- 617 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Bozuk Mahsuller
Bozuk Mahsuller
“Bozuk mahsuller imha edilir...
Yaraları sarmak ister bilgelik.” Yara şiirimden.
Bozuk mahsuller imha edilmeli mi, ya da imhadan ne anlamalı; geri dönüşüm tam manası ile imha mı?
Bozuk mahsullerin imha edilmesi, sağlam ürünlerin korunması ve devamındaki üretimin sağlam yapılması içindir!
Tarımda tohum ıslah çalışmaları ve hayvancılıktaki soy ıslah çalışmalarını (ayrıntısına girmeye gerek yok) bilirsiniz! Teknolojide ve endüstride de uygulanır buna benzer verimlilik çalışmaları! İnsan kaynaklarının verimli kullanılması alanında da benzer çalışmalar yapılıyor ve daha da ileri aşamaları gündemde! Bu sadece “Mesleki eğitim” ile olmuyor! Günümüzde insan kaynaklarını mesleki eğitim yanında sosyal alanda, hatta bireysel alanda da eğitimle desteklemek arzusu ve çalışması var!
İmha konusunda birkaç ayrıntı var; tamamen kullanılamayacak durumda olan zehirli ve nükleer atıklar, bunların imhası en zor olanı! Kullanım alanında atık olmuş ama başka alanda işe yarar ürünler, geri dönüştürülebilir ya da direk kullanılır! Yemek artıkları direk hayvanlara verilir bazı, işlenir hayvan yemi olarak kullanılır! Ya da çöplerden enerji üretmek için yararlanılır! Yani bozuk mahsulün de geri dönüşüme müsait olup olmadığı önemli! Yani ne kadar bozuk?
Teknoloji alanındaki baş döndürücü gelişmeleri bilirsiniz. “Son model” olarak alınan bir ürün, bazı birkaç yılda ilkel model oluveriyor! Bu ürünlerin çoğu başka alanlarda kullanılamaz, eskiyemeden atık olarak çöpe gider!
Avrupa’da, topu topu bizim bir şehrimiz kadar yüz ölçümü olan bazı ülkelerde, hem tarım hem hayvancılık hem teknoloji gelişmiş ve tüm Dünyaya bunları arz edebiliyorlar! Tarımda tohum ıslahını başarmış, tohum satabiliyorlar; hayvancılıkta soy ıslahını yapmış, mesela inek satabiliyorlar, en kaliteli peyniri çikolatayı yapabiliyorlar!! Ayrıca iş makineleri ve tarımsal zirai faaliyetleri yapan kocaman makineleri satmak için yapabiliyorlar! Sağlıkta, cihaz ve ilaç satabiliyorlar! Personel ihracı bile yaptıklarını haberlerde izlemişsinizdir! Bazı füze rampalarının kurulması işlerinde başka ülkelere personel ihracı bile yapabiliyorlar! Sporda ve diğer sosyal etkinliklerde başarı gösteriyorlar! Bu verimlilik son dönemde fazlasıyla önemseniyor, önemli zaten!
Geri toplumlarda, bozuk mahsuller kurtarılmaya çalışılıyor! Yani ıslah edilmeden aynı düzen devam ettirilmek istenir bazı! Bu tüm alanlar için geçerli olur ve zaten geri kalmanın sebebi budur! Ne teknoloji ne tarım ne hayvancılık ne iş gücü ıslah edilmemiş-edilememiştir! Özellikle sosyal alanda yenilenmek şöyle dursun eskiye özlem vardır! Bu nedenle bol olan kaynaklar neredeyse israf edilir bazı da kaptırılır! Bunun nasıl olduğunu az çok herkes izliyor! Geri toplumlarda, bozuk mahsuller yüzünden sağlam nesil heba ediliyor! Yani eski zihniyettekiler kendi geleceklerini, nesillerini mahvediyor! Bunun faturası kabarık olsa da günü kurtarmak ve eski öğretileri kurtarmak daha cazip görünüyor demek ki onlara!
İnsan ıslahı nasıl olur, ya da insan ıslah edilmeli mi; insan, özgür ve rahat bir ortamda ıslah olur mu? Yoksa birilerinin kendi eski idealleri veya menfaatlerini korumak için “İnsan ıslahı” yapmaya kalkışması, bu amaçla insanları sınırlaması ve ayrımcılığa sebep olması burada “Mahsul” olarak adlandırdığım insanı bozmak mı? Yani bozuk mahsul üreten bir kısır döngüye mi kapılıyor geri toplumlar?
İnsan ıslahı, insanı her alanda özgür ve üretken kılmakla olabilir! Yani bunun dışsal bir etki ile olmadığını her aklı başında olan gözlemleyebilir! “İnsanı eğitmek” olarak bir misyon yok aslında! Bunu yapmayı hedefleyenler genelde insanları kendi istedikleri şekilde yönlendirmek ve yönetmek için eskiden beri yapmışlar! Bu yüzden geri kalmış, kabileler ve ilkel toplumlar! Ayrıcalıklı kişilerin olduğu toplumlarda bu gözlemlenebilir! Ayrıntısını bilirsiniz!
Denenmiş ideolojik ve sosyal kalıpların tamamı çöktü ve bazısı çökmek üzere! Eski öğretilere sıkı yapışmak da kurtarmaz! İdeolojik söylemlerin günümüz gereklerini karşılamadığı açıkça görünüyor! Liberal toplumlar bunu başarmış mı?
Sadece sözde liberal olan toplumlar da bunu başaramaz! Çünkü özde liberal olmak zordur! Yerleşik öğretileri aşmak zordur! Sorgulanması dahi istenmeyen öğretiler ve ayrıcalıklı kişilerin etkisinden sıyrılmak zordur!
Son tahlilde; bu konu çok geniş kapsamlı ve kısa kesmekte fayda var! Bozuk mahsullerin, Dünya gerçekliğinde yeri kalmadı! İmha edilmesi ise kaçınılmaz görünüyor! Bozuk mahsul üreten mekanizmaların acilen gözden geçirilmesi geleceğini düşünen her toplum için kaçınılmaz olacak! Günümüz Dünyasında kalite ve verimlik esas, bu nedenle çok daha kapsamlı ve şuurlu olmak durumunda insanlar! Geri dönüşümü imkansız olan ürünlerin akıbetine düşmemek için acilen yenilenmeli ve kalite verim alanında bilinçlenmeli diyorum.
Selametle.
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.