- 1289 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ARGUVAN PANGA SOYGUNU 4.BÖLÜM
ARGUVAN PANGA SOYGUNU
4.BÖLÜM
1980 yılında 31 Ağustosu 1 Eylülüne bağlayan gece Arguvanın tek banka şubesi olan Zıraat Bankası soygunu bir anda Arguvan halkını sersemletiyor...olayın günlerce şokunu yaşatıyordu,heç umulmadık bir zaman dilimine yaşanan bu olay....yanlız Arguvanda değil ülke gümdemi olarak TRT haberlerinde ve Gazete başlıklarında yer alıyordu...Arguvanlılar ise şaşkın ve şokta olayı çözmeye ip ucu elde etmeye çalışıyorlardı....Bütün tepeler yollar ilçeye giriş ve çıkışlar jandarma komondolar tarafından tutulmuş...mazot almak için Cankulunun pompaya gelen araçlara ,traktörlere bile musade edilmiyordu,eşekle ilçe merkezine doğru gelenler gediklerden geri dönderiliyor kimseye musade edilmiyordu...Arguvanın ileri gelenleri Postanede toplanıp Ankaradan Süleyman Efe,Ali şentürk,Ali kırcadan yardım istiyorlardı...
Halpuz yol ayrımındaki bağın içine bir şuphli gaçtığı ihbarı alınır alınmaz...Gültekinlerin bağı abluka altına alındı....Dağ gomondoğları üzüm bağını didik didik ediyor....bir tafaftan da olgunlaşmış tahannebi üzümlerinden atıştıran askerler....Teğmenin düdük sesi ile toplanırlarken....bağın eski askerkil şubesine bahan tarafında köprülemiş iri yarı üzümün dibinde gizlenmiş M.Orhanı yakalıyorlardı....Mustafa ise şok olmuş sırıtıyor heç gonuşmuyordu...Teğmen ula oğlum bu deli olmasın deyince ...askerde aklından şupelendi...sonra Mustafa omuzlarını kasıp iki eli parmakları ile akıllı olduğunu ama çok korktuğunu....tutuklanmaktan çoh gorhtuğu için bağa gaçtığını...ve gizlendeğini söğleyince...Atın ulan bunu s
da reoya deyip...Telsizle Albaya ,Komutanım bir şupeli yakalandı....kaçıp gizlendiği bağda kıs kıvrak yakalandı deyince...Komutanı soygunla ilgilimi aranan şupelilerden mi..? diye soruyordu...İngiliz Bektaşın oğluysa hemen gözaltına alın getirin diyordu İngiliz Bektaş Bankanın odacısıydı olayı duyar duymaz mide kanaması geçirmiş yoğun bakıma alınmıştı,sorgusu ise yapılamıyordu.
Aranan şupeli simsar Bektaş oğlu Mustafa deyip gonuşurken Mustafa ha bire telsizin çıkardığı Bip Bip sesini can kulağı ile dinleyip sırıtıyordu.
Arguvan postanesinde ise esnaflar sıraya girmiş Malatyadaki toptancılara telefon edip veresiyeleri toplayamadık,panga soyuldu diye bar bar bağrıyorlardı,Kırmızı kemal,Hıdır Elma,Havlov,İpşir oğlu,Tenekeci ve merkez mahalle muhtarı Sadullah ,Kırtasiyeci mecdin,Bumbuk,Gırpık Satoğ Yıldız....telefon bağlantısını bekliyordu...
Guşuluların gamyonu ise urunun gedikte didik didik aranırken simsar Vahap ve Bekteşin dağ köylerinden topladıkları inek,koyun ve keçilerin firarı ve melemesiyle neye uğradığına şaşıran çevredekiler panıkliyordu.
Aşağı sülmenli yolunda garadiğin gaşın öbür yanından ,iri yarı beyaz eşşeğe binmiş elinde seküdeli ,ve süslü yuları elinde ,eşşek ha bire yol kenarında iğdelere saldırıp yerken,eşeğin sırtındaki Hacı Hamzanın kutsal davidi sesi lüzgarla birlikte tepedeki askerlere geliyordu...Hacı Hamza : Çüüüş gel,çüüüş gel ,ellere galasın ellere diye bağrıp bir an önce tahirköye pangaya getmek istiyordu...Garadiğin gaşta Arguvandan gelen körüklü 165 Motorun üstündeki Gızıl Azizin oğlu Abüsef...Hacı Hamzanın eşeğinin ayağının dibinde firen yapıp bir eli direksiyornda bir eli arka kaportada...şapkasının öğünü galdırıp gafasını gaşıdı...nere gediysin Hamza emmi panga soyulmuş deyince ...Hacı Hamza nedey ula...kim soymuş deyi şaşkınlıktan gıp gırmızı oluyu ben şimdi neydecem benim paradamı getti deyip sitem ederken...Gomondoğlarla göz göze geliyorudu...hemen dönmesini...Arguvana giriş ve çıkışların yasak olduğunu söğlüyorlardı....
Asmaca yolunda ise kınıklı sayiti geri döndürmüşler panganın soyulduğunu ilk duyanlardan oluyordu,Saitin sesi taa ektir gediğine ve çapıtlı çalıya geliyordu...yolda karşılaştığı akrabasına ula oşoğ oşoğ geri dön geri dön diye o kekeş şivesiyle panganın soyulduğunu...her yerin asker olduğunu tahirköye kimsenin sokulmadığını heycanlı heyecanlı anlatıyorlardı,
Yukarı sülmenlide Banka soygununu ilk duyan Tüvsiz İsmailin gelini Naciye oluyordu...damda yatarlarken...yolda iki arabanın karşılaşıp,durup konuşmalarında Bankanın soyulduğunu tüm paraların alındığını,banka personelinin ellerinin ve ağızlarının bantlandığını duyunca...herkese haber veriliyordu...Güneş bir masta boyu yükselmişti...Memet Alinin oğlunun duvarının dibinde yolda kümeleşen köylüler şaşkınlıklarını anlatıyorlar...biz şimdi neydecek diye sitem ediyorlardı... Bir kümeleşmede Bekci Ali Baydurun evinin önündeydi....Kekeş Seyit dedenin...ne dey ula,ne dey ula diye ilenirken...aşağıdan ağzında sıgara ile gelen Çütcü Sadık...G...goyam heç para goymamışlar hepsini çuvalla alıp götürmüşler millet beş parasız galacak diyordu....
.cemseler Aşağı sülmenliden geçip köye ulaşmış mezarlık ve palaklı tarafına onlarca komondo elleri tetikte yolları tutarken....köyden tutuklamalar başlıyordu...tam 13 Kiş ben dahil i göz altına alınıp cemselerle Arguvana ordan da Malatya devlet hastanesinin sağındaki...Garnizon komutanlığında Arguvandan gelenler çığ gibi büyüyordu yaklaşık 70 kişi göz altındaydı,köyden bir genç Ali şahin bir türlü ele geçirilemiyordu...Ali sülöğün deresini mekan tutmuş söğütlerin başından inmiyordu,komondolar bütün operasyonlarda Aliyi yakalamak için çaresiz kalıyorlardı
Garnizon nezaret hanesinde...Celal,Ali yücekyalar Hüseyin Kızılaslan,Ben,tam 13 kişi köylü olarak tam 7 gün süreyle tutuklu kalıyor ve 12 Eylülden sadece 2 önce serbest bırakılıyorduk...
Bütün arama ve operasyonlara onca işkenceye karşı kimin ve kimlerin soyduğu anlaşılmayan Banka soygunu 2 eYLÜL 1980 Tarihli Hürriyet gazetesinde Türkiyenin en büyük soygunlarından biri Arguvanda gerçekleşti diye yazıp Yukarı Sülmenli köyünden ve çevre köylerden 100 yakın insanın göz altına alındığı ve sorgulandığı yazılıyordu ve ekliyordu hiç bir ip ucu elde edilemedi...
Hiç yok yerden insanlarımıza sıkıntı veren ve acılara sebep olan bu soygunla ilgili olarak Adana 2 no’lu sıkıyönetim askeri mahkemesinde yargılananlar ise beraat ediyorlardı....
sağlam kalemlerce kullanıldığında harika betimlemelere gebe öykü çeşididir. olay öyküsünden daha çok severim. yazması da zordur okuması da dikkat ister.
içinde bol bol betimleme olan öykülerdir. oku oku sonu gelmez...Durum öyküsü...şeklinde kaleme aldığım bu dizin..umarım beğenmiştirsinizdir...hepinize en derin saygı ve sevgilerimle....a.a
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.