet kısmında Dante dünyanın merkezindeki cehennemden dünyanın yüzeyine oradan da çeşitli gezegenlerin yer aldığı eş merkezli küresel kabuklardan ve sabit yıldızları barındıran küresel kabuktan geçerek en üstteki dokuzuncu cennete yada ilk devindiriciye tırmanır. İlk devindiricinin zirvesinde aşkı Beatrice ile birlikte el ele verip aşağıya evrenin arkasında bıraktığı yarısına ve dışarı evrenin meleklerin yaşadığı eş merkezli küresel kabuklardan oluşan semavi yarısına bakar. İlk devindiricinin kenarını oluşturan iki boyutla küre aşıkların evreni seyrettikleri ekvatordur.Bir kutupta dünya diğer tarafta serafların alemi vardır. İç sınır kürenin her noktasını o noktayla radyal olarak karşılık gelen dış sınır küresi üzerindeki noktayla birleştirmek sınırsız bir üç manifold oluşturur.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.