- 520 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Şiir Yazmaya Başlayacaklara Tavsiyelerim
Tavsiyelerimi iddalı bir şair olacaksanız okuyun,kendi halinizde yazacaksanız degil....
1. ’’Özgürce Örnek Al,Özgünce Örnek Üret’’
Siz, ’mantar’degilsiniz,kendi kendinize meyve verip ,yetişmeniz çok zor olacaktır.
Bu yüzden şiir yazmak için ,şiir okumayı ihmal etmemeniz gerekmektedir.
Nasıl yazmış olmak için yazmamalıysanız,okumuş olmak için de okumamalısınız.İlginizi çeken şiirler okuyunuz.
Geçmişten günümüze bir çok usta şair, usta-çırak ilişkisi ile kendini geliştirmiştir.
Usta-çırak ilişkisi kurma imkanı bulamayanlar şair adayları ünlü şairlerden etkilenmişlerdir.
Kimi şairler sarayda yetişmiştir ki Şair Padişahlarında var oldugu bilinmektedir.
2.’’Aklınızda şiir kalsın, aklınız şiirde kalmasın’’
Eger tavsiyelerimi okuyorsanız, yüksek ihtimalle şiir yazmaya başlamak isteyen ya da bir kaç şiir yazmış ve yazmaya devam etmek isteyen birisinizdir.Ve geçiminizi de şiir yazarak saglıyor olma ihtimaliniz çok düşüktür.Bu yüzden bu sözleri duyuyorsunuz benden ’Aklınızda şiir kalsın,aklınız şiirde kalmasın’.Aklınız şiirde kaldığı taktirde ,ögrenciyseniz derslerinizi ,bir işte çalışıyorsanız işlerinizi ,hem ögrenci hem de bir işte çalışıyor iseniz hem derslerinizi hem işlerinizi ,çok düşük bir ihtimal evliyseniz ,ailenizi ihmal eder ve zor duruma düşersiniz.Ama aklınız şiirde kalmaz da,aklınızda şiir kalırsa,yeri geldiğinde bildiğiniz en güzel şiirlerden bir tanesini okursunuz ve böylelikle şiirsel tonlamanız gelişirken ahenk tasarımınız,aliterasyon ve asonans tasavvurunuz da gelişir.
3.’’Neden Şiir Yazmak İstiyorsunuz?’’
Haydi ama sizden bir cevap bekliyorum.
*’Sosyal Medya Begendi Yazarı’ olmak için mi ? İnternette forum,portal ve platformlarda saatte yaklaşık bir milyon ’entry’ giriliyor.(entry girmek, belli bir başlığın altına düşüncelerini,istediğini yazmak) Kaç gün tutunabilirsin sanal dünyada.Ve eserlerinin senden izinsiz kopyalanmasını ,eserlerinin altına başka birinin adı soyadı yazılarak ,yazdıklarına ortak olunmasını,nasıl durdurabilirsin.Durdurabilsen bile hangi birini ?
*Kızların kalbini fethetmek için mi ?Kızlar genelde,kelime hazinesi zengin şairlere hayran olur ama borsa imkb 100 endeksini takip eden zenginlerle evlenirler,üzgünüm.Yine de Allah gönlünüze göre versin.Beste yapıp satarak,dergilerde ve türevi mecmualarda çalışarak geçinebilirsiniz elbet.
*Torun ,tombalaga hatıra kalması için mi ?Edebiyat güncelleniyor.Bakalım torunun 70 yıl önce ne demek istediğini anlayabilecek mi ?Ama,evet güzel bir proje bence yapın. Size kalmış tabi ama ,şu zaman kapsülü diye nitelendikleri şey gibi yapın mesela çok güzel oluyor.Torununuza kültür mirasınızı bırakın .Eminim torununuz sizi çok iyi hatırlayacaktır.
*Aksine siz şiir yazmaya yeni başlayanları ve yeni başlayacakları eleştirmem...
Ben ne bir gelecek bilimciyim,ne de gaybı bilen kehanetçiyim...Ben yol arayanlardanım sadece...
Sebebsiz sevda makbul idir ama,bu sevdayı sizin sevdanız yapan nedir bunu kendinize sorun derim size
4.Şiiriniz ’Sosyal Medya Begendi ’ şiiri degil ’Okuduğuma Degdi ’şiiri olsun.
Yazmak için yazmayın.Öyle yaparsanız başkalarıda okumuş olmak için okur.
Ya da -eger internette ilerletecekseniz kendinizi-internetteki paylaşımlarınızı,kendi paylaşımları begenilsin diye begenirler,kendinizi bilemezsiniz.
5.’’Düşünceniz begenilmek degil düşüncelerinizi üstlenmek olsun.’’
Üstlenmekte olduğunuz bir düşünce,bir dava ,bir kavga,bir şiar var ise ruhunuzda bunu üstlenmek için yazar iseniz duygu ve düşüncenizi ...
6.’’Şiir yorumlayın’’
Mümkün oldugunca şiir okuyun demiştim size hatırlayacaksınız.Şiiri yavan okumayın duyguyu kalbinize zerk ettikten sonra ,şiir tahlili yapın ve okudugunuz şiirin şairine fırsat buldukça yorum yapın.O da yorumunuzdan memnuniyet duyacak ve size bir cevap yazacaktır muhakkak.İşte buna kültür alışverişi deniyor.
7.’’Bütün yazdıklarınızı saklayınız’’
Kaleminiz geliştikçe daha önce yazdıklarınız size manaca zayıf yahut komik gelecektir.Ben yakıp,denize atmayı tercih ettim zamanında ama bunun yerine size yazdıklarınızı saklamanızı öneririm.Böylece ne yönde , ne derece ilerlediğinizi analiz eder, kendinizi ilerlediğiniz yöne tayin etmeyi düşünebilirsiniz .
8.’’Kendi Edebiyat Hurdalığınızı(Arşivinizi) Oluşturunuz ’’
Kendi Edebiyat Hurdalığınızı oluşturunuz,yani Edebiyat arşivinizi...Masada kalmış,tamamlanamamış,oldu bittiye gelmiş,kafiyesi noksan ,kafiyeli olunca noksan kalan şiirlerinizi ve diger bütün şiirlerinizi bir arada tutup kategorilere ayırırsanız .Çok rahat edersiniz.
9. Bir Sanal Edebiyat Platformuna ve orada bir şiir atolyesine üye olun
Çok var bu bahsettiğim Kültür ve Edebiyat sitelerinden ,bir veya bir kaçına üye olup,orada da bir şiir atolyesine üye olarak usta kalemlerle kültür alışverişi yaparak (alışveriş dediğime bakmayın ücretsiz: ) ) kendi ’kalem ehliyetinizin sınıfını’ kendiniz biçimlendirebilirsiniz.
10.Şair Sürümden degil sanattan kazanır.Her bir şiiriniz aynı zamanda bir davetiye olsun
Siz şiir yazacaksınız,fabrika ürünü üretmeyeceksiniz.O yüzden arz talep egrinizin olacagından pek bahsedemeyiz.Yavaş yavaş ,dura dura yazın.Edebiyat kaynaklarından,edebi sanatları ögrenerek kendi inşa ettiğiniz dünyanıza,sözü bala bulayarak davet edin şiirlerinizle.Kaleminiz bir han olsun.Şiiriniz gidecek bir yolcu degil tutulacak bir yol olsun Mesela haftada 1 yazı yayınlayın.Öyle ki ünlü şair üstatlarımız bize yeri geldiğinde şiirlerinden bir tanesini nihayete erdirmenin onlarca yıl sürdüğünü anlatırlar.
11.Hikaye ve serbest kompozisyon yazın.
Geçmişten günümüze hala yaşatılmaya çalışılan Halk Ozanlığı geleneceğinde ,ozanlar şiirleriyle olduğu kadar anlattıkları efsane ve hikayeleriyle çok ilgi görmüşler ve isimleri yaşatılmıştır.Hikaye ve serbest kompozisyon yazmak şiirsel yanınızın gediklerini güçlendirecektir.
11.’Zorlamayın ama vazgeçmeyin de ’
Yazamıyorsanız ,meşgul olmanız gerek iş ne ise onunla meşgul olun.Böylece bir süre sonra ’yazmalıyım’diye şartladığınız nörokimyasallarınız,siz başka bir işe odaklanınca kendini ’yazmak için hazırım’diye programlar ve size sinyallari verir.O sinyalleri takip edin.
12.Kendi adınızla mı yoksa mahlasınızla mı şiir yazacaksınız buna karar verin .
Eger mahlasınızla şiir yazmaya karar verdiyseniz.Mahlasınızın ne olacagına da karar vermeli yahut bir ehl-i mahir üstata baglanmasınız.Aman diyeyim benden uzak durun da ben çırak bile degilim :)
13.Velhasıl kelam...
Şairim diye övünmeyin.
Yazamadım diye yerinmeyin
Şiiri aşk ile sınırlandırmayın.
Kaleminizi her sınıra komşu yapmayın.
Bir çizginiz olsun,ezginiz çizginizden tanınsın.
Kitap okumayı sevmiyorsanız bu işe girişmeyin.
Eleştiriye açık degilseniz bu işe girişmeyin.
’Hayri abi bir şiir yazdım bak şimdi sana okuyacağım’tarzında önermelerde bulunmayın ’.Kelebeğin Rüyası ’ filminin beyaz perdesini gözlerinize indirip,gerçek hayattan uzun sürelerce kopmayınız.
Şiir okumayı şiir yazmayı seviyorum diye sakın üniversite de Edebiyat Bölümü okumayın.Hayatınızdan bir yıl çalar,kendimden biliyorum.Yemek yapmayı ögrenin yazarken karnınız çok acıkıyor.Sigara içiyorsanız bırakmanızı içmiyorsanız başlamamanızı tavsiye ederim.Çünkü şiir yazmaya başlayınca fıtratınızda olandan daha fazla duygusallaşıcaksınız ve her gece sizi anlamsız bir hüzün kaplayacak.Sakın ’düşünen adam’’derdinden susan adam’profili çizmeyin bunun şiir yazmanıza hiç bir faydası olmaz .Bu sizi insanlara karşı yanlış tanıtır sadece,yeri geldiğinde neşeli yeri geldiğinde agır olun işte bu şair kimliğinize extra bir taktir taktim edecek bir taktik ve yaşam biçimidir.Arada mutlu şiirlerde yazınız insanları üzmeye hakkınız yok.Her zaman da mutluluk şiirleri yazmayın böyle de insanları gerçek hayattan koparırsınız.Şimdilik aklıma gelen tavsiyeler bunlar.Umarım geleceğin Sultan-ı Şuaraları olur ve daima Hakkı yazarsınız.
Kaleminize basiret,kalbinize ilka-i ilham,aklınıza zekat-ı ilim nasip etsin Allah ,esen dileklerim ve saygılarımla İbrahim Çördük ...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.