- 2960 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
CİMRİ VE CÖMERT (EDEBİ METİN)
Azrail cimrilerin ruhunu iki kerede, cömertlerin ruhunu bir kerede alır. Çünkü cimriler taksitli, cömertler peşin alışverişi sever. Cebinde akrep olanlara cimri diyebilmek için kişi, yüreği sebil olacak kadar cömert davranmalıdır.
Tanrı’dan para dolu bir cüzdanı değil, sevgi dolu bir yüreği iste. Paraya taparak şeytanın esiri değil, Tanrı’ya taparak Dünya’nın efendisi olmayı dile. Tanrı cüzdanında para olanları cimriliğe, vicdanında yara olanları cömertliğe yöneltir ilk önce. Para cömerdin sırtında ateşten gömlek, cimrinin sırtında samurdan kürktür. Tanrının verdiğinden fazlasını almak ve onun ateşinde yanmak ve cehennemi iki defa yaşamak insanın kaderi olmamalıdır.
Para yağmuru cimrinin yatağını ısıtır, cömerdin gözlerini ıslatır. Hakkın olmayanı sana vererek, seni haksızlıkla imtihan etmesini Tanrı’dan isteme. Cömertlikten nasibini almayanlara cimriliğin hesabı sorulmaz.
Cimrinin parası yok yalanı çoktur. Cömerdin parası çok, yalanı yoktur. Paranın bittiği an; cömerdin “Oh!”, cimrinin “Vah!” dediği andır. Parayı sevene cimri, dövene cömert denir. Cimrinin paraya aşkının hikayesini bankacı, cömerdin paraya olan nefretinin hikayesini duacı yazar. Cimrinin cebinde akrep, cömerdin cebinde Karun’un Hazinesi saklıdır. Cömerdin para elinin kiri, cimrinin eli paranın kiridir. Cimri için para bu kadar değerlidir. Yemeği cimri söylerse aç kalırsın, hesabı cömert öderse karnın doyar.
Cimrilikte aslan olanlar cömertlikte tavşandır. Ne cimriler gördüm, haramiydiler, nefes bile almadan haram yediler. Ne cömertler gördüm çok fakirdiler. Hakları olmayan nefese haram dediler. Cimrinin yüreğinin tamamı cüzdanının bir köşesini, cömerdin yüreğinin bir köşesi cüzdanının tamamını doldurur. Cimrinin yürek birimi para, cömerdin yürek birimi merhamettir. Yürekte başlamayan cömertliğin cepte devam ettiği görülmemiştir. Cepte başlayan cimriliğin ise yüreğe sirayet etmediği duyulmamıştır. Cimrinin eli cebine gidinceye kadar, cömerdin yüreği, yürüdüğün yol olur.
Paranın satın alacağı ilk şey cimrilik, satın alamayacağı tek şey cömertliktir. Cimri insanın para biriktirme zevki hiçbir zaman cömert insanın para harcama zevkinden lüks olamaz. Cimriler kazandıkça fakirleşir. Cömertler harcadıkça zenginleşir.
Cimrini ıssız bir adaya düştüğünde yanında isteyeceği üç şey “Para..para.. para..”, cömerdin ıssız bir adaya düştüğünde yanında istemeyeceği üç şey “ Para..para.. para..” dır. Cimri kendisinin en büyük dostu, cömert ise kendisinin en büyük düşmanıdır nefis açısından. Cimrinin kibrini cömerdin mertliği yener.
Cömerdin gözlerine bakmak, cimrinin kapısını çalmaktan daha hayırlıdır. Cömerdin ağzından çıkan hayır cevabı bile, cimrinin kesesinden çıkan hayrın sevabından daha hayırlıdır. Cimrinin parasına tamah edenler, cömerdin yarasına günah diyemez. Cömerdin düşmanlığı, cimrinin dostluğundan hayırlıdır. Paranın satın alacağı ilk şey cimrilik, satın alamayacağı tek şey cömertliktir. Parası olmadan hem zengin hem cömert olma lüksü sadece fakirlere aittir. Zenginler bu lüksü ancak parayı harcayarak yada biriktirerek yaşayabilirler.
Cömertler parayı harcar. Para ise cimrileri harcar. Cimrinin parası esareti, cömerdin parasızlığı özgürlüğüdür. Cimrilere hayran olanlar, cömertlere mirasyedi gözü ile bakarlar. Cimriye borcun olacağına, cömerde hayatını rehin bırak. Cimrinin düşüne giren borçlu çıkar, cimrinin hayatına giren alacaklı olur.
Cimriyi kaygılı kılan paranın yokluğu, cömerdi kaygılı kılan paranın çokluğudur. Cömertle cehenneme gitmeyi, cimriyle cennete gitmeye tercih et. Cömert günahlarını bedelini yüklenir ama cimri sevaplarının maliyetini dahi yüklenmez.
Sözün özü kundakla kefen arasında ne yaptıysan, kefenle kundak arasında sana o yapılacaktır. Tanrı bu dünyada cimri yaşadıysan sana cimri, cömert yaşadıysan sana cömert davranacaktır. Tanrının verdikleri yetmeyecekse paranın verdikleri sana zaten yetmeyecektir. O yüzden cimrilik Tanrının insanoğluna verdiği en büyük ceza, cömertlik ise en büyük mükâfattır. Sakın unutma…
YORUMLAR
Tek gücün para olduğu günümüzde, yazınız cömertliğin aslında makbul olduğunu bir kere daha kanıtlamış oldu...
Ne sevgiler/canlar/kişilikler para önünde kaybolur gider...
Bir daha geri gelmemecesine..
Oldukça savruk biri olarak, gün gelip kazanacağım sonucunu çıkararak yazınızdan :)), makale tarzında ki yazılarınızda da şiirleriniz gibi başarılı olduğunuzu belirtmek isterim...
Sevgi ve saygılar