- 851 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
MERHAMET
MERHAMET
Merhametli: Acıması olan, merhamet eden:
Merhametsiz: Acıması olmayan, katı yürekli, katı kalpli, taş yürekli, taş kalpli, kalpsiz.
Türk Dil Kurumunun Türkçe sözlükte kelimelerin anlamını böyle açıklamış. Merhametli kelimesinin zıttı merhametsiz.
Merhametli-Merhametsiz
Sokakta karşılaştığım birçok kişiye elimde bulunan kartonda yazılı yukarıdaki iki kelimeyi göstererek hangisini almak istersiniz diye sordum.
Hemen hepsi söz birliği etmişçesine merhametli kelimesini almak istediklerini söylediler. Merhametsiz kelimesi yalnız kaldı. Merhameti herkes almak istedi de; merhametsiz kelimesini kimse almak istemedi.
Sokakta o kadar çok merhametsizce davranışlar sergileyen insanlar var ki. Sokalar da merhametsiz davranan insanlar evlerinde nasıl acaba? Eğer evler merhametli insanlarla doluysa; sokaklarda niye merhametten yoksun davranışlar sergileyenlerle dolup taşıyor? Merhamet evde bulunuyorsa caddelerde, sokaklarda, işyerlerinde, toplu ulaşım araçlarında bulunan insanlarda da bulunmalıydı. Çünkü sokaktaki insanların hepsi evlerinden sokağa çıkıyorlardı. İnsanlar evlerinden sokağa çıkarken, merhameti evlerinde mi bırakıyorlar?
Bazı insanlar merhametli insanların, merhamet duygularını kullanarak kendilerine gelir kapısı haline dönüştürdüklerini de gözleyip duyuluyor. Sokaktaki mendil satan küçük çocuklar. Onları uzaktan takip eden büyükler. Öyle bir durum da insan kendini aptal yerine konduğunu düşünerek, var olan merhamet duygusunu kör kuyunun en derin yerine fırlatıp bir daha almamak üzere üzerini kapatıyor.
Hastanelerin acil servislerine ambulanslardan inen yaralıları içim sızlayarak izlerim. Acile gelen hastalar arasında kan revan içinde olan, yaralılar…
Evde şiddet görmüş parçalanmış yüzler, yaralanmış vücutlar, sokakta, trafiğin akışı içinde kurşunlanmış, sopalarla yaralanmış insanlar. Adalet saraylarında adaleti almayıp kendi adaletini başkalarına uygulamaya çalışan insanlar…
Söz konusu olduğunda merhameti alıp, merhametsizliği şiddetle reddeden bunca insanlar nereye gitti de merhametsizler evde sokakta kol gezer oldu? Merhametinizi her zaman yanınızda taşımanız dileğiyle.
Eyüp Uysal
18 Şubat 2017
YORUMLAR
eyüp uysal
Kanayan bir yaraya parmak basmışsınız. Ne yazık ki, bize has, insanca bir duygu git gide kayboluyor.
Eskiden yaşlıya, çocuğa, ihtiyacı olana daha duyarlıydı yürekler... Şimdi görse de gözlerini kapatıyor insanlar... İnşallah eski güzel hasletlerimize kavuşuruz yine. Gönülden kutluyorum duyarlı yüreğinizi...