- 464 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Vahdeti Vücud
VAHDETİ VUCÛD
Vahdet-i vücud teorisi bize tamamıyla gayri müslimlerden geçmiş olup bunu İslam’a yerleştiren kişi İbnül Arabi’dir. Özellikle Hind ve İran Zerdüştlüğünden geçmiş olup Zerdüştlükteki ( Heme O’st) " Her şey O’dur" görüşü Hallaç ve Beyazıd gibi ilk Zerdüşt olduğu söylenen sûfiler tarafından seslendirilmiştir. Yeni Eflatuncu sudur teorisinin aşağı yukarı tüm İslam alimleri denilen kişiler tarafından benimsenmesi , Gazalî’nin nur metafiziği ve son olarak Sühreverdi’nin İşrak teorisi, İbnü’l Arabî’de vahdet-i vücûd olarak son şeklini almıştır.
Ayrıca; İbnü’l Arabi İspanya’daki Kabalistlerden de etkilenmiştir. Vahdeti Vücût felsefeside Kabala felsefesi gibi , Allah’la yarattığı herşey arasında bir tür " bütün parça" ilişkisi kurmaktadır.
Öncelikle Vahdet-i vücûdun İslam’a nasıl yerleştirildiğine bakıp sonrasında Tevhid’i açıklayayım.
İbnü’l Arabî - " hatm-i velayet" teorisini Hâkim et -Tirmizi’den almış Hermetizm ve Pisagorculuktan gelen , kendisinin , evliya ilmi dediği cefr ve ebced ilmini İspanya’daki Kabalacı Yahudiler’den ve İhvan-ı Safa’dan aldığı sòylenir.
Vahdet-i vucûd felsefesini Endülüs’teki İbn-i Mesere ekolünden aldığı söykenirki İbn-i Meserre bir İşrakî’dir. İbn-i Rüşt zaten arkadasıydı. SudurTeorisi’ni Plotinus’den almıştır.
İbnü’l Arabi ayetlerin sebeb-i nuzûlüne , siyak ve sibâkına , müteşabih olmasına , dil ve gramer yapısına bakmamıştır. Ayetlerin lafz ve medlûlüyle hiç bağdaşmayan anlamlar vermiştir. En’am sûresi /124’teki ... Allah elçilerine verilenin benzeri bizede verilinceye kadar asla inanmayacağız derler. " Allah , elçilik görevini kime vereceğini çok iyi bilir. " Ayetindeki ilk cümlenin sonunda bulunan " Resulullah" kelimesini mübteda yapar . Böylece " Allah’ın elçileri Allah’tır. hükmüne ulaşmış vahdet-i vücûd düşüncesini ayete onaylatıvermiştir.
Bazı sûfiler’se Kamer sûresi/49’u yani " Şüphesiz ki, Biz her şeyi bir ölçüye göre yarattık" ayetini ortadan ikiye bölerek " Biz her şeyiz/ Her şey Allah’tır" anlamı çıkarmışlardır.
Hatem-i evliya teorisiyleyse velilerin peygamberlerden üstün olduğunu iddia etmiştir. Hatta tüm peygamberler padişah parasını hazinedarından aldığı gibi ilmini bu son veliden almışlardır kendisine göre.
İbnü’l Arabî’nin felsefesinde , ahiretin ve " ahiret azabı"nın yeri yoktur. Çünkü Allah’ın sürekli tecellisi olan " âlemler" , ebedî ve ezelidir. Cennet ve cehennem bir mahall/ yer değil, nefsin halet-i ruhiyesidir, yani bir makam ve haldir.
Şimdi de tevhide gelelim . Tevhid iki anlama gelmektedir; Birincisi, Allah’ı birlemek , O’nun sıfatlarını kimseye vermeyerek , O’nu tenzih etmektir. Diğeri ise ; iki şeyi bir araya getirmek birleştirmektir.
Sûfîler tevhidi, bu ikinci şekliyle kabul ederek , onu vahdete çevirmişlerdir. Halık ile mahlûk’u birleştirmiş( vahdet-i vücud) ve buna Âriflerin tevhidi demişlerdir.
Böylelikle İslam’ın mümeyyiz vasfı olan tevhid inancı kaybolmuş, son din İslam; dinlerden bir din konumuna düşürülmüş , hatta ilkel paganizme rucû ettirilmiştir.
Vahdet-i vücûd; Brahmanizmin, Stoacılığın , Yeni Eflantuculuğun ve sûfiliğin benimsediği kadim bir düşüncedir. Zira Brahmanlar her şeyi Allah görmekte ; Brahman’ın âlemin bizzat kendisi olduğuna , diğer şeylerin tümünün araz ve bu hakikatin farklı tezahürleri olduğuna inanmaktadırlar.
Stoacılarsa , Allah ve âlem tek varlıktır. Tanrı fiziktir/ tabiattır" demektedirler.
Vahdeti vücud teorisini anlamak için sudur teorini bilmek gerekmektedir. Kısacası sudur teorisi Pagan filozof Platinus’un yaratılış teorisidirn Daha doğrusu bu teoride yaratılış yoktur. Sudur ( doğma ve taşma) vardır. Farabî ve İbn-i Sina’nında benimsediği bir teoridir. Farabî’ye göre ; üç varlık alanı olup , en üstte mutlak bir olan Tanrı , sayıları on olan göksel akıllar/:melekler / ruhaniker ve en altta ilk madde "heyula" vardır.
Ruhaniler/ semavi akıllar Tanrı ile maddi âlem arasında aracılık etmektedirler.
İbnü’l Arabi’nin vahdet-i vucüt teorisi , Einstein ve Haaking’in kozmoloji modelleri gibi bir varlık teorisidir. Fizikçilerin modelleri Tanrı’yı işe karıştırmaksızın evrenin oluşumu hakkında bir takım spekülatif varsayımlar içermektedir.
YORUMLAR
Delil belirtme yok kaynak yok genellemeler yapılmış özensiz kurulmus savruk cümleler derinlik yok ki konu derin ve vahdeti şuhudu da gerektirir vs vs vs .... " şimdiki hocaların büyük kısmı ... " ne demek sanırsın ki gitmis sormuş
Dökülüyor nerden baksan kusur ...
Rıdvan Kaya
Rıdvan Kaya
Râzı.
Sana tavsiye baskasının dudügünü öttürme
Rıdvan Kaya
Râzı.
Ne yaparsın senin dogruna inanmazsam özelde mesajlarda yazdıgın gibi CÜBBELİ AHMET HOCACİ MI MEHDICİ MI İLAN EDERSİN CEMAATCİ CAMURU MU ATARSİN YİNE
SEN TANIMADIGI ADAMA İSMIN SAHTE DIYECEK KADAR İFTİRACI BIRISISİN SORDUGUM SORULARI CARPITAN ZAVALLI SIN SEN BURADAKİ İNSANLARI TEBLİĞE MUHTAC GÖRECEK KADAR KİBİR EHLI AMA İSLAMIN YALAN GÜNAHINDAN CEKINMEYEN BİR FASIKSIN
ÖTTÜR KIMİN DÜDÜĞÜNÜ AGZINA ALIP ÖTTÜRUYORSAN