- 1290 Okunma
- 18 Yorum
- 2 Beğeni
Unutmadık, unutmayacağız
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Öfkeli denizden kurtarılabilen birkaç kilo balık, zor coğrafyanın bahşettiğince tütün, tarla kenarlarında yetiştirilmeye çalışılan bir tutam sebze ve ekime müsait olmayan dik yamaçlara serpiştirilen bodur fındık ağaçları...
Bu küçük sahil köyünün sahip olduğu zenginliklerin tümüydü bu saydıklarımız. Yaşamak ve nesillerinin devamını sağlayabilmek için sahip oldukları yegane servetleri... Atalarının emaneti, çocuklarına bırakabilecekleri mirasları... Her geçen yıl biraz daha eriyen, biraz daha azalan,biraz daha kaybolup giden nimetleri...
Günlerden Salı idi. Ağustos ayının sakin bir Salı sabahı. Ne doğu istikametindeki Kaçkar Dağlarının doruklarında, ne de batı yönünü sarıp sarmalayan Yoroz burnu semalarında, tek bir parça bulut gözükmüyordu. Gökyüzü, alabildiğine mavi, alabildiğine bakir, alabildiğine özgürdü o gün.
Karadeniz’in lacivert suları, alışılagelmiş öfkeli çalkantılarından uzak, çarşaf misali pürüzsüz ve şaşırtıcı ölçüde sakin bir görünümde idi. Sahildeki kayalarla her daim kavga etmeye alışık olan dalgalar, bu gün bir başka şirinlikle, bir başka uysallıkla, bir başka sevimlilikle oynaşıp durmakta idiler. Günün bu saatlerinde balıktan dönen balıkçıların, ağlarını temizlenmesi sonucunda, ekonomik değeri olmayan ve gerisin geri denize saldıkları canlılardan nasiplerini almayı alışkanlık haline getiren martılar dahi,’Hemidiye Kayasına’ tünememişler; aç kalmaya rıza gösterip, gözden uzak, bilinmeyen bir bölgeye sığınmışlardı.
Köyü sarıp sarmalayan zeytin, karaağaç ve fındık dallarına tüneyen serçeler,o sabah her zamanki neşelerinde uzak, alışagelinmemiş bir suskunluk içinde idiler.İşin garibi, yalıya inmek için yola düşmüş köylülere sataşan köpeklerin, Yeni Köy sırtlarından kopup gelen havlamaları bile duyulmuyordu. Hatta ve hatta, Samsun-Trabzon devlet yolundan geçen araç sayısında dahi inanılmayacak bir miktarda azalma yaşanıyordu.
Çocuklarına sabah kahvaltısı hazırlamakla meşgul olan genç kadın, işine öyle kaptırmıştı ki kendini, doğanın dengesinde meydana gelen bu değişikliklerin hiç birini fark edemedi. Doğup büyüdüğü bu güzel köydeki tatillerinin son üç günüydü ve Sakarya’ya, evlerine dönmeden önce, çocuklarının, denizden ve doğanın kendilerine sunduğu tüm güzelliklerden tam manası ile nasiplenmelerini istiyordu.
Güzel bir kahvaltı, ardından da fındık bahçesindeki hoş bir gezinti ile başlayacaktır gün. Sağa sola serpiştirilmiş incir ağaçlarının doruk noktalarına tırmanıp, tap taze ve birbirinden lezzetli patlıcan incirlerini mideye indirmek, karaağaçlara tırmanmış kokulu üzümlerin de tadına bakmak güzel olacaktır.
Ardından da deniz faslı gelecektir tabi ki. Kıyıya yirmi metre kadar uzakta yer alan ve köyün en güzel yüzme bölgesi olan Hemidiye Kayası’ndan martılar kovulacak, caminin minaresinden öğlen ezanı duyuluncaya dek, Karadeniz’in az tuzlu sularında yıkanmanın, derinlerine dalıp çıkmanın tadına varılacak.
Bir taraftan işi ile uğraşıyor, bir taraftan da yanı başındaki pencerenin dışında uzanıp giden, dik yamaçları sarıp sarmalayan mucize yeşilin, gözlerine sunduğu o emsalsiz güzelliği hayranlıkla seyrediyordu genç kadın. Adapazarı da güzeldi, yeşildi ama, memleketi bir başkaydı işte. Havası başka, suyu başka, insanı başka, rüzgarı-denizi başkaydı.
Karşı köyden sahile uzanan dar patikadan, sırtlarında sepetleri ile sallana silkelene ilerleyen kadınlara takıldı bir ara gözü. ’Bu gün Salı. İlçenin pazarı. Ürün satmaya gidiyorlar herhalde.’ diye düşündü. Hafif bir tebessüm esintisi belirdi dudaklarında. Aklına, pazara giden babaannesinin dönüşünü sabırsızlıkla bekleyişleri geldi kardeşleri ile çocukken. Bir iki akide şekeri idi beklentileri. Bir tutam sevinçti işte.
Dalıp gittiği düşüncelerinden, dayısının kızının seslenişi ile uyandı.
-Emine hu!... Evde misin?
-Yavaş kız, çocukları uyandıracaksın. Hayrola? Pazara mı gidiyorsun?
-Evet. Biraz sebze ve meyve satacağım. Üç beş de noksan var, onları alıp döneceğim erkenden. İş çok bu gün.
-Kolay gelsin sana.
-Kız duydun mu, deprem olmuş akşam.
-Ne depremi? Nerede olmuş?
-Haberin yok mu? Her yer çalkalanıyor. Televizyona bakmadınız mı?
-Bakmadım. Nerede olmuş?
-Her yerde. İstanbul, İzmit, Sakarya, Yalova...
Sakarya’yı duyan genç kadının başından aşağıya soğuk sular döküldü birdenbire sanki. Ayaklarından derman kesildi, gözleri karardı, olduğu yere yığılıverdi. Bu halini gören dayı kızı, sırtındaki sepeti yere fırlattı, koşar adım eve daldı. Biraz su ile bayılan kuzenini ayılttı ve ahırda ineği ile meşgul olmakta olan halasına seslendi.
-Hala, hala!...Çabuk gel, Emine bayıldı!...
Ellerine, ayaklarına bulaşan kömreleri temizlemeye fırsat bulmadan, telaşla koştu geldi anneanne, olaya müdahil oldu. Bu hengamede, çocukların uyuyor olmaları düşünülemezdi tabi ki, onlar da uyandılar ve uykulu gözlerini ovuşturarak neler cereyan etmekte olduğunu anlamaya çalıştılar.
İlk şoku atlatıp, sakin kafa ile bir durum muhakemesi yaptıktan sonra, hiç vakit kaybetmediler, hemen televizyonun karşısına oturdular, sabırsızlıkla görüntünün gelmesini beklediler. Çok geçmeden, günün acı gerçeği ile karşı karşıyaydılar artık. Doğu Marmara Bölgesinin tümü, dolayısı ile evlerinin bulunduğu, babalarının yaşamakta olduğu şehir, o gece depremle yerle yeksan olmuştu. Tüm kanallarda, inanılması zor görüntüler sergileniyordu. Şehirler, mahşer yerine dönmüş gibiydi.
Biraz kendini toparlayınca, telefona sarıldı kadın, bir ümitle eşini aradı hemen. Çok gayret göstermesine rağmen, ulaşmak mümkün olmadı. Her defasında, sevimsiz bir metalik ses, ’Aradığınız numaraya ulaşılamıyor’ ikazı verdi. O gün, ülkenin o yöresindeki tüm telefon sistemi iflas etmişti. Ne haber almak, ne de haber iletmek mümkün değildi. Teknoloji, bir kez daha doğaya yenilmişti.
Eski bir televizyon seyrettikleri. Uzaktan kumandası flan da yok. Üzerindeki tuşlardan değiştirebiliyorsunuz ancak kanalları ki; onlar da topu topu sekiz adet zaten. Genç kadın, çocuklarını yanı başına aldı, uzanılabilecek mesafede, televizyonun karşısında yere oturdular. Gözleri televizyonda, elleri telefonda; rehberdeki tüm numaraları tek tek arıyorlar. Bazen çalıyor aradıkları numara, ümitle bir güzel haber duyabilmek için dikkat kesiliyorlar. Hep başka şehirlerde çıkıyor telefona cevap veren dostları. Ya Ankara’da, ya Samsun’da, ya güneyde... Hep deprem bölgesinden uzak bölgelerde yaşamaktaydı sanki tanıdıkları. Telefondan fayda olmayacağına kanaat getirince, olay mahalli ile tek bağlantıları olan televizyona, ekrandan akıp gelen yıkık şehir görüntülerine döndüler.
Zaman, ağır aksak ilerledi, vakit öğleye yaklaştı. Durumu öğrenen tüm eş-dost koştu geldi, doluştular köydeki matem evine. Bir haber, bir küçük ümit kıvılcımı peşine düştü tüm insanlar. Herkes, kendi bildiğince, kendi imkanlarınca bir şeyler yapma gayretinde oldular. Tüm çabalara rağmen, sonuç maalesef hep aynı kapıya çıkıyor, Adapazarı’ndan tek bir cümlelik haber dahi alınamıyordu. Depremin üzerinden nerede ise dokuz-on saat geçmişti artık. Babaları nerede idi? Ölü müydü, sağ mıydı? Bir yıkıntının altında, kurtarılmayı bekliyordu belki de. Kim bilebilirdi?
-Böyle olmayacak bu iş. Dedi büyük kayın. En iyisi acilen yola çıkmak ve oraya varmak.
-Haklısın ağabey. Dedi küçüğü. Acilen gitmeliyiz, ağabeyimi bulmalıyız. Ölüsünü, ya da dirisini.
Vakit geçirmediler, araçlarına epeyce bir yiyecek, içecek depolayıp, üç kardeş yola koyuldular. Çok arzu etmesine rağmen, genç kadını çocuklarının başında kalmaya ikna ettiler. Araç, Doğu Karadeniz Bölgesinin dar ve virajlı yollarından, batı istikametine doğru, sürücüsünün usta manevraları eşliğinde son sürat uzaklaşıp gitti. Arkalarından ümitle, yaşlı gözlerle baktı kadın. Eteklerine sarılan ve hiç ağlamaları kesilmeyen kızları ile birlikte eve döndüler, televizyonun karşısındaki yerlerine tekrar oturdular.
’Ya eşim öldüyse?’ diye düşündü.’Nasıl büyüteceğim kızlarımı yalnız? Nasıl besleyeceğim, nasıl okutacağım, nasıl evlendireceğim?’ Derin derin soluklandı, gözlerinden süzülen göz yaşlarını sildi elinin tersi ile. Kızlarının başını okşadı, kendisinden çare dileyen bakışlarını seyretti uzunca bir süre.
Zaman, inanılmaz bir işkence eşliğinde akıp gidiyordu hayatlarından. Bir belirsizliğin, yüreklerini yakıp kavuran ateşi eşliğinde, kaderin kendilerine biçtiği acı gömleği giymeye hazırlanıyorlardı ki; büyük kızının kopardığı çığlık ile irkildiler.
-Gördüm!...
Annesinin dizi dibine, yorgun, mahzun, çaresiz bir kedi yavrusu gibi kıvrılmış, muhtemelen kaybettiği babasının ardından usul usul gözyaşı dökmekte ve bir taraftan da ümitsizce televizyondaki görüntüleri izlemekte olan küçük kız, aniden yerinden fırlamış; helikopter çekimlerinden yansıyan ve ekrandan akıp giden görüntüyü yakalamak ve yerinde sabit tutmak istercesine her iki avucunu da parlak cama yapıştırmıştı.
-Gördüm diyorum size!...
Herkes bu duruma çok şaşırmıştı. Çocuğun üzerine çullandılar, televizyondan uzaklaştırmaya uğraştılar. Ama, hiç birinin gücü, o küçük bedeni televizyondan koparmaya yetmedi.
-Ne gördün kızım? diye sordu annesi heyecanla.
Tüm odadaki sesler kesildi bir anda. Etrafın inanılmaz bir sükut kapladı. Bekledikleri, olmasını diledikleri, çaresizliklerine son verecek mucize gerçekleşiyor muydu yoksa?
-Ne gördün kızım, söylesene? diye tekrar etti annesi.
Hala küçük parmakları ile ekranın tümünü avuçlarının içine almaya çalışan küçük kız, annesinin sorusunu duyunca başını geriye çevirdi usulca ve yaşlı gözleri ile odada bulunanları alel acele süzdükten sonra;
-Okulumu gördüm anne. Yıkılmamıştı. Arkasında da bizim ev vardı. O da yıkılmamıştı anne. Benim babam sağ anne, o ölmedi! Ölmedi!... Benim babam ölmedi diyorum size!...Diye haykırdı.(Devam edecek)
17 Ağustos 1999 depreminde kaybettiklerimizin hepsine Allah’tan rahmet diliyorum.
O günleri unutmamalı ve unutturmamalıyız.
Bir tutam hayat-17.08.2014-Azerbaycan
YORUMLAR
Milletçe büyük bir acı yaşadık ve unutulması mümkün değil. Hepimizin başı sağ olsun.
Bütün yazılarınızı oya gibi işliyorsunuz, bunda da acıyı aynı titizlikle işlemişsiniz.
Selâm ile.
Bir tutam hayat
Dileğinize de, canı gönülden katılıyoruz.
İnsanın, yaşadıklarını yazması daha kolay oluyor.
Düşünmek, kurgulamak zorunda kalmıyorsunuz.
Duygular, bağımsızlığını ilan ediyor,
elinizi ve kaleminizi esir alıyorlar.
Ve,
acı bir olay,
on dördüncü yıl dönümünde,
bir kez daha yakıyor insanın yüreğini.
Allah'tan rahmet diliyorum tüm kaybettiklerimize.
Bir tutam hayat
dağarcığınız ve yüreğiniz cümlelerle dop doludur.
Duygu yoğunluğunuzun,
böyle müstesna durumlarda doruk noktasına çıktığını da bilenlerdeniz.
Gönlündekini, yazıya aktarmaktaki marifetinize de şahit olanlardanız.
Ve,
siz yazmasanız da,
uzun uzun cümlelerle tarif etmeseniz de,
anlatmak istediğinizi anlatabiliyorsunuz.
Bir küçücük cümle ile bile olsa.
Sağ olun.
Allah bir daha bizleri o acıyı yaşatmasın ,tebrik ederim saygılarımla.
Bir tutam hayat
Dileğinize, canı gönülden katılıyoruz.
İnsanlarımız akıllanır da,
öyle çürük evler yapmaz ve girip içinde oturmazlar.
Boşu boşuna da ölmezler diyorum.
Bu çok anlamlı konu üstadın usta kaleminde yapılabileceğinin en mükemmeli olarak şekillenmiş.
Bravo üstat
Bir tutam hayat
Her zaman olduğu gibi,
yine güzel cümlelerinizle desteklemişsiniz,
yalnız bırakmamışsınız yazıyı.
Yorum köşemizde adınızı görmek, dudaklarımıza tebessüm olarak yansımakta her daim bilesiniz.
Acılar paylaşıldıkça azalır,sevinçler paylaşıldıkça büyür desek de acıların izleri her dem tazedir yüreklerde...
Yüreğinize huzur diliyor ömrünüze bereket diyorum.
Bir tutam hayat
Yazılarınızda oldukça sivri olan diliniz,
yorumlarda inanılmaz yumuşaklık ve güzellikte.
Çok sağ olun ziyaretiniz için efendim.
hayatta en korktuğum şeydir depremde veya bir felakette tüm sevdiklerimi kaybetmek ve yalnız kalmak
yaşamak bir depremi çok zor, bütün ağırlığıyla anlatmak da çok zor
ama yine de hiçbir önlem alınmadan acılardan ders çıkarılmadan kentleşmeye devam ediyoruz.
ayıplarımız kayıp olarak hanemize yazılırken bir adım ilerlemiş değiliz doğal afet konusunda
hatırlatma için teşekkürler
saygıyla
Bir tutam hayat
Gerçekten asla ders almıyoruz.
Depremi yaşadıktan iki yıl sonra,
yıkılan evimin yüz metre ilerisindeki bir apartmanın en üst katına taşınmam,
bu konuda ne denli vurdumduymaz olduğumuzun en önemli kanıtı değil mi sizce de?
Bilemiyorum?
Biraz da mecburiyet mi nedir?
İnşaat yönetmeliklerinde bazı iyileştirilmeler yapılmış bildiğim kadarı ile.
Donatılar güçlendirilmiş, betonun kalitesi arttırılmış.
Tabi ki, müteahhitler tarafından çalınmıyorsa.
Ve de,
doğru dürüst denetlenmiyorsa...
Teşekkür ediyorum anlamlı yorumunuza.
Sağ olun.
Çocuktum henüz,
o günleri hatırlayacak kadar büyük, ne olduğunun farkına varamayacak kadar çocuk.
O sarsıntının deprem adı altında anıldığını da yeni yeni duyuyordum.
Büyüdüğüm topraklar buna meyilliydi ve her an tetikte bekliyorduk.
Ama o gece başkaydı,çünkü yatağından düşen henüz sekiz aylık bir kardeşim ve ne oldup bittiğini anlamayan insanlar dışarda.
İzmir'deydik. Hala kulaklarımda annemin "yıkılıyor galiba" dediğini.
Şaşkındık.
Sabah uyandığımda açtığım televizyonda gördüklerim beton yığınları ve sayısızca umut, gözyaşı.
Şimdi düşünüyorum. Şimdi çok iyi anlıyorum artık. Dua ediyorum,en çok ona ihtiyaçları var.
En çok ona ihtiyacımız var.
Neden bu kadar uzattım?
Çünkü okurken bir an ümidimi yitirir gibi oldum, sona doğru o umut ışığı öyle bir yandı ki.
Tutamadım kendimi.
Unutturmayacağız.
Sevgi ve sonsuz teşekkürlerimle...
Bir tutam hayat
Okudukça o günler canlandı tekrar gözlerimizin önünde.
O gün,
şanslı olmayan çocuklar da vardı.
Onlar, bizimkiler gibi büyüyemediler, bu günlere erişemediler.
Kimisi annesinin kucağında,
kimisi babasının eline sarılmış vaziyette can verdi yıkıntılar ardında.
Ne yazmalı?
benim çocuklarım şanslıydı.
Tatil için memleketimizdeydiler, bu kurtuluşlarına vesile oldu belki de.
Üç gün önce dönselerdi,
o felaket gecesini babaları ile yaşamak zorunda kalacaklardı.
Teşekkür ediyorum yorumunuza.
O günden sonra, hiç dualarımız eksik olmadı zaten. Olmayacak da.
Allah, ölenlere rahmet eylesin, bir daha öyle felaketler göstermesin.
İnsanı deprem değil binalar öldürdü.
Akıllar başa gelmiş, binalarda çalma çırpma olayları belki önlenmiştir. Belki :(
Tebrikler usta kalem
saygımla
Bir tutam hayat
Gerçekten, binalar öldürdü insanları.
Adapazarı'nda, bir metre kazıyorsunuz su çıkıyor.
O sulak arazinin üzerine, temeli olmayan apartmanlar dikmişler.
İnsanlar boş yere öldü oralarda.
Bir şey değişti mi?
İnşaat yönetmelikleri az buçuk değişti.
Kullanılan donatılar ve beton kalitesi iyileştirildi.(Çalmıyorlarsa tabi ki.)
Ama,
insanlarımızın kafası hiç değişmiyor.
Depremde yıkılan evimden 100m ilerideki bir binanın beşinci katına taşındım ben iki yıl sonra.
Düşünün artık işin realitesini siz.
Yazı o günleri tekrar yaşattı.
her bölgeden insanın tanıdıkları, akrabaları vardı o bölgede.
Herkes telefonlara yüklendi ve telefonlara ulaşılamadı.
Allah bir daha böyle felâketler göstermesin.
Dilerim gerekli önlemler alınıyordur depremle ilgili.
Depremin değil, depreme hazırlıksız yakalanmanın insanları
öldürdüğünü öğrenmiştik.
Evler depreme uygun yapılıyor diyorlar ama, inanamıyorum.
O günlerde bahçedeki derme çatma naylon kaplı yerde yatmıştık.
Ben rahatımı seviyor olmalıyım, eve gidip yatmıştım.
tebrikler,
Allah depremde ölen bütün insanlarımıza rahmet etsin.
Dilerim bir daha olmaz.
Selâmlar..
Bir tutam hayat
Deprem saatinden yaklaşık yirmi saat sonra Ankara'ya ulaşabilmiş,
o gece yapılan bir operasyonla tarumar olan organlarım onarılmıştı.
Biliyor musunuz,
Ankara'yı çok severim bu nedenle.
Sakarca cehenneminden sonra, bir anne kucağı kadar rahat ve emniyetli gelmişti bana.
Daha sonraki senelerde altı yıl kadar orada yaşama imkanı yakaladım.
Güzel günlerdi her biri.
Hala,
kendi şehrimden sonra en çok yaşamayı arzuladığım ildir.
Her şeyi güzeldir.
Havası, doğası, insanları, iklimi...
Eksi on-on beş derecede, boz üzerinde oynayan ve de asla hasta olmayan Roman çocukları gördüm orada.
Daha ne olsun.
Ziyaretinize ve güzel yorumunuza teşekkür ediyorum.
Depremden sonra, inşaat yönetmelikleri değişti, demirler, betonlar daha sağlam yapılıyor biliyorum.
Hayırlısı diyelim.
Yazının içeriği hüznü konu alsa da harika bir sunum nefis bir anlatımla okumaya doyamadım tebrik ederim değerli dostumu.
Dünyanın birçok bölgesinde yaşanan bu doğa olayının bizlere yaşattığı acı trajedileri ve ağır bilançoları bir kez daha sorgulattı zihnimize bu yazının satır aralarındaki duygusal cümleler.
Yazınızın devamını da belli ki bizleri önemli sürprizler bekliyor olacak,
Kaleminize yüreğinize sağlık
Saygı sevgi selamlarımla.
Bir tutam hayat
Her zaman olduğu gibi,
yine yalnız bırakmadınız sayfamı,
yine güzel cümlelerinizle renklendirdiniz.
üzücü bir konu ama,
hayatımızın da gerçeği maalesef.
Ve,
gerçekten yaşadığım olaylar bunlar.
O kızım büyüdü.
Bu gün,
İç Anadolu'nun bir ilçesinde, Edebiyat Öğretmeni olarak görev yapmakta kendisi.
Bu yazıyı okusaydı, ne düşünürdü merak ediyorum gerçekten.
Çok teşekkür ediyorum ziyaretinize.
17 Ağustos 1999 depreminde kaybettiklerimizin hepsine Allah’tan rahmet diliyorum.
O günleri unutmamalı ve unutturmamalıyız.
Doğal anlatım,hüzün o hep tanıdık yanımız.Yüreğin içindeki kocaman sızı.
İçim acıdı okurken,Rabbim bir daha öyle acılar yaşatmasın.Hakkın rahmetine
kavuşanlara yüce Allah'tan rahmet diliyorum.Yerleri nur,mekanları cennet olsun.
Kalemin ustalığına yakışır yazının takibindeyim,kutluyorum.
Emeğinize,yüreğinize sağlık.
Saygı ve selamlarımla.
Bir tutam hayat
Dileklerinize canı gönülden katılıyoruz.
Eksik etmediğiniz desteğiniz için de,
ayrıca teşekkür ediyorum.
Var olun.
Yüce Allah bir daha yaşatmasın böyle büyük acılar
yaşadıklarınızı daha önceki yazılarınızdan biliyor, acılarınıza sabır diliyorum
saygılar usta kalem
Bir tutam hayat
Acı günlerdi.
Tarif edilmesi zor günler.
Ziyaretinize teşekkür ediyorum.