Susuverdim
İnsanlık nedir diye sordum internet hazretlerine;
1.gelmiş geçmiş ve var olan insanların tümünü içine alan bütün.
"İnsanlık tarihi çok savaş görmüştür"
2.insanın doğasını oluşturan, özelliğini kuran ve insanı insan yapan niteliklerin tümü.
3.insana özgü olan, insana değerini, saygınlığını veren öz, insana yaraşır düşünme ve yaşama ilkesi.
4.insanı sevme, insancıl olma, insan sevgisi.
5.vücutça çok zayıflamak.
5 (Beş) adet tanım çıktı karşıma. Bana en makulü 3. Madde geldi; “insana özgü olan, insana değerini, saygınlığını veren öz, insana yaraşır düşünme ve yaşama ilkesi.”
İfade ifade bakıyorum tanıma, demonte ediyorum, parçalıyorum yani bütünü.
“İnsan özgü olan” ifadesine gelince bir sinir, bir öfke, yıkılmışlık, tarihin kan dolu olması, sırtlanları ve çakalları vahşi kuduz hayvanları aratmayan kitaplar, resimler, filmler, belgeseller takılıyor zihnime..
“İnsana değerini” değer demek ne demektir diyorum, bir daha soruyorum şeyh efendiye yani internete; 12 tanım çıkıyor karşıma ve toplumbilim terimini seçiyor zihnim.
TOPLUMBİLİM TERİMİ
kişi, olay ve nesnelere karşı benimsenen ve açığa vurulan iyi, kötü, güzel, çirkin, haklı, haksız türünden yargıların her biri, bir değerlendirme içeren, getiren yargı.
“saygınlığını veren öz”, saygınlık nedir, öz nedir diyor sormuyorum bu sefer, herkesin bildiğini düşünsem de, yine tek bir doğruda buluşamayacağımızı hissediyorum. Ne ise bu hissetmek, ben de bilmiyorum..
“insana yaraşır düşünme ve yaşama ilkesi.” Son ifadede çakıyorum köfteyi, “düşünme ve yaşama ilkesi” bu ifadeden çoğunluğu hop oturtup hop kaldıracak çıkarımlar yapmak istiyorum. Korkuyorum, çekiniyorum, gönül kırar mıyım diye kendimden şüpheleniyorum.
Yakıyorum bir cigaretti, ne zaman bırakacağım bu laneti diye iç geçirerek, bir küfür en edepsizinden ta… arşa kadar uzanan kötü kelimeler girdap oluşturuyor gönlümde…Boğazıma doğru basınç uyguluyor o habis kelimeler, ağız boşluğuma geliyor, birden yutkunuyorum, yutuyorum tahmin ediyorum bir şekilde bir gün çok kötü kusacağım, kötü bir koku yayılacak tüm yutkunmalarımın bağını çözdükten sonra, 32 diş ve 2 dudak engelini geçtikten sonra hissediyorum tufan olacak veya göktaşı çarpacak veya çok büyük bir deprem olacak, veya veya veya….
Ve kükrüyorum kendime lanet olsun ilk kitabı okuduğum günden bugüne diyorum.. Lanet olsun.. Lanet gelsin tüm cahillere, at gözlüğü takınmışlara diyorum.
Ve böyle böyle düşündüğüm için insanlığımdan utanıyorum.. Çare arıyorum insanlar utanmasın, rencide olmasın, mutlu ve huzurlu nasıl yaşanabilir bu dünyada diyorum..
Aklıma yapay zekalar ile yönetilmekten başka bir şey gelmiyor..
İnsandım diyorum, bebektim, anne kucağına düştüm, baba kimdir öğrendim, akrabalar, köyüm, ilçem, şehrim ülkem vatanım dedim.. dünya dedim ve sonra dünyevi demiştim kendime…Ya peki aşk dedim sonra kendime..
Yine yutkundum, dünya ve dünya dışı, içsel ve dışşal, maddi veya manevi aşkaları düşündükçe yutkundum, dişlerimi daha bir sıktım, dudaklarımı iyice yapıştırdım birbirine, açılmasın dedim, yut dedim, yutkun dedim…
O kadar çok yutkunmuşum ki, gaz yaptı, tuvalete gittim mecburen…lağımlara karıştı gitti ne varsa tüm kötülükler… Dedim bunlar nereye gidiyor, kanalizasyon ağlarını düşündüm bireyden aileden, köyden, dünyanın büyük şehirlerine kadar… dünya dedim?? Geri dönüşüm içinde hep.. Geri dönüşüm içinde..
Bu insanı dedim tüm kötülüklerden ve geri dönüşüme sebep olan tüm pisliklerden kurtarmak mümkün değil mi dedim içimden..
Mümkün olabilir bu çağda dedim.. Lakin kafatasının içini ve kalbin içinin bir elden geçirilmesi, gen, dna analizi yapılıp ne kadar kötü varsa ayıklanıp yeni bir insan ürete bilir miyiz dedim, sordum kendime..
Düşündüm ne alemde asırlardır söküp söküp diktiğimiz ve bugünlere geldiğimiz bilimsel fayda ??
Bilimsel fayda dedim nedir acaba? Guguman kuşu gibi susuverdim işte.. Şey gibi yani.. Susuverdim mi, susturulu versem ah... Nerde galdın ey ölüm.
YORUMLAR
Nesildaşım yine deli sorular kendini darlamişsın...ölüm isteyince geliyor bu arada.
Insanlık kavramını fazla gözümüzde büyütüyoruz. Doğada yaşayan her canlı türü gibi insan denilen memelinin de hepsi iyi değil. Fark...düşünme kapasitemiz ve bunlarla türlü şeyler yapabilmemiz ise bu da yeterli değil bence....daha ruhani bir şey olmalı değil mi...akıp terazisi gibi. Çünkü birçok başka canlılarında düşünme denilen yetenekleri ve davranışları gözlenmiş...bu terazi diyelim ki vicdan olsun...bir tercih yaparken iyi ve kötü arasındaki dengeyi kurmamız gerekir değil mi...yani benim yararıma olacak bir şey yaptim diyelim ama bu şey birçok kişiye zarar verecek...işte burada doğru davranış başkalarına zarar vermemektir...
Işte asıl soru bu dengeyi kurmayı başaramayan kişi ne yapar...ya da buna kafası basmayan ya da başka motivasyonla yetişmiş biri ya da başka bir seçenek olduğunu bilmeyen biri...tabii ki bir de bilse dahi umursamayan var...yani insanlık hiçbir zaman kusursuz olmayacak...yapay zeka gelse dahi...
Sorun belki de yaradılışımiz da yok saf iyiylik nesildaşım.
Başka canlılarda kendi türlerini öldürür..diyeceksin ki yaşamak için biz ise bazen zevk için...doğrudur...
Başka canlılarda acaba akıl hastalığı var mı? Ya da para denilen ve insanın tüm kararlarını tersine çevirecek bir güç...Insanlık asırlar önce de böyleydi ve böyle olacak maalesef...ki bu durum zaten sonumuzu getirecek. Çünkü bir süre sonra yaşamamız için gerekli kaynakları tüketeceğiz. 3 gün evde kalan kişilerin aç kalacağım düşüncesiyle yaptığı alışverişi düşünürsem sanırım böyle durumda birileri birilerini hiç düşünmeden öldürecek..güçlü kalan hayatta kalsın.
Işte hayatta kalma içgüdüsü..bir cezaevi deneyi vardı...sonunda hiç beklemediğin kişiler bile katil olabiliyordu...anlayacağın bizim içimizde de var o şeytan...sadece kimi daha çabuk kırılıyor kimi daha geç..
Neye inandığımız bu noktada hiç önemli değil.. ya da neye inanmamaya inanmamız...ne olursa olsun sonuçta inandığımız şeyle ne yaptığımız ve o şeyin sonunda bizi nasıl biri yaptığı önemli...
Seçebiliyorken neyi seçtiğimiz...
Herkes , hepimiz biliyoruz ama....ama işte...
Sanırım dünyanın sonuda ama işte diye gelir;)))
Cok uzattım yahu nesildaşım ne dediğini ben de anlamadım ama....Ben şaşırmıyorum insan denilen canlının yaptıklarına...her zaman doğada her şey zittiyla var olacak..sorun o dengenin dünyayı ayakta tutan kısmı ne zaman bitecek..belki de an meselesidir kim bilir.
Unutmadan bir film sonunda yapay zeka insanın yaptıklarına çözüm bulamayınca toptan yok etmeye karar verir. Asıl kahraman çıkar bak halen umut var iyi insanlarda var evey kötüyüz ama hepimiz değil falan filan diye ikna eder...kendi şeytanını kabul etmiş bir çanlı turuyuz belki ne dersin..
Ama yine de iyi insanlarda var belki onlar galip gelir ....
Sağlıcakla kal dilerim
Yinsani
Eğer bu yapay zeka teknolojisini iskalarsak, ülkemizin ayakta kalamayacağını düşünüyorum.. mesela uçan araba olsa asfalta betona milletin vergisi yedirilir mi??? gibi gibi..
insanlar neden çalışıyor nesildaşım? günde kaç saat çalışıyorsun??? çalıştığının karşılığını gerçekten aldığını düşünüyor musun?? gibi bir çok adaletsizlik var dünyada..ve bunu insan insana yapıyor..
neden çalışıyoruz?? bu ekonomik sömürü, bu saçma sapan hiyerarşiler nedir??
saf iyiyi ve güzeli ve saf huzuru bulmalıyız bir şekilde.. bizden sonraki nesillere mirasımız olmalı.. her neslin veya çağın kendi yükü var üstünde..??
tarih resetlenmek zorunda bir bakıma..
daha önce bu konularda yazdığımı biliyorsun zaten..
yeni haber;
https://t24.com.tr/haber/internet-hizi-rekoru-kirildi,880060
"Avustralyalı bilim insanları, yaptıkları çalışmalarla dünyanın en yüksek internet hızına erişmeyi başardılar. Tam 42.2 terabit hıza ulaşılan çalışma, özellikle bilim insanları için büyük bir önem arz ediyor. Uzmanlar, laboratuvar ortamında erişilen bu hızın tüm kullanıcılara ulaşabileceğini söylüyorlar."
Bu hızın tanımı ve sonuçları nedir?? darlanmak lazım..
öncelikle internete her bireyin aracıya gerek kalmadan bağlanması gerek..
katkıların için çok çok teşekkürler.
Yinsani
eğer bunlar bir enerji formuysa ...:)
az önce bir ölüm haberi okudum. insanlar neden yaşlanıyor nesildaşım? neden? neden ölüyor, Tanrıyı veya neyse bu düzeni belki değiştirebiliriz.. acı neden var?? ızdırap nedir?
ızdıraba tebessüm edebilmek çok mu zordur?
hiç bir şey yapamazsak bu yöne yazar çizeriz..
yepyeni bir çağ..
sağlık ve huzurla..
Yinsani
İnsan güzeli över çirkine küfredermiş
Oysa Tanrı yaratıp vurulmuş ikisine
Tanrıyı yenmek varken neden kulluk kölelik
Bu fikri bir takıver aklının çekisine
Gönül deriz, muamma, kalmış antik çağlardan
Ruh varsa haritası olmalı değil midir
Varı bulmak onca zor, yoku kurtar ağlardan
Antimadde diyorsak geri dönüşüm nedir
İllahi yakacağız öyle mi devreleri
Bilemem; yakacak o, söndürsün gizimizi
Geri kalmış dinlerin faşizminde mülteci
Etmek için uğraşır geri kalmışlar bizi…
Eğer daire olsa, başı sonu birdir bir
Ateist ile dindar aynı ağırlıktadır
Olan deiste olur karışır her bir fikir
İmam papaz ve ruhban ham yapar cahilleri
Hayyamın kıtasını yargılarken mahkeme
Akıl almaz savcıyı hakimlere acırım
Kalabalık her yerde sürerler vahşileri
Tanrı’nın kuduzunu nerde olsa tanırım
Tutturmuşsun bir şeytan dedikodu yaparsın
Şeytanlar günahkarsa yemeyin günahını
Tertemiz olup çıksa hikmet diye taparsın
Tanrı ve şeytan bizden çıkartacak ahını
O zaman bir olarak bir araya gelmeli
İkisine de bir şey öğretmeliyiz bence
“Eski”ler gelişmenin önünde durmamalı
Tanrıyı ve şeytanı yenebiliriz bence
Derim ki daha ölüm duruyorken sınırda
Ne zaman gelecektir sıra şeytan tanrıya
Nerdesin yapay zeka yem kalmadı ahırda
Hayvanı ve bitkiyi çözemedik mi daha
black_sky
Ben hep kendimi bu tarafla yargıladım..
Düşündüm, gördüm...birini öldürdüğü için o kişinin ölmesini isterken ağzından salyalar akan güya insanlarda gördüm. Peki olaki biz zarar goreniz o kişiye ne kadar acırdık....Çünkü ne olursa olsun o doğru çizgi orada devreye giriyordu....
Bu dünyada adalet olmadığını düşünmekle başlamıyor mu zaten ilk isyan...içimizde onca fırtına koparken, sığınırken o büyük güce cevapsız kalmasıyla başlamadı mı???
Cevap neydi; sınanma...sen yetindin mi bu cevapla.....Ben hayır...
Kocaman evrende bir kelebeğin kanat cırpışı kadar etkin olmadığını görünce nedenleri tek tek kendi kalbimize, beynimize sokmadık mi???
Yine onca acıya rağmen ufacık bir işaret bile yokken işte o an işte....yavaş yavaş gitmeye başlamadı mı içimizde tutundugumuz o şey....
Bunların durması, kötülüklerin yani ütopya ama iyiliklerin daha çoğalması belki neden olmasın...belki artık cinayet, tecavüz gibi haberleri duymadığımız günler olur...neden olmuyor hatta.
Bizden öncekiler de pek bir şey bırakmadı nesildaşim ama dedigin doğru neden biz bırakmayalım.
Ben halen o birkaç kişinin dünyanın civisini tuttuğuna inanıyorum. Belki ve umarım çoğalırlar.
Ölüm ise içinden çıkamadığım bir başka saçmalık...bir kişinin son nefesini vermesini izledim, başka bir kişinin cansız bedenine baktım...aylarca rüyamda gördüm ama farki ve olanı aklım almadı. Içimdeki öfkeyi dindirmem kendime çok pahalıya patladı. Ne mi....silindim sanki nesildasim...
O yüzden kurduğun her cümlenin her bir harfine kadar ne dediğini anlarım desem bana inanır mısın ....
Elimizdeki birçok şeyi gittiği zaman değerli olduğunu anlıyoruz ama gittiği için mi değerli yoksa gerçekten değerli mıydı ben çözemedim...bütün bu gelişmeler insana ya tanrıyı buldurur ya da tamamen unutturur kanımca.
Şimdi vazo için üzülme derken ....soru şuydu; Zaten kırılacak mıydı yoksa ben söylediğim için mi kırdın....asla ispatı olmayacak sonuçta birini seçip inanmak dışında...
Nedenler değil nedenleri bulamamak insanı delirtir ama nedenleri bilsek acaba ne kadar mutlu olacaktık.
Sağlıcakla kal dilerim hep
black_sky
Yinsani
anlık tepkiler önemli değil nesildaşım:) zaten bizi yoran tepkileri absorbe etmeye çalışmak değil mi?? bulamadan bir şeyleri yakmasak yeter devreleri..
teşekkürler varlığına.
black_sky
black_sky
Sıir için bence de demlensin iyi bir şeyler çıkar gibi.
Ben de teşekkür ederim varlığına eksik olma dilerim.
Yinsani
çok uğraştırır bu şiir beni...
sultanım adlı şiirim var ya.. onun gibi bir hale gelinceye kadar demlenecek artık..
tanrı şeytan insan hayvan bitki ölüm ve fikri; karşılayacak bir ayak bulmalıyım...
tanrı
şeytan
insan
hayvan
bitki
ölüm
fikir
5 a sesi
5 i sesi
4 n sesi
en çok bu sesler var..
ihtimal -an -en olacaktır ayakları.. bakalım ne çıkar :))
tam kafiye yapıp redfifledik mi yarısı biter şiirin..
hecenin burası güzel, bulmaca oluşturan da sensin bulan da bulmaya çalışan da sensin ...:)