GERÇEK İNSAN (Dizi Film, Äkta Människor)
‘’USB girişi ile insanlara, elektrikle hayata bağlanan hayatlar!’’
Vizyon Tarihi:22 Ocak 2012 (İsveç)
İnsanların robot veya hayvan oldukları bu dönemde filmlere meraklı biri olarak ABD yapımı olmayan bir bilim-kurgu, dram dizisi bulmak için araştırmaya giriştim. İşe nereden başlayacağımı biliyordum. Yabancı dizi dediğimde aklıma ya Güney Kore ya da Avrupa dizileri geliyordu. En son izlediğim iki sezonluk İsveç-Danimarka yapımı ‘’Köprü’’ dizisinden sonra yine İskandinavya’ya yöneldim. Ve ‘’ Äkta Människor’’ filmi ile karşılaştım. İki sezonu da indirdikten sonra modern dünyanın ulaştığı son noktayı anlatan filmi ilk bölümünü açtım.
Beni fazlasıyla memnun etti dizi film. Fazlasıyla… Adamlar işin bokunu çıkarmadan anlatılması gerekeni anlatmışlar. Biz Türkiye toplumu olarak henüz sömürülen insanları yaşadığı haksızlıkları dizi filmlerde anlatmazken adamlar pek de mekanik, robotsu olmayan robotların çalışma hayatında karşılaştığı haksızlıkları duygusal bir dille anlatmış.
Sendika kuracak kadar güçlenmemişlerse de iş saatinde şarj olma bahanesi ile fabrikada işi bırakacak kadar zeki, ‘’Neden akşam şarj olmadınız?’’ sorusunu anlamayacak kadar aptallardır… Fabrika müdürü şarj olmak için sandalyelere oturan İnbotlara küfürler savururken işin başında kalan üç beş gerçek insan işin üstesinden gelemediği için her şey birbirine girer. Diğer taraftan ülkemizde (filmlerde bile) işçinin hakkını savunan bir personel müdürü yokken İnbotların hakkını savunan insan kaynakları müdürü vardır.
Marketlerin, dükkanların, otellerin girişlerine asılan ‘’Hayvanlar ve İnbotlar (robot) giremez, uyarısı dikkat çekici. Seks kölesi olarak kullanılan bayan İnbotların haklarını savunmak hiç de kolay değildir. Bozulan İnbotların imha işlemleri kıyma makinesine benzer bir makinede insani olmayan koşullarda yapılmakta, can çekişen inbotlar yardım edecek kimse yoktur görünürde.
Kullanma tarihi geçip bozulan İnbotların sahipleri ürünü imha işlemi için teslim etmeyince robotlar beklenenin dışında davranışlar sergilemektedir.
Dikkatimi çeken diğer bir mevzu robotların ancak insanlar kadar tehlikeli olduğudur. Hatta insanlar robotlardan daha tehlikelidir. Robotların amacı sadece tıpkı insanlar gibi hayatta kalmak ve günün belli bir saatinde şarj olmaktır. İnsanların İnbot edinmesinin en temel sebebi günlük işlerin yürümesi değil, daha çok yalnızlıktan kurtulmaktır. Genç kadın eve aldığı İnbota aşık olup eşini terk ediyor mesela.
Kapitalizmin ulaştığı son noktada insanların hayatı oldukça kolaylaşmıştır. Artık insanoğlunun ömrü uzamıştır. Her türlü amaca uygun İnbotlar karaborsaya düşmüş, yasadışı şekilde ticareti yapılmaktadır. Eve hizmetçi olarak alınan bayan inbotun seks kölesi olması için yapılması gereken tek şey güncelleme yapmaktır. Gerektiği zaman format atılmak suretiyle sorunsuz hale dönmekte, tekrar doğmuş gibi gözleri ışıldamaktadır İnbotların.
Bilim-Kurgu filmleri ile arası iyi olmayan ben eğer bu dizi filmi zevkle izlemişsem bilim-kurgu filmlerinden hoşlanan izleyiciler filme bayılacaktır. Aslında türü bilim-kurgunun da ötesinde. Şöyle diyebiliriz: Bilim-kurgu, Dram, Psikolojik, Gizem. Dram yönü ağır basmaktadır.
Bu İsveçliler böyle bir senaryoyu nasıl filme çekmişler bilmiyorum. Hala şaşkınlık içindeyim. Böyle bir dizi film nasıl çekilir?..
‘’Köprü’’ dizisi gibi bu dizi de İsveç devlet televizyonu olan SVT1’de yayınlamış. İnternette başka kanallardan çekilmiş kopyaları var. Siz izleyecekseniz dediğim sürümden izleyin. Görüntü kalitesi 720 p. Diğer bir dikkat edilmesi gereken konu diziyi orijinal dili olan İsveççe izleyin. Piyasada dönen Fransızca dublaja yaklaşmayın bence.
Başrolde Andreas Wilson oynuyor. Lisette Pagler adında başka bir filmde rol almamış bir oyuncu var. Finlandiya yapımı ‘’Elina’’ adlı filmden bildiğim Natalie Minnevik de diğer bir oyuncu. Müzikler Rikard Borggård ait. Film onar bölümlük iki sezondan ibaret. Toplam süre 20 saat civarında yani.
Yönetmen Harald Hamrell. Puanı on üzerinden 8.0 (2994 oy)
İyi Seyirler.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.