- 1316 Okunma
- 9 Yorum
- 2 Beğeni
KANSER İLE SAVAŞTA 3. YIL BİTERKEN; ZAFER BENİM!
Sevgili dostlar,
Çoğunuzun bildiği gibi, 1 Mayıs 2015 tarihinde mide antrumunda oluşan bir tümör nedeniyle henüz ilk evrede olan kanser tanısı konulmuş ve tıp dilinde gastrektomi diye adlandırılan başarılı bir operasyon atlatmıştım. 1 Mayıs tarihi benim nüfus cüzdanımda kayıtlı olan doğum tarihimdir fakat ben gerçekte 12 Nisan 1954 tarihinde Pazartesi günü kuşluk vakti doğmuşum.
1 Mayıs 2015 tarihndeki operasyon sonrası 7,5 ay ağızdan kemoterapi tabletleri aldım, 6 kür damardan kemoterapi aldım, ayrıca 28 gün ışın tedavisi ( Radyoterapi) gördüm. Böylelikle bilimin ışığında çok değerli doktorlarım ile birlikte kanser illetini yenmeyi başardık.
Ancak atlatttığım operasyon ve hastalığın türü pek kolay bir rahatsızlık değil. Bunun bilinci ile hareket ederek, periyodik kontrollerimi aksatmaksızın yaşam savaşını sürüdürmekteyim ve ölüme teslim olma gibi bir niyetim de yok. Fakat kaybedilen organların hastalık ve tedavi nedeniyle bünyeyi sarstığı ve eski güç ve direnci, eskisinde olduğu gibi geri getirmek de hayli zor. Hasta olmadan önce ağırlığım 86 kilo iken operasyon sonrasında 76 kg idi. Aradan geçen 3 yıl boyunca her ne kadar gayret göstersem de midenin küçülmesi ve besinlerin emilme ve sindirimdeki oluşan güçlükler nedeniye yavaş yavaş kilo kaybetmeye başladım. Bu sabah tartıldığımda giysilerim dahil 61,5 kilo geldim; bu da ameliyat sonrasına göre 14 kilo demek ki yaklaşık % 25 lik kilo kaybına denk düşüyor.
İşte tıp dilinde bu kilo kaybı rahatsızlığının adına ’Kaşeksi’ deniliyor. İştahsızlık, sindirememe, ekşime yanma, reflü gaz sancısı peklik gibi bazı yediklerinin bünye tarafından sindirilemeyip ağız yoluyla dışa atılması gibi sonuçları olan bir rahatsızlık bu. Eğer bünye kendini gerekli önlemleri alıp korumaz ise, ölüme kadar varan sonuçları da olabiliyor. Ancak ben henüz o evrede bir hasta değilim. Doğru tanı konulduktan sonra doğru tedavi mümkün olabilir.
Bugün daha fazla kilo kaybının yaratacağı sorunlara engel olmak amacıyla onkoloji diyetisyeni uzmanım, doktor M. Mehmet Refik Sezgin beye muayene oldum. Bugün yapılan kan değerlerimi gördü. Endişe edilecek bir durum olmadığını, ancak kilo almam için bana yararlı olacak iştah da açacak ek gıda ve enerji vererek, kalori sağlayan iki kalem ilaç yazdı. Bu ilaçların birisi sıvı olarak meyve suyu gibi içiliyor, diğeri ise suda eritilerek içilen protein takviyesi. Bir ay süre ile bu ilaçları kulanacağım. Kilomun ne olacağını bir ay sonra göreceğiz .
Bildiğiniz gibi ben hareketli bir insanım ve dağlarda hafta sonları yürüyorum. Bunun çok da yararını görüyorum. Güzel fotoğraflar çekmenin ruhuma getirileri benim için çok değerli ve para ile ölçülemez. Güzel olan her şeye baktıkça güzelleşiyor insan.
Ayrıca asıl meslek itibari ile öğretmen ve rehber olmam nedeni ile bildiklerini öğretmekten ve öğretirken yeni şeyler öğrenmekten de büyük haz duyuyorum. Hareket, devinim insanı geliştiriyor, meşguliyet alanımızın açık kalması, bilincin açık kalması, beynin çalışması demek, ayakta kamamızı, güçlü ve dirençli olmamızı sağlıyor.
Bugün 12 Nisan 2018; 64 yaşına basarken işte bu duygular içindeyim. Daha çok şeyler yazabilirim. Diğer bir başlık altında hepiniz bana içtenlikle iyi dileklerinizi sunuyorsunuz, bazılarınız özelden bazılarınız genelden mesaj yağmuruna tutuyorsunuz beni bugün :)
Yaşam acı tatlı pek çok sürprizleri olan bir serüven ve her şeye rağmen güzel ve sürekli zıtlıklar üstüne kaim; yaşam ile ölümün bu anlamda bir içiçeliği var ki hiç kimse kendisini yarın neyin beklediğini bilmiyor, fakat tedbirli olmak ve kazanılmış deneyimlerden yararlanarak geleceğe pozitif duygular ile odaklanmak gerekiyor. İnsan, isterse çok zor olan şeyleri başarabilir, imkansızı mümkün kılabilir, sadece bir bedeli var, azim ile sabır ile gayret ile çalışmak, kolayın esiri olmamak!
’Erişir menzili maksude aheste aheste giden!’ sözü boşuna değil...
Bu yazıma bugünkü kan değerlerim ile ilgili tetkikleri de ekleyeceğim, gayet mükemmel sonuçlar ve kanser hücresi görünmüyor bu değerlerde..
Beni bugünlere eriştiren tüm doktorlarıma ve çok değerli dostlarıma, arkadaşlarıma hepsine bir kez daha en içten sevgilerimi ve selamlarımı sunuyorum.
Doğum günümü kutlama nezaketi gösteren siz sevgili dostlarım, iyi ki varsınız..
Yaşam dostlar ile güzel!..
Sağlıcakla esen kalınız..
Şaban AKTAŞ
12.04.2018 -17. 49
YORUMLAR
Çok büyük tesadüf Şaban Bey, ben de kanser hastalığı ile mücadele ettim ve sizin geçirdiğiniz aşamaların bir bölümünü yaşadım. Tabii her kanser hastası gibi sarı dosyam mevcut elimde.ve her altı ayda bir geniş tetkikler yapılıyor bu dosyaya eklenmek üzere. Geçen ay ben de kilo verme hızım arttığı için gittim doktora. Ve yaşadığınızı çok iyi anlıyorum. Ama ben curcumin denilen tamamen bitkisel bir tablet kullanıyorum artık.Şu an normal hale yaklaştığım için bu tablet sayesinde başka şeye gerek kalmadı! Doktorunuza danışın isterseniz, faydası olabilir.
Büyük geçmiş olsun. Siz güçlü birisiniz, atlatacaksınız. Allah beterinden korusun.
Saygı ve sevgilerimle
Şaban Aktaş (Homerotik)
( X ) KAŞESİ
’Ye!’ diyorlar sana,
hiç yiyesin gelmiyor
üstelik yemiyorsun diye
kızıyorlar insana...
’Ye!’ demesi kolay
fakat bu iş öyle
kolay kolay anlayacağı
bir iş değil herkesin!
Habis tümör nedeniyle
kesilip alınınca
üçte ikisi midenin
biraz da bağırsaktan;
sindirim gücü azalıyor!
Organ ile birlikte doku
güç kaybediyor beden
giderek zayıflıyor kesin,
ağızdan geri atılıyor
rahat rahat sindirilip
emilemeyen besin!
Çünkü sindirim için
organlar artık yetersiz
operasyon ile kesilip
eskiye göre küçültülmüş
bir mideye sahipsin?!
Ölümcül sayrılık kanser;
gastrektomi
ardından kemoterapi
birlikte radyoterapi
yatağa serilir
ölüp ölüp dirilirsin!
Kanserden değil de
kaşeksiden ölürsün;
kalmayınca ağız tadı
biri biter biri başlar
başına
gelmeyen ne bilsin;
daha erken dolar
kalan ömrün miadı!..
Sağaltım sürecinde
ortaya çıkan
ikincil sayrılığın adı
’Kanser Kaşeksisi’
Ataların dediği gibi
’Sağlam kafa,
sağlam vücutta bulunur’
dikkat etmez isen
duman olur halin
(x) kaşesi erken vurulur!
Şaban AKTAŞ
17.04.2018
Şaban Bey, sizi bu deftere ilk üye oluşumla birlikte paylaştığım bir şiirime yaptığınız yorumdan beri tanıyorum. Rahatsızlığınıza üzüldüğüm gibi, iyileşmenize de sevindim. Allah bununla geçmiş etsin. Bahsettiğiniz gibi, kanser kelimesi bile çoğumuzun tüylerini diken diken etmeye yetiyor. Oysa ki, günümüzde hem tür olarak çok çeşitli, hem de sayı olarak çok yaygın olan bir hastalık türü. Ayrıca, süreç içerisinde ve halen, yaşadıklarınızı bilinçli bir hasta ve iyi bir yazar olarak anlatıp paylaşmanız da iyileşmeniz gibi önemli.
Günümüzde hastalıklar çok ve çeşitli, ama, insanların bazısında hastalığını gizleme gibi bir durum söz konusu ve bunun en temel sebebi de bilinçsiz insanlar ve hastanın kafasını karıştırmaya, umutlarını tüketmeye yönelik yaklaşımları.Oysa ki, derdini söylemeyen derman bulamaz der atalarımız. Sizi bu cesaretinizden dolayı da ayrıca tebrik ediyorum. Yazdıklarınız pek çok hasta ve yakınına hem örnek, hem de umut olacaktır.
Kilo kaybetme, düşük kilo meselesini de sizin bu azim ve şuurla en kısa sürede aşacağınıza şüphem yok. Defterdeki yeni üyelere iyi bir ev sahipliği yaptığınız, güzel çalışmalarınızı paylaştığınız nice günleriniz olsun.
Selam, dua ve şifa ile...
Kanser ile ilgili bir yazı okurken ilk defa içim garip bir ferahlık duydu. Ailemde bir hayli kanser olayı yaşandığı için genellikle kanserden bahseden yazılar kalbimin sıkışmasına neden olur çünkü. Ama bu yazıda umut ve sabır var. Hayata pozitif bakan, yaşamına sarılmış bir insan var.
Dağlarda yürüyüşler yapan, fotoğraflar çeken kısacası yaşama güzel bir pencere açmış bir insan.
Ben sizi kutlamak istiyorum çünkü zor olan zaferleri kazanmak çok güzel.
Dediğiniz gibi insan yürekten inanır ve isterse sabırla azimle ilerlerse imkansız diye bir şey yoktur.
Verdiğiniz bilgilerle de aydınlatıyorsunuz insanları. Var olun inşallah.
Geçmiş olsun Şaban bey, esenlikler diliyorum.
Saygılar
Durumunuzla ilgili bilgilendirip, bu minicik yaramazla, umut dolu mücadelenizde bizleri aydinlattiginiz için şeddeli teşekkürler, Allah size sağlıklı, sıhhatli ömürler versin, yine dağlarda, bayirlarda dolaşın, inş' Allah, kaleminizden güzellikler eksik olmasın. İyi aksamlar, Saygilarimla
https://www.drozdogan.com/kanser-hastalari-neden-zayiflar-kanser-kaseksisi/
Kanser hastaları neden zayıflar? Kanser Kaşeksisi
Kanser hastaları neden zayıflar? Kanser Kaşeksisi
Yazı Boyutu:
Küçült
Sıfırla
Büyült
07.11.2017
Kansere ve tedavilere bağlı yan etkiler, hem hastaları hem hekimleri zorlayan konuların başında gelmektedir. Kansere bağlı yaşam kayıplarının, sepsisten (enfeksiyona bağlı çoklu organ yetmezliği) sonra ikinci sebebi kaşeksidir!
Kaşeksi kanser hastalarında kilo kaybı ile seyreden ve normal besin desteği kullanılarak geri döndürülemeyen bir durumdur. Son yıllarda yapılan araştırmalarla birlikte kanser kaşeksinin anoreksi (azalan gıda alımı) ile ilişkili olduğu bulunmuş ve kanser anoreksi kaşeksi sendromu olarak isimlendirilmiştir.
Kanser anoreksi kaşeksi sendromunun meydana gelmesi birçok faktöre bağlıdır. En önemli özelliği kas kaybıyla birlikte, yağ dokusundaki bozulmadır. İstemsiz Kilo kaybıyla birlikte kanser hastalarında iştah kaybı görülür ve bu durum yaşam kalitesini düşürür.
Kanser anoreksi-kaşeksi sendromu ileri evrelerde daha fazla yiyerek veya besin desteği kullanılarak tamamen tedavi edilemez. Bu sendromda zamanla artan kilo kaybı hastanın günlük ihtiyaçlarını gidermede zorluklar yaşamasına neden olur. Erken evrede besin alımında farklılıklar, kiloda küçük kayıplar ve iştahta değişiklikler görülür. Sendrom ilerledikçe hasta daha fazla kilo kaybetmeye ve az yemeye başlar. Buna bağlı olarak kas kaybı görünür bir şekilde etkili olur ve normal tedavilere ve besin desteklerine dirençli bir durum ortaya çıkar.
Kanser anoreksi kaşeksinin hangi biyokimyasal mekanizmalardan kaynaklandığı henüz tam aydınlatılamamıştır. Şu ana kadar tümör ilişkili bu sendromu hedef alan herhangi bir ilaç bulunmamaktadır.
Kanser anoreksi kaşeksi sendromu en sık olarak hastalığın ilerlediği kişilerde görülür. Sendromun ortaya çıkışı kanser türlerine bağlıdır. Gastrointestinal (mide-bağırsak), pankreas, akciğer ve kolorektal kanserlerin yüzde 50 -85’inde tedaviye başlanmadan önce kilo kayıpları görülmektedir. Sadece Amerika birleşik devletlerinde 1.3 milyondan fazla insan kanser anoreksi kaşeksiye sahiptir.
Sonuç olarak;
- Kanser anoreksi kaşeksi, kilo ve kas kaybı ile seyreden kanser hastalarının yaşam kalitesini düşüren bir sendromdur.
- Kanser hastalarının yarısından fazlasında kanser anoreksi ve kaşeksi sendromu görülmektedir.
- Kanser anoreksi kaşeksi, kanser kaynaklı tüm yaşam kayıplarının yüzde 20’sinden sorumludur.
Bir sonraki yazımız “kanserde kaşeksi tedavisinde son gelişmeler” hakkında olacaktır.
Sağlıklı ve mutlu kalın...