- 2770 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
SAMSUN-19 MAYIS LONGOZ ORMANLARI....
Muharrem Ceylan.
Araştırmacı-Yazar.
[email protected]
Yolunuz Samsuna düşerse öncelikli uğrayacaklarınızın başında Kızılırmak Deltası olmalıdır.
Size bu yazımda,bu büyülü coğrafyanın doğu ucunda,harika bir bölgede misafir etmek istiyorum.Çoğumuzun yeterince vakit ayırıp gidemediği doğa harikası bu mekan:LONGOZ ORMANLARI..Diğer adıyla Subasar Ormanlar...
Dünya nın önemli habitatlarından olan,Longoz Ormanlarının,Türkiye de ki en büyüğü 2500 hektar civarında olan Kırklareli ilimizin İğneada Longozudur.2007 yılında Milli Park olan bu alan Avrupa nın da en büyük,en değerli Longozudur...Ayrıca;Sakarya/Acarlar,Sinop/Sarıkum ve SAMSUN/Geleriç Longoz Ormanları ülkemizin en önemli ekosistemlerindendir...
Longoz:subasar olarakta bilinen bir çeşit orman ekosistemidir.Derelerin önlerindeki kumullar nedeni ile,denizle bağlantısı kesilmiş olan,göl ve bunların bataklık alanlarında son bulması ve denize ulaşamaması sonucu meydana gelirler.Söz konusu göllerin suları denize dökülemeyen dereler sebebi ile özellikle ilkbaharda taşar ve araziyi kaplayan taşkın sular Longozu oluşturur..Kış ve İlkbaharda sularla kaplı olan;yaz ve sonbahar da suyu kısmen çekilen,fakat taban suyu sevyesi yüksek olan longoz
alanları organik madde bakımından oldukça zengindir...
Tropikal ormanlara benzeyen longozlar,taban su seviyeleri düştüğünde ,kısa sürede özelliklerini kaybeden bir yapıya sahiptirler..Bu tip ormanlar dünyada Amazon,Kongo ve Türkiye de bulunmaktadır...
Bu tür ormanların devamlılığı için en temel koşul,suyun akışının sürekliliğidir..Gelen su ile gelen kil ve organik materyal bu sahaların topraklarını mineral bakımından zenginleştirir..
Geleriç Longozu,Samsun ilinin takriben 20 km batısında Ondokuzmayıs İlçesinin sınırları içerisindedir...Yukarıda saydığım dört ilimiz dışında,alivyol-subasar orman,yeterli büyüklük ve kapalılığa sahip özelliklerde ülkemizde bulunmamaktadır.Geleriç Longozu KIZILIRMAK DELTASINDAKİ,Uzun Gölün doğusunda 1450 dekar bir alandır.
Ormanda kızılağaç ve dışbudak bulunmaktadır..Ayrıca kuru zeminlerde de meşe ve söğüt gözlemlenmektedir...
Subasar Ormandan başka,yörede;bataklıklar,tuzlu ve tatlı su gölleri ile kıyı kumulları müthiş bir ekosistemler zinciri oluşturmaktadır...Kızılırmak Deltasının 56.000 hektar alanının,doğu ucunu oluşturan bölge, biyolojik çeşitlilik yönünden de Ülkemizin zenginliklerindendir.Dünyanın en önemli sulak alanlarından olan Kızılırmak Deltası yılda birkaç milyon kuşun transfer merkezidir.Göç dönemlerinde,ilkbahar ve sonbaharda göçmen kuşlar Karadenizi geçmeden önce veya geçtikten sonra BURADA DİNLENİRLER .BİR YILDA DELTADA BİR MİLYON KUM KIRLANGICININ KONAKLADIĞI,BİR GÜNDE KIRKİKİBİN SAYISINA ULAŞILDIĞI İLMİ BİR TESBİTTİR...
ABD DE ELLİ MİLYON,İNGİLTERE DE YİRMİ MİLYON KUŞ GÖZLEMCİSİ OLDUĞU DÜŞÜNÜLÜRSE;BU HOBİNİN GELECEK YILLARDA İNSANLIĞI KUŞATACAĞINI TAHMİN ETMEK KAHİNLİK OLMAZ...
Geleriç Longozu,flora ve fauna noktasında da mükemmel bir zenginlik sunar..Üçyüzün üzerinde bitki türü,kırka yakın kuş türünün kuluçkaya yattığı yerdir BAHSE KONU SUBASAR ORMANLAR..Vahşi yılkı atlarının ve bölgeye has mandaların da yaşam mekanıdır bu habitat.....
Türkiyedeki kuşların yüzde yetmişbeşini de bu gizemli doğa parçasında gözlemleyebilirsiniz...BU SAYI ÜÇYÜZELLİYE ULAŞMAKTADIR..
Kızılırmak Deltasına ziyarete gelenlerin bu doğa harikası Longoz Ormanlarını fark etmeden bölgeyi dolaşmaları en hayıflandığım eylemlerden.İlgili Belediyelerin bu yöreyi üstüne basarak farkettirmeleri,tanıtmaları en anlamlı hareket olsa gerek...
KIZILIRMAK DELTASI SAMSUN 19 MAYIS LONGOZ ORMANLARI....
KIZILIRMAK DELTASI SAMSUN BAFRA KUŞ CENNETİ...
Samsunun Dünyaya açılan iki altın penceresi...
Kızılırmak Deltasında yapılacak etkinlikler:Fotoğrafçılık,ekoturizm,trekking,kuş gözlemciliği,bisiklet ve oluşturulacak alanlarda piknik ve kanping...
Kızılırmak Deltasının yaklaşık 22.000 hektarlık kısmı Ramsar Alanıdır..Ayrıca doğal sit alanları ve Yaban Hayatı Geliştirme Sahaları ile bu rakam otuzbin hektarı aşmaktadır.Bu alanlarda yapılması gerekli en önemli fiil,doğa merkezlerini motorlu araçlarla gezmemek olmalıdır....
Kanatimce bisiklet ve yürüyüş en uygunu olabilir..
Sonra herkes Kızılırmak Deltasına gittik ama yeterince kuş göremedik feryadında bulunur...
Ne yapsın küçücük yaratıklar,egzoz dumanına,minicik solunum sistemleri dayanabilir mi hiç....?
Kızılırmak Deltası Ondokuzmayıs Geleriç Longoz Ormanları;Samsun un Dünyaya açılan kapısı ve yüz akıdır...Kıymetini bilelim ve geliştirerek gelecek kuşaklara taşıyalım....
Bu doğa harikası mekanın korunması ve geliştirilmesi yerel yönetimlerin gücünü çok aşar..Madem
Bölge, Ramsar Sözleşmesi ile Dünyanın Malıdır;öyle ise İlgili Bakanlıkların kontrolünde,özellikle Avrupa fonları kullanılarak geliştirilmelidir...Kanaatimdir ki direnajla çeşitli yerlere tahliye edilen yeraltrı sularının muhafazası ile subasar orman iki katına çıkarılabilir.
Unutulmamalıdır ki İğneada LONGOZ ORMANLARI MİLLİ PARKI İÇİN,uygulanan projelerin iç ve dış kaynak toplamı otuz milyon doları çok,çok geçmektedir......
Bir sonraki yazımızda ’Kızılırmak Deltası Samsun Bafra Kuş Cennetinden’ bahsedelim...
YORUMLAR
Güzel yazınızı yürekten kutlarım, sizin edebiyat defteri' nde olduğunuzu inanın bilmiyordum, şimdi farkettim. selam ve saygımla...
dramalı55
Sayfamı ziyaret için teşekkür...
Esenlik Dileklerimle....