- 641 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ARTEMİSİA II
Peisistratos’un ölümünden sonra Grek halkı Hippias’ın sert ve diktatör tutumundan hiç memnun değildi. Peisistratos askeri gücü daha çok caydırıcılık politikası için kullanırken oğlu Hippias zorba bir kral olarak hakimiyeti devam ettirmekteydi. Solon’un bıraktığı veraset Peistratos’un kıvrak zekası ve çevresindeki ülkelerle barışçıl politika izlemesi sayesinde tiran(*)olma dönemi geride kalmıştı. Peisistratos’un oğlu Hippias babasının bıraktığı saltanatı devam ettirecek kıvrak zekaya sahip değildi. Çabuk öfkelenip kararlar alması grek halkının ayaklanmasına sebep oluyordu.
Artarda gelen olumsuzlukları Lygdamis artık Zeus’un laneti olarak nitelendiriyordu. Peisistratos’un ölümünden sonra adaya hükmetmekte zorlaşmıştı. Hippias babası gibi Lygdamis’e kısa sürede askeri yardım gönderemiyecekti. Naxos’ta Lygdamis’ten memnun olmayan bir kısım ada halkı Sparta ile iş birliğindeydi. Lygdamis askeri güç olarak spartaya karşı koyamazdı. Sparta’nın askeri güç üstünlüğü kabul edilir bir gerçekti. Lygdamis adadaki hakimiyetinin bitmek üzere olduğunu biliyordu. Adada ki hakimiyetinin bitmesi demek tüm mal varlığına askeri gücüne el konulması demekti. Lygdamis bunu çok iyi biliyordu ve elindeki güç ile başka bir yere yerleşmek için araştırmaya başlamıştı. Ülkenin doğusundan gelip ta ege kıyılarına kadar kara bir gölge gibi yayılan Ahameniş imparatorluğu için Peisistratos’un barışçıl tutumunun büyük katkısı vardı. Ahameniş imparatorluğunun Soylu Kumandanlarından Darius daha önce Naxos’a kadar gelip Lygdamis’in misafiri bile olmuştu. Darius dış siyaseti komşu ülkeleri tanımayı ve onların zaafiyetinden faydalanma stratejisini çok iyi kullanırdı. Lygdamis bir gece vakti tüm askeri gücünüde alarak gemilerine binerek anadolu topraklarının güney batısına yani ege kıyılarına gemileri ile yanaşarak Darius’un söylediği Karia topraklarına ayak basmıştı. Darius daha önceden Lygdamis’i bu önemli ve stratejik bölgeye Satrap olarak atanmasını planlamıştı. Çünkü burası greklerle Ahameniş halkının kesişme noktalarından birisiydi. Denizden gelecek saldırılar için açık bir hedefti. Denize kıyısı çok fazla olduğundan kontrolü çok güçtü. Darius buraya karadan askeri gücün bağlanmaması gerektiğini düşünüyordu. Bölgede bir Grek asıllı satrabın olması demek greklerin içerden bilgileri alıp ona göre önlemlerin alınması ve Darius’un da ordusunu oraya bağlamadan gelip saldırıyı savuşturabilmesi için önemliydi. Lygdamis ise bunun için biçilmiş kaftan gibiydi. Bir grek haini olabilecek bir komutandı çünkü elinde ki saltanatın gitmesini istemiyordu ve yunanlılar bazı adalarda ki halkı kendilerinden saymıyor ve onları melez olarak görüyordu. Darius ise bunun için ona gerekli desteği sağlamış grek olmasada bir Ahameniş satrapı olmuştu.
Soylu Ahameniş Kumandanı Darius greklerle olan barışın bir gün biteceğinden emindi. Peisistratos’un ölümü ile artık savaş çanlarıda çalmaya başlamıştı. Darius Ahameniş imparatorluğunun o gün kü sınırlarının böylece kalmasından taraftar değildi. Egenin tamamına sahip olmak ve ege denizinin tamamını çepeçevre sararak topraklarına katmak istiyordu. Lakin Darius herşeyden önce ordunun başında durmakla yetinmeyip kral olmalıydı, bunu başarmak hiç de kolay değildi. Babadan oğula geçmesi gereken bir krallığın devamını benimseyen halk buna karşı çıkacaktı. Lakin Darius için halkın görüşü önemli değildi arkasına Ahameniş imparatorluğunun askeri gücünü alması onun için yeterliydi. Ahameniş ordusu Darius’u kahraman kumandan Hystaspes’in emeneti olarak görmüş ve benimsemişlerdi. Darius ise ordu gücünün arkasında olmasından sonuna kadar istifade edecekti. Önce bir iç karışıklık çıkarması için Büyük Kiros’un oğlu Smerdis ayaklanma başlatıp ll. Kambises’i asarak intihar süsü verip öldürmesini sağlamıştı ve Smerdis’in tahta oturmasına destek olmuştu halkın gözünde Smerdes artık bir taht düşkünü bencil ve ülkeyi yönetebilecek vasıfları taşımayan bir veliaht olmuştu. Daha sonra bir kısım halkın ve ordunun gözünde bir hain olan Smerdes’i öldürerek bir kısım halk ve ordunun gözünde kahraman olan Darius kolayca imparatorluğun başına geçmişti. Bu durum Ahameniş halkının çoğunluğu tarafından geniş bir yankı uyandırmıştı ve genel olarak halk bu duruma karşıydı. Darius için bunun bir önemi yoktu, önce Greklerin üzerine yürüyecek ve ege sularına kadar ilerleyecekti. Bunun için bütün planlar yapılmıştı. İşte tamda burada Lygdamis’e ihtiyacı vardı. Naxos’un acımasız lideri Lygdamis artık Karia satrabıydı.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.