- 1154 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İNTERNETTE SOSYAL MEDYA ORTAMLARINDA ADAB-I MUAŞERET KURALLARI....
Bir ara bu facede ben arkadaşımı beğeniyorum hiç kimse benim paylaştığımı beğenmiyor gibisinden şeytani bir düşünce oluştu.
Hiç iletişim kurmadığım arkadaşları kısıtlayayım dedim.
Sonra aklıma bir hadisi şerif geldi.
’Seni ziyarete gelmiyeni sen ziyaret et,hastalandığında seni aramayana sen hasta olunca gidip ziyarette bulun.’
Bu hadis her şeye şamil.
Bana gelen paylaşımı beğeniyor ve paylaşıyorum.
Her arkadaşın sayfasını arayıp ne yapıyor diye bakmıyorum.
Bana ziyarete gelene bende ziyaret ediyorum sanki..
Bazı uzak arkadaşlar var onlarda uzakta olup da gelmiyenler gibi.
Oturdukları yerde bizim postacının getirdiği mektubu okuyorlar,resimlere bakıyorlar.
***
Arkadaşımın özel resimlerini paylaşmak face adabına uygunda değil,dinen caizde değil,yine paylaşıma adaba mugayir-edep dışı-yorumda da bulunmam.
Bir kusurlu davranışım var ki paylaşımlarımı herkese yapıyorum herkes aynını görüyor,bazen de belli bir gruba yapıyorum.
Arkadaşlar çok uygun olmayan aile fotoğraflarını ve yediğimiz yemekleri,içecekleri paylaşmasak daha güzel olmaz mı,arkadaşınızın çocuklarının hanımının canı çeker,ister bak onlar da var biz de yok muhabbeti başlar,istenmeyen durumlar kendiliğinden gelişir.
Şeytanın vazifesine yardıımda bulunmaktan kaçınalım.Face,internet birbirine hava atma,üstünlük yarışına yani kibre kapılma yeri de olmamalıdır.
En çok sakınacağımız da dini paylaşımların itikat noktasından doğruluğundan emin olduktan sonra,sağlam yerlerden alınarak yapılmasıdır.
Birde siyaseten birbirimize kırıcı usluptan kaçınmaktır,elimize ne geçiyor ki.
***
Bir arkadaşın özel albumünden özel resimlerini alıp paylaşmak,bana göre onun odasındaki çekmeceyi açıp albumü karıştırmak ondan daha kötüsü onu yolda gelip geçene göstermek gibidir.
Arkadaş görse kızmaz mı kızar elbette.İzni olursa amenna..
Bilmeden birilerinin oyununa gelip bir zamanlar askerler hakkında ipe sapa gelmez paylaşımlarda bulunmadık mı.
Gıybet internette olmaz mı,yalan haber olmaz mı,kin olmaz mı,haset olmaz mı,bir firmanın malını bilmeden karalatırlar bize.
Parasını onlar alır,günahı,kul hakkı bizlere kalır.
Arkadaşının gıyabında başka grup arkadaşlarına onu kötü anlatırsan alsana gıybet günahı,ne farkı var,telefonlada yapılan aynı gıybet olur.
Ben bu yanlışa çok düşüyorum.
Face,internete çok giren çok günah sahibi oluyor diye düşünüyorum.
Bu işi bilenler gereksiz yazı,yorum,paylaşımdan kaçıyorlar.
***
Beğeniye layık olsun olmasın sizden gelen her şey çok güzel hepsini beğeniyorum.
Facede bir görüldü yazısı olsa iyi olacak kaç kişi bakmış kaç kişi görmüş diye meraklanıyorum.
Yoksa bende mi beğen hastalığına tutuldum.
Beğen tuşunu senin paylaşımını gördüm aldım,mektubunu okudum niyetiyle yapıyorum çoğunlukla.
Herkesin ayrı bir yoğurt yiyişi vardır elbette..
Arkadaş listenizde mezheb yönünden farklı arkadaşa ,ırkı yönünden farklı olan bir arkadaşınız varsa ona uygun olmayan paylaşımda bulunmayın.En iyisi kırıcı,yıkıcı paylaşımda bulunmayın.
Yine arkadaş listenizde çocuklar,kızlar varsa onların seviyesine uygun,argo kelimeler olmayan ,örnek ve eğitici paylaşımlarda bulunalım.
Arkadaşın paylaşımında yanlışlık varsa mesaj tuşuyla kardeşim yanlış olmuş diye hemen hatasını düzelttirmekte bir erdemdir..
Bir arkadaşım benim yanlışlarımı bana haber verir çok sevinirim hemen düzeltirim.
Müminlere yakışan da budur.
***
Allahın verdiği nimetleri paylaşalım.Hayatta iken birbirimizi sevelim arayalım.
Anam babam kardeşlerim hep ötelere gittiler,ne bir ses var ne bir seda var,iletişim sıfır yani.
Kapsama alanı dışına çıktılar birer birer..
Ama yine de merak ediyor insan arkadaş hastamısınız,dünyadamısınız diye nolur meraklandırmayın arada bir işaret fişeği gönderseniz iyi olacak.
Geçen ölen bir amcayı aradım vefat etmiş üzülerek telefonumdan silmek zorunda kaldım.
Bir kaç defa aradım açan yoktu,kapanmıştı.
Allah rahmet etsin,mekanı cennet olsun,geçen hafta gidip mezarını ziyaret ettim,dualar okudum..
Allah doymak bilmeyen bir mide,engel olunamayan bir hırs ve kendini beğenmekten usanmayan bir nefis vermiş ölünce bunların hepsi de ölüyor...
İnsan yaşlanınca dünya tamahı ve mal toplama hırsıda artıyor,azalacağı yerde,şeytandan ve yetmişiki şeytan
gücündeki nefsi emmareden Allahım ölene kadar muhafaza etsin bizleri,hatta ölüm anıda dahil..
İnternette siz bizi izlemeseniz de ,silsenizde biz sizi silmeyeceğiz.
Ama nolur arayı açıp da özletmeyin kendinizi..
Arada face de beğenerek,yorum yaparak bizi izlediğinizi gösterin.
.
09.03.2015//KIRIKKALE
HİDAYET DOĞAN OSMANOĞLU
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.