- 343 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ENFLASYONLA YAŞAMAK
Ben ekonomist değilim, niyetim siyaset yapmak da değil, zaten siyaseti sevmem.
Biz enflasyonu en yoğun şekilde yaşayan bir kuşağız. Zaten sadece enflasyon değildi başımızın belası o da başka. İhtilaller gördük, çatışmalar gördük, büyük depremler gördük… Allah bir daha bu millete bunları göstermesin derken şimdi de düşman başına bile diyemeyeceğim bir salgın…
Yaşadıklarımız vardı, o günlerde.
Şimdiki neslin pek yaşamadığı, anlayamayacağı şeylerdi bunlar. Yaşamaya başlasa da anlamalarının zaman alacağı yaşanmışlıklar. Hatta bizim bile hâlâ anlayamadığımız şeyler.
Bugün bir vatandaş olarak şu ülkede yaşarken, vergimi verirken, üzerime düşen tüm sorumlulukları yerine getirirken ne oluyordu benim hiçbir kabahatim olmayan bur durumdan cebimdeki param değersizleşiyor? Dün gelirimle yapabildiğim şeyleri bugün yapamıyorum?
Mesela, enflasyonun % 15 olduğu bir zamanda bir yılda %15 artması gereken bir mal neden neredeyse ayda bir % 5 artıyor? Neden bir ürünü aynı fiyatı iki defa alamıyorum?
Yapılan alış verişte herkesin zarar etmesi mümkün olmadığına göre, ben zarar ediyorsam, kimler kâr ediyor? Genel anlamıyla enflasyon istenmeyen bir şey olduğuna göre, körükleyenler kimler?
Paranın değer kaybetmesinin sorumlusu ben olmadığıma göre, ekonomiyi yönetenler mi, dış göçler mi?
Uzun yıllar içinde yaşadığımız enflasyon hakkında anlamadığımız çok şey var demiştim, evet anlamıyoruz, ama birileri çok iyi anlıyor ve bir kenara çekilmiş kıs kıs gülüyor. Çünkü ben kaybederken, o kazanıyor, benim alın terimi masa başında yaptığı manevralarla benden alıyor.
Esnaf, bu olumsuz durum karşısında çaresiz. İnsani bir tepki göstermekle meşgul. Dün üçe alıp dörde aldığı malı bugün beşe alamıyor. Bu aslında küçük esnaf için bir kazanç değil, biliyor musunuz? Elindeki paranın nicel yönü yükselse de gerçekte sermayesi azalıyor. Bu korkuyla o da yapması gereken zammın çok daha fazlasını yaparak işin içinden çıkmaya çalışıyor.
İşin bir de İslami yönü var. Geçmişte ekonomi alanında hüküm koyan müfessirlerin zamanında enflasyon var mıydı? Sanmıyorum. Öyleyse bize hem İslamı hem de ekonomiyi iyi bilen ilim insanları lazım. Bugün hala sakız çiğnemek orucu bozar mı, tartışmasını bir kenara bırakıp ilmi-dini açıdan ekonomiyi yorumlayacak bilim insanlarına ihtiyacımız var.
Benim kıt aklımla içinden çıkamadığım problemleri çözecek çalışmalar yapılmalı. Kapitalist, komünist ekonomilere alternatif islam ekonomisi için çalışmak, çalıştırmak her Müslümanın boynunun borcudur.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.