- 320 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ÇAKIRCALI HELVACI DA
Ç A K I R C A L I
H E L V A C I D A
Çakırcalı Mehmet Efe, 1872’de İzmir’in Ödemiş ilçesi’ne bağlı Türkönü Köyü’nde doğmuş Ege efelik kültürünün en ünlü simalarından biridir.
EFE, ADAM GİBİ ADAMDIR. ÖZÜ SÖZÜ BİR DEDİĞİNİ YAPAN, YAPTIRAN ADAMDIR. ZAMANIMIZ DA; DELİKANLI DEDİĞİMİZ DEN EFEYİĞİT KİŞİDİR. O HALKIN GARİBANIN FAKİRİN FUKARANIN BABASI HAMİSİDİR. GÜVENİLİR İNANILIR DAĞLARA HAKİM DİR. ZALİMLERE, HAİNLERE, EZENLE, ÜZENLERE; AMAN DEDİRTEN HAMİDİR. ÇOK OLANDAN ALIR, OLMAYANA DAĞITIR. BUNU BİLİR ONU YAPAR HARAMİ DEĞİLDİR. HARAMZADEYİ EĞİLTİR. HÜKMÜNÜ KOR UYMAYAN IN İŞİ ZOR. DEVLET GİBİ, DEDİRTEN ONLARDIR. YOKSA DEVLET DE ADALET HALK SEVGİSİ AŞKI; ONDA BULUNUR. EZİLEN ÜZÜLEN İNLEYEN HALK ZALİM DEVLETİNİ DEĞİL EFESİNİ BİLİR. EFE EVLENDİRİR ÇİFTİNİ ÇUBUĞUNU EDER, BAKAR GÖZETİR. DEVLETİN YAPAMADIĞINI YAPMADIĞINI EFE LER YAPARDI. DEVLET ZULMEDERSE EFE KURTARIRDI. EZİLEN ÜZÜLEN HALK BUNU GÖRDÜ BELLEDİ; HÜKÜMDAR YAKIYOR , EFE KURTARIYOR. BÖYLE BİR DEVİR DE KÖYÜMÜZ YUKARI CAMİSİNE AKŞAM EZANI SIRALARI BİR GARİP YAPANCI GELİR, CAMİ ODASINA ALIR MİSAFİRİ HOCA. KÖYÜN AĞASININ EVİ ÇOK YAKINDIR ORAYA. ARAS AMAT AĞA SOFRA HAZIRLATMAKİÇİN EVE GİDER. MİSAFİR ORADAKİ İHTİYARLARLA SOHBETE BAŞLAR. MALUM DEYİŞLER VE SORULAR KARŞILIKLI ORTADADIR. MİSAFİR MANİSADAN GELİR BERGAMA YA NİYETLİ OLDUĞUNU DER, FAZLA İZAHA GİRMEZ. ORTAYA SORAR; AĞANIZI NASIL BİLİRSİNİZ, ZALİM Mİ DİR, HALİM Mİ DİR, VARLIĞI DARLIĞI NASIL DIR ? AĞAMIZ EYİDİR DER BİRİ DİĞERİ BU GİDENİN EN VARLIKLISI ODUR, ÖBÜRÜ YİĞİT ADAMDIR SERTTİR AMA MERTİR DER. SOFRA GELİR KURULUR BÜYÜK BAKIR TEPSİ BAYA ZEGİNDİR. YEMEKLER HOŞAFLAR ÇEŞİT BOLDUR. YEMEKLER YENİLİR SOFRA KALKAR SOHBET BAŞLAR, ENİNE BOYUNA HUYUNA SUYU NA KAYNATILIR KEN 12 LİK BAKIR CEZVE KÜLDE TIKIRDAMAKTADIR. AĞA MİSAFİRE SORAR NASIL OLSUN DER. ÇOK ŞEKERLİ SEVERİM DER. O GÜNLER KITLIK YOKLUK GÜNLERİ ÖLE HER KÖYDE ŞEKER ZOR BULUNUR. AĞAMIZDA VAR EVDEN GETİRDİĞİ KİMYA DEĞERDE ŞEKERİ FİNCANA KOYAR BOL KÖPÜKLÜ İLK AĞIZ KAHVEYİ MİSAFİRE SUNAR. DİĞERLERİ SADE DERLE, HEPSİDE. BİLİR LER SADECE MİSAFİRE GELMİŞTİR ŞEKER.
HATIR ALINMIŞ GÖNÜL KAZANILMIŞ AĞA LAYIKI İLE MİSAFİRİ AĞIRLAMIŞTIR. O YILLAR KÖYLERE; GELİP GİDEN YILDA BİR KAÇ TIR. MİSAFİR BAŞTACIDIR. YER YATAĞI HAZIRLANIR AĞANIN GETİRDİĞİ YENİ YIKANMIŞ SABUN KOKULU BEYAZ ÇARŞAFLAR, KAR GİBİ YUMUŞAK İŞLEMELİ YASTIK BAŞUCUNDA, EL İŞLEMELİ BAKLAVA ŞEKİLLİ PAMUK YORGAN SERİLİR. HARIL HARIL YANAN OCAĞA BİR KAÇ ODUN KONUP YOLCU YORGUN OLUR DENİR, MÜSAADE İSTENİR MİSAFİRDEN. SABAH EZANI İÇİN GELİR HOCA, EVİ BİTİŞİKTEDİR. ÇIKAR MİNAREYE HEMEN EZANI OKUR İNER MİSAFİR DUYUP UYANMIŞTIR, DER ÇİNDEN. BAKARKİ MİSAFİR GİTMİŞ. AĞA DA NAMAZA GELMİŞTİR. MİSAFİR GİTMİŞ DER HOCA. YORGANI DÜRER KATLAR AĞA. YASTIĞI DA KALDIRIP YATAK ÜSTÜNE KOYUP ÖRTECEK; ODA NOLA; İBRİŞİM BAĞCIKLI KESE, DÜRÜLÜ SARARMIŞ, BİR RULA. AÇARLAR KESEYİ ALTI N DOLU, OKURLAR YAZILANI;
HELVACININ DEDESİ SARAÇTIR
İŞİMİZ; OLANDAN OMAYANA HARAÇTIR.
GELDİK GÖRDÜK, BİLDİK ETTİK NİYET
ÖDEMİŞLİYİİZ, NAMIMIZ ÇAKIRCALI MEMET
KAHVE TATLI, AĞANIZ TEMİZDİR.
NİYETİMİZ, CAMİYE DİYETİMİZDİR.
OL DEDİKTE. OLMAYA DEVLET
ALANDA VEREN DE ÇAKIRCALI MEMET.
ÇAKIR ÇALI EZAN SESİNİ DEREKÖY YAMACINDA DİNLE R, KIZANLARLA NAMAZA DURURLAR.
Ödemiş kavakları
Dökülür yaprakları
Bize de derler Çakıcı
Yar fidan boylum
Yakarız konakları
Selvim senden uzun yok
Yaprağında üzüm yok
Kamalı da zeybek vuruldu
Yar fidan boylum
Çakıcı’ya sözüm yok
HELVACIDA 1950 YILLARINDA ÇAKIRÇALI TEMSİLİ O ZAMANIN GENÇLERİ TARAFINDAN ATLI KUŞAMLI GİYİMLİ GERÇEK GİBİSİNE TEMSİL OLUNMUŞTUR, GEÇMİŞTEN GELEN MİSAFİRİMİZİN RUHU ŞAAD OLSUN.
DEVLETE, MİLLETE, ZEVAL OLMAYA; ALLAH BİZİ BİR DAHA, BÖYLESİNE EFELERE MUHTAÇ ETMEYE.
ÖDEMİŞE, EFELERE, KIZANLARA, DAĞLARA TAŞLARA, EGEYE, KUVVAYI MİLLİYEYE, SELAM OLSUN.
________VAHDETTİN26.07.2019:2.50AYDINLI________
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.