Yeni Zellanda'da Meydana Gelen Camii Saldırısına Verilen Tepkiler
Yeni Zellanda’da bir camiye yapılan vahşi saldırıların ardından 50 ye yakın müslüman hayatını kaybetti. Hangi dine mensup olursa olun, ibadet gereği bir mekânda buluşan insanların üzerlerine yapılan saldırı medeni olabilen her insanın tepkisiyle karşılaştı. Kimi kalbi, kimi sözlü lanetlerken bu caniliği, kimileri de kısasa kısas diyerek kiliselere saldırı yapılmasını içten içe arzuladı. Ölen müslümanların içinde bir Türk’ün de bulunması ve saldırganın aşırı İslam ve Türk düşmanı olduğu, Fatih zamanında Voyvoda olarak bilinen Eflak Prensinin esir tutulduğu, Yozgat Kalesini de ziyaret ettiği ortaya çıkınca, tarihi çekişmeler iyice hararetlendi.
Yeni Zellanda’nın kısaca tarihine göz attığımızda ise karşımıza İngilizler çıkıyor. Denizlerde söz sahibi olan milletlerin dünyada da söz sahibi olması bunun yanında belli bir çekim ve güç merkezi olması kaçınılmazdır elbette.
Osmanlı devletinin, içten içe siyasi tartışmalarla zayıfladığı, halkın din-dil-ırk ve mezhepsel olarak iyice ayrışmaya başladığı bir dönem olan 1800-1900 lu yıllar arasında, İngiltere 1840-70’li yıllarda güney okyanusya adalarında egemenliğini kurmaya başlamış. Yeni Zellanda 1852 yılında özerkliğine kavuşmuş, 1947 yılında da İngiliz Milletler Cemiyeti üyesi olmuş.
2017 yılına göre 5 milyona yakın nüfusa sahip olan ülkede, dini inançların nüfusa oranı ise;
Herhangi bir dine mensup olmayanlar veya yerel dinler; yüzde 41.
Hristiyan nüfus: yüzde 55 (Katolik ve Anglikan ve diğer)
Geriye kalan yüzde 4’lük kesim ise Müslümanlar ve diğer inanç mensuplarından oluşuyormuş.
Olayın ardından geçen zamanda
a-) saldırının hiçbir haklı açıklaması olamayacağını belirten ve vahşiyi lanetleyen tepkiler
b-) aşırı din taassubuna bürünmüş topluluklar veya kişiler tarafından da Müslüman-Hristiyan çatışmasına göre verilen tepkiler olarak ikiye ayrıldığını belirtebilirim.
Gelen tepkilerin bazıları;
*Ülkenin ünlü Müslüman Rugby oyuncusu Sonny Bill Williams da terör saldırısına tepki gösterdiği videoda gözyaşlarını zor tuttu. Williams, "Sevdiklerinize dua ediyorum, inşallah Christchurch’te yaşamını yitirenler cennete gidecektir. Yaşanan bu olaydan ötürü çok ama çok üzüntü duyuyorum."
*ABD’nin Manhattan kentinde bir caminin önünde cuma namazına gelen Müslümanları, Yahudi ve Hristiyanlar karşıladı. Ellerinde, "Sizin için dua ediyoruz", İbranice "merhaba" anlamına gelen "Selam, Şalom", "Yahudiler iki yüzlülüğe karşı" yazılı pankartlar taşıyan Amerikalılar, terörizmin her türlüsüne karşı oldukları mesajını verdi.
*Hollanda’da yaşayan Yeni Zelandalı bir genç, terör saldırısının ardından gözyaşları içerisinde elinde çiçeklerle camiye gelerek üzüntüsünü paylaşmak istediğini dile getirdi. Genç, "Yeni Zelanda’daki insanlar için birkaç çiçek aldım ve ne yapacağımı bilemiyorum. Ancak o insanlar için bir şeyler yapmam gerektiğini düşünüyorum." dedi. Gencin konuşurken ağlamaya başlaması üzerine camideki Müslümanlar gence sarılarak acısını paylaştı.
*İngiltere’nin Manchester kentinde, cami önüne gelerek saatlerce burada bekleyen bir İngiliz vatandaşı, "Sen benim dostumsun. Sen dua ederken ben arkanı kollayacağım." yazılı pankart taşıdı. BBC Radio Manchester’ın Twitterhesabından paylaştığı fotoğraf, kısa sürede dünyanın dört bir yanından on binlerce kişi tarafından etkileşim aldı.
*Yeni Zelanda’daki terör saldırısının ardından Müslümanları suçlayan açıklamalarıyla tepki çeken Avustralyalı Bağımsız Senatör Fraser Anning’e yumurta atarak protesto eden genç Will Collony de sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, Müslümanların terörist olmadığını ve terörizmin dini olmadığını ifade etti.
Anning’i yumurtayla protesto eden genç Collony’nin paylaşımı kısa sürede yüz binlerce beğeni aldı
Ülkemizden gelen tepkiler;
Katilin Türkiye ile ilgili düşüncelerini televizyonlarda duyduk. Türkiye mazlumların umudu oldukça onlar çıldırıyorlar. Dünyadan bu katliama daha çok ses çıkarmasını bekliyoruz
İslam dininde asla böyle şeylere yer yoktur. CHP artık bitmiş bir partidir. Kılıçdaroğlu son günlerde skandal açıklamalar yapmaktadır. Buna halk sandıkta cevap verecektir.
Yeni Zelanda’da iki camiye yapılan terör saldırısı, hem İslam dünyasına hem de Türkiye’ye karşı yapılan bir saldırı. Bu saldırı haçlı zihniyetinin kin ve nefretin dışa vurmuş halidir. Çünkü bu zihniyet yüzyıllar geçmesine rağmen İstanbul’uAyasofya’yı hala hazmedemiyor. Hıristiyan teröristin yaptığı bu saldırı, Cumhur İttifakı’nın dile getirdiği beka kavramının aslında ne kadar elzem bir söylem olduğunu gösteriyor. "Türkiye’de beka sorunu yok" diyenler bu saldırı ile kendilerine gelmelidir.Bu alçak saldırı beka sorunu olduğunun en bariz göstergesi.
Kılıçdaroğlu’nun 50 masum insanın katiline ’İslam dünyasından kaynaklanan terör’ demesi tam bir akıl tutulmasıdır. Kılıçdaroğlu’nun bu katliamı İslami teröre bağlamasını şiddetle kınıyorum.
Ülke liderlerinden gelen tepkiler
*Beyaz Saray’dan tepki
Beyaz Saray’dan yapılan açıklamada, şiddet içerikli saldırının sert bir şekilde kınandığı ifade edildi. Beyaz Saray Sözcüsü Sarah Sanders’ın yaptığı açıklamada, "Nefret içerikli saldırıyı kınıyoruz. Düşüncelerimiz ve dualarımız kurbanlar ve aileleriyle birlikte. Yeni Zelanda halkı ve hükümetiyle dayanışma içindeyiz" denildi.
*İngiltere Kraliçesi II. Elizabeth yayımlanan taziye mesajında, "Christchurch’te meydana gelen korkunç olaylarından derin üzüntü duydum ve ben ve Prens Philip, hayatını kaybedenlerin aile ve dostlarına başsağlığı dileklerimizi gönderiyoruz" dedi.
Kraliçe Elizabeth mesajında, "Yaralılara yardımda bulunan acil servislere ve gönüllülere takdirlerimi sunarım. Bu trajik zamanda düşüncelerim ve dualarım Yeni Zelandalılarla beraberdir" ifadelerini kullandı.
*Macron attığı Tweet’te, "Düşüncelerimiz Yeni Zelanda’daki Christchurch camilerine yönelik yapılan ağır saldırının kurbanları ve sevdikleri ile birlikte. Fransa, her türlü aşırıcılığa ve dünyadaki terörizme karşı partner ülkeler ile birlikte mücadele ediyor" ifadelerini kullandı.
*Merkel, Yeni Zelanda Başbakanı Ardern’e yazdığı başsağlığı mektubunda, "Camilere yapılan saldırılar demokrasi ve hoşgörüye yapılmıştır. Christchurch’deki iki camiye yapılan korkunç terör saldırısını duydum. Bu zor zamanlarda sizin ve Yeni Zelanda halkının yanında olduğumu bildiriyor, acılarınızı paylaşıyorum. Bu saldırı ibadethanelere ve ibadet edenlere yapılan kalleş bir saldırıdır. Müslümanlara yapılan bu saldırı aynı zamanda Yeni Zelanda demokrasisine, açık ve hoşgörülü topluma yapılan bir saldırıdır. Ölenlerin yakınlarına başsağlığı ve yaralıların sağlıklarına tekrar kavuşmalarını diliyorum" ifadelerini kullandı.
*Putin, "Dua için toplanan sivillere yapılan saldırı, iğrençlik ve acımasızlıkla şok yaratıyor. Bu suça karışan herkesin hak ettiği cezayı almasını umuyorum" ifadelerini kullandı.
*İspanya Dışişleri Bakanı Josep Borrell, resmi twitter hesabından yaptığı açıklamada, "Aşırıcı fanatiklerin şiddeti ve mantıksızlığı, toplumlarımızın değerleri üzerine baskı kurmayı ya da yıkmayı asla başaramayacaktır." ifadelerini kullandı.
*Malezya Başbakanı Mahathir Muhammed yaptığı açıklamada, "Yeni Zelanda hükümetinin bu teröristleri yakalayıp hukuk kuralları kapsamında gerekeni yapmasını temenni ediyorum." dedi.
Dışişleri Bakanlığı açıklamasında ise "Malezya, masum sivillere yapılan terör eylemini en şiddetli şekilde lanetlemekte ve bu barbarca suçun sorumlularının adalet önünde hesap vermelerini temenni etmektedir." denildi.
Ülkemizde yaklaşan Belediye Başkanlığı seçimlerinin gerginleştirdiği ortamda ise Cumhurbaşkanımızın saldırı görüntülerini miting meydanında ilk başlarda hiç buzlamadan ekranlardan seyrettirmesi ile Kılıçdaoğlunun, İslam Dünyasından Kaynaklanan Terörün sonuçları babında tepkileri ise dünya ile aramızdaki insanlık ve mantık farkını gözlerimizin önüne iyice serdi. Verdikleri her iki tepki de millet olarak sinirlerimizin iyice gerildiğini resmediyor sanki..
Peki, verilen tepkileri kendimize göre değerlendirsek; hangisi, akla- vicdana -insanlığa- mert bir duruşa daha yakındır sizce.
Bunların yanında İngiltere’de ;
*Yeni Zelanda’da 50 Müslümanın namaz kıldığı sırada katledilmesi tüm dünyada protesto edilirken, bir yandan da destek mesajları devam ediyor.
Daha önce, “Müslümanların hepsi arkadaşım. Onlar ibadet ederken ben nöbet tutarım” yazılı bir pankartla ibadet eden Müslümanlara destek olmaya çalışan İngilizler, şimdi de tarihi Trafalgar Meydanı’nda Yeni Zelanda saldırısında hayatını kaybedenler için ezan okuttu.
Trafalgar Meydanı’nı dolduran binlerce insan ezan sesiyle irkildi. Ezan sırasında sadece Müslümanlar değil, İngilizler ve turistik gezi nedeniyle Trafalgar Meydanı’nda bulunan insanlar da hareket etmeyerek ezana saygılarını gösterdi.
Yine Yeni Zellanda’da;
*Yeni Zelanda’nın Christchurch’deki iki camiye düzenlenen ve 50 kişinin hayatını kaybettiği, 50 kişinin de yaralandığı terör saldırısının ardından gelen ilk cuma günü, Müslümanlara destek için cuma ezanı, devlet kurumları Radyo Yeni Zelanda (RNZ) ve Yeni Zelanda Televizyonu (TVNZ) aracılığıyla canlı yayınlandı.
Dünya gitgide İslam’ı anlamaya, saygı duymaya başlarken DAHA DOĞRUSU; henhangi bir dinde başkalarına zarar vermeyen herhangi bir ibadetin saygı duyulması gerektiğini gitgide anlarken diğer taraftan ise ülkemizde deizm’in yükselişi yaygınlaşıyor.
Son zamanlarda ataistlerin ve deistların islam ve peygamber hakkındaki video ve görüşlerini izliyorum. Etki ediyor mu derseniz, elimde bahsettikleri kaynaklar olmadığı için fazla sallamıyorum ancak Kuran da ve hadislerde çelişkilerin benim için araştırma konusu oluyor. Çoğu konuda haklı çıkacaklar fikrine kapılmaya başladım.
Sonuç olarak; ülkemiz tarihte milletlerin en çok keşistiği yer olmuştur. Asya, Arap Yarıması, Avrupa arasında kalan Doğu Balkanlar, Anadolum, vatanım. Bir çok dine mensup insanların yaşadığı dönemlerden, paganistliğe, Roma ve Bizans dönemindeki Hristiyanlıktan, Selçuklu ve Osmanlı dönemindeki islamiyete kadar.
Ve şimdi ise Cumhuriyet döneminin kazanımlarının tersine çevirmeye çalışan bir dönemle karşı karşıyayız. Ve 82 kuşağının düşünen, özgürce sorgulamaya devam eden bireyleri olarak ruhen -fikren yorgunluk belirtileri gösterip asosyal bir hale bürünüyoruz. Toplum olarak kendi aramızda tartışamaz duruma düşürüldük, düşünceye, bireyselliğe karşı tavırlarımız gittikçe sertleşmeye başladı.
Basınımızın hali içe içler acısı biz vaziyette. Maddi kaygılar ve korku bir çok ahlak ve ilkesel duruşu resmen tersyüz etmiş.
Cumhurbaşkanının, Belediye Başkanları seçimleri için çıktığı yurtiçi miting turları kapsamında Konya mitingi için , Konya ilimizde bulunan 14 yerel gazeteden 13’ü aynı manşetle okuyucuları ile buluşmuş. Bu konu hakkında açıklama yapan Konya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı ise "İçinde bulunduğumuz ekonomik sıkıntıyı düşünecek olursak yapacak bir şey yok. Maalesef böyle bir noktadayız." dedi.
Evet maalesef, gittikçe mantıklı düşünmekten uzaklaşıyor, olaylara bakış açılarımızda ve değerlendirmelerimizde taassuba bürünüyor ve insanlığımızı kaybetmeye başlıyoruz.
Saygı ve Esenlikle…
Vicdanınıza emanet olun!
gezimanya.com/avusturalya/yeni-zelanda-hakkinda-temel-bilgiler
www.sondakika.com/haber/haber-insanlik-terore-karsi-barista-birlesti-11848666/
www.sabah.com.tr/gundem/2019/03/19/saldiri-turkiyenin-bekasini-hedef-aldi
www.azonceoldu.com/dunya/dunya-liderlerinden-yeni-zelanda-tepkisi-54265
www.karar.com/dunya-haberleri/trafalgar-meydaninda-muslumanlar-icin-ezan-okundu-1157518
www.cnnturk.com/video/dunya/yeni-zelanda-devlet-televizyonundan-canli-ezan-okundu
www.sozcu.com.tr/2019/gundem/konya-basininda-erdogan-seferberligi-bir-gazete-haric-ayni-manset-4005945/
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.