- 921 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
"Recep Yazıcıoğlu" hakkında yazdığı doktora tezini Kitap olarak yayınlayan Dr. Emre Akcagündüz ile...
Eski Valimiz Recep Yazıcıoğlu hakkında Doktora Tezi yazıp bunu da kitap olarak yayınlayan Dr. Emre Akcagündüz:”Bu çalışma bana hem teorik hem de pratik anlamda çok şey kattı. Bazen yorulduğumda ya da sıkıldığımda Recep Yazıcıoğlu’nu hatırlıyor ve motive oluyorum.”
SORU- Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız? Hangi okullarda okudunuz bugüne kadar?
EMRE AKÇAGÜNDÜZ- Öncelikle merhabalar. Ben Dr. Emre Akcagündüz. Trakya Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümünde öğretim üyesiyim. 2009 yılında Trakya Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümünü birincilikle tamamladım. 2012 yılında Trakya üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde “Türkiye’de Kamu Yönetiminin Denetimi ve Ombudsmanlık Kurumu” başlıklı tezimle yüksek lisansımı tamamladım. 2019 yılında İstanbul üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümünde doktora sürecimi tamamladım.
SORU-Recep Yazıcıoğlu’nu bir doktora tezinde konu almak nereden aklınıza geldi?
EMRE AKÇAGÜNDÜZ-Aslında bu soruyu kitabın giriş kısmında “Neden Recep Yazıcıoğlu” başlığında cevapladım. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesinde kamu yönetiminin en iyi hocaları ile çalıştım. Hocaların kesinlikle daha önce çalışılmamış bir konu bulmamı istediler. Yaklaşık 4 tane tez konusunu çalışıldığı için kabul etmediler. Yaptığım literatür taramalarında mülki idare ve özellikle mülki amirler ile ilgili yapılan çalışmaların az olduğunu tespit ettim. Yine bir eserde (Halkın Valisi Recep Yazıcıoğlu isimli) Recep Yazıcıoğlu ile ilgili akademik bir çalışmanın yapılamamış olmasının eksikliğine vurgu yapılmıştı. Ayrıca 2013 yılında hazırlanan “Mülki İdare Araştırmaları Raporlarında da (MİAR) en çok ismi hatırlanan valinin Recep Yazıcıoğlu olması yine doktora tezi döneminde 81 ilin valisi ile yapılan bir araştırmada kendilerine rol model olarak seçtikleri vali prototipinin Recep Yazıcıoğlu olması beni bu konuyu araştırmaya sevk etti. Tabi başka pek çok neden var. Bunları kitabımda anlattım.
SORU-Bu doktora tezinde öğrendikleriniz mesleğinize ve hayata bakış açınıza ne kattı?
EMRE AKÇAGÜNDÜZ- Öncelikle rahmetli vali beyin şu sözünü hatırlatmak isterim: “Vatanını en çok seven, görevini en iyi yapandır” Vali bey bu söylemi devamlı kullanmıştır. Benim için 6,5 yıllık bu araştırma süreci oldukça ilginç olaylar yaşamama neden olmuştur. Yaklaşık 2,5 saat saba 9.00 akşam 21. Arası çalıştım. Yine tam 1 yıl pek çok ile gitti. Ankara’ya sıklıkla gittim. Çok farklı kişilerle görüştüm. Çok farklı bilgiler edindim. Hatta edindiğim bazı bilgiler Türk siyasi Hayatını dahi değiştirecek niteliktedir. Bu çalışma bana hem teorik hem de pratik anlamda çok şey kattı. Bazen yorulduğumda ya da sıkıldığımda Recep Yazıcıoğlu’nu hatırlıyor ve motive oluyorum.
SORU-Recep Yazıcıoğlu sizce memleketimiz için ne ifade eder?
EMRE AKÇAGÜNDÜZ- Bir kere Recep Yazıcıoğlu bizim ülkemizde mülki idare açısında azmin ve çalışkanlığı simgesidir. Halkla devletin birleşmesi, halkla devlet arasındaki görünmez duvarların yıkılmasıdır. Recep Yazıcıoğlu kısaca “olmazların” adamıdır.
SORU-Yazıcıoğlu bir vali olmasına rağmen Başbakanlardan bile nerede ise daha çok iz bırakan insan olmuş sizce neden?
EMRE AKÇAGÜNDÜZ- Zaten çalışmada da ben bu sorunun cevabını aradım. Bu sorunun çok yönlü pek çok cevabı var. Bu cevapları akademik olarak kitapta belirttik. Ama en belirgini Recep Yazıcıoğlu’nun bir halk adamı olması.
SORU-Bir vali hakkında bu kadar dizi -film çekilmesi ya da kitap yazılması sizce neden?
EMRE AKCAGÜNDÜZ- Şimdi hem dizi hem film hem de kitap… Yani bu üç eylemin bir kişi özelinde somutlaştırılması bize önemli ipuçları vermektedir. Yani bel ki de Türkiye’de bu üç faktörün birleşip somutlaştığı tek bürokrat Recep Yazıcıoğlu’dur. Bunu nedeni sıra dışı bir kişi olmasıdır.
SORU-Recep Yazıcıoğlu’nun genç nesillere anlatılması için neler yapılmalı? Bu konuda çalışmalar yapılıyor mu?
EMRE AKCAGÜNDÜZ- Yani bu konu hakkında inananın olumlu konuşmak isterdim. Fakat yeni nesil artık Recep Yazıcıoğlu’nu tanımıyor. Bu konuda ben bazı girişimlerde bulundum. Kaymakam adaylarına “Örnek Mülki Amirlerin Hayatı ve Tecrübeleri” isimli bir eğitim vermeyi teklif ettim. İç İşleri Bakanlığı bu konuyu değerlendireceklerini söylediler. İşte bir kitap yazdım. Konferanslar verdim, veriyorum. 2020 bahar aylarında Erzincan’dan bir panel için teklif geldi. Yapılması gereken şey aslında basit. Her yıl Vali Bey adına bir sempozyum düzenlenebilir. Kamu yönetimi öğrencilerine derslerde vali bey anlatılabilir.
SORU- Recep Yazıcıoğlu’nun genç nesillere yeterince anlatılırsa bundan ülkemiz ve gençler ne gibi kazanımlar elde edebilirler?
EMRE AKÇAGÜNDÜZ- Vali Bey gerçek anlamda entelektüel bir insandı. Gözlem kabiliyeti oldukça gelişmiş bir insandı. Özellikle mülki idare konusunda, çalışkanlık konusunda gençler Vali Bey’den çok şey öğrenebilirler.
SORU- Recep Yazıcıoğlu hakkında kitapların daha yeni yeni gençler tarafından keşfedilerek okunmasını nasıl yorumluyorsunuz?
EMRE AKCAGÜNDÜZ- Ülkemizin içinde bulunduğu bazı açmazlar mevcut. Osmanlı Devletinden itibaren kadimleşmiş ve kökleşmiş sorunlar bugün gençlerimizi de etkiliyor. Vali Bey yaşadığı dönemin çok çok ötesini gören bir idareci idi. Vali bey ayrıca Osmanlı devletini ve kronikleşmiş idari sorunların farkındaydı. Bu sorunlar üzerine pek çok yazı yazmış ve programlara katılmıştır. Ben yaptığım çalışmada Recep Yazıcıoğlu’nun kaleme aldığı bütün akademik eserlere ulaştım ve şaşırdım. Vali Bey gerçekten çok okuyan, yazan ve ileriyi gören bir kişi idi. Buna bağlı olarak ta genç nesil yıllar öncesinden günümüzü gören bir idareci olarak Recep Yazıcıoğlu’na ilgi gösteriyorlar. Ben kitabı yayımladıktan sonra pek çok mail ve telefon aldım. Bu durumda ilginin ne kadar yüksek olduğunu göstermektedir.
SORU- Recep Yazıcıoğlu ile yakinen çalışmış 30 bürokratla görüşmeler yapmışsınız. Sizce Recep Yazıcıoğlu’nu diğer bürokratlardan ayıran kendisini ön plana çıkaran özellikleri nelerdir?
EMRE AKCAGÜNDÜZ- Bu özellikleri yaptığım mülakatları istatistiki programlarla analiz ederek kitapta ortaya koydu. Recep Yazıcıoğlu’nu unutulmaz yapan özellikler: Korkusuz olması, sesli düşünmesi, halkın içinden hiç çıkmaması, çok okuması ve eleştirel düşünebilmesidir.
SORU- Son olarak eklemek istediğiniz bir konu var mı?
EMRE AKCAGÜNDÜZ- Son olarak şunları söylemek isterim. Andre Gide’nin bir sözü var. Diyor ki:” Gelişmemiş ülkelerde önemli şahsiyetlerin değeri öldüklerinde anlaşılır.” Bizin ülkemizin maalesef toplumsal hafızası çok zayıf. Mesela son günlerde depremi konuşuyoruz. Bakın kitabımda belirttim. Recep Yazıcıoğlu’nun depremle ilgili yazdığı makaleler var. Zorunlu deprem sigortası uygulamasının mimarı Recep Yazıcıoğlu’dur. Yine kitapta belirttiğim bir olay. Tokat eski Vali yardımcısı Sayın Özgür Aydın Özmen ile Recep Yazıcıoğlu’nun yaşadığı bir olay. Özgür Bey bir temel atma alanına gidiyor. Bakıyor ki temel çok farklı kazılmış ve kalın demirler kullanılıyor. Özgür bey, Recep Yazıcıoğlu’na neden böyle bir şey yapıldığını sorunca, Vali Bey: ”Tokat deprem kuşağındadır. Bu nedenle binalar depreme uygun yapılmalıdır.” Diyor. Yani bu olayın detayı kitapta mevcut. Bu olay aslında her şeyin anlatıyor.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.