- 2307 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
SENARYO YAZIMI KURSU DERS NOTLARI-1
SENARYO YAZIMI KURSU DERS NOTLARI-1
Konu: Senaryoda Tema
Anlatan: Gül Abus Semerci
Giriş;
1-Cebinizde çantanızda not defteri taşımalısınız. Her şeyi not almalısınız. Kahvede kafede konuşulanlara kulak kabartın ilginç bir şey duyduğunuzda not alın
2-Eski ve Tarihi filmler seyrederken konuşmalara dikkat edin
3-Film – Hikâye Bankası (love story) Her seyrettiğiniz filmin 1-2 sayfalık özetini çıkarın. Etkilenmekten korkmayın bu iyi bir şeydir. Zamanı geldiğinde sizden bir hikaye veya bir final kısmı istendiğinde bu hikayelerden ilham alabilirsiniz
4-Tarih ilginç karakter ve hikâyelerle doludur. Size bir dolu malzeme sağlar.
5- Her gün gazete okuyun. Gazetelerdeki ilginç hikâyeleri kesip saklayın. Bazen bir başarı öyküsü bazen bir dolandırıcılık bazen bir cinayet öyküsü sizin için ilerde yazacağınız senaryo için ilham kaynağı olabilir.
6- Yatağınızın başucunda da bir not defteri olsun. Hayallerinizi not alın. Bazen en iyi hikâyeler yalnız kaldığınızda bazen de uyurken aklınıza gelebilir.
Tema;
7-Her yazınsal eserin mutlaka bir teması vardır. Tema kısaca yazarın okuyucuya anlatmak istediği cümledir. Ana konuda denilebilir
Örnek Temalar
Romeo ve Juliet- Büyük aşk ölüme bile meydan okur.
Kral Lear- Körü körüne güven, insanı mahva sürükler.
Macbeth- Acımasız tutku, sonunda kendini mahveder.
Othello- Kıskançlık yalnız sevileni değil, seveni de mahveder.
Hortlaklar- Babaların günahları çocuklarına da bulaşır.
Dead End- Yoksulluk, insanları suça iter.
Excursion- Gerçekten korkup uzaklaşmaya kalkmak, insanı düş kırıklığına uğratır.
Juno and The Paycock- Savrukluk, yıkıma götürür.
8-Yazan bir insan bir şeyi kendine sorun etmelidir. Eğer uyumsuzluğunuz yoksa sizin için her şey güllük gülistanlıksa yazamazsınız. Mutlaka kafanızı kurcalayan bir şey varsa sanat yapabilirsiniz.
9- Temaya çevirebileceğiniz bir fikrinizin olması gerekiyor.
10- Rahatsız olduğumuz bir şeyler olmalı ki muhakkak vardır.
11-Temamız mantıklı olmalı
12-Tema sizin bakış açınıza bağlıdır. Aynı konu hakkında yazarlar farklı düşünebilir.Örneğin Köyden şehre göçmüş bir aileyi anlatırken bir yazar büyükşehirin aileyi nasıl yok ettiğini anlatırken başka bir yazar göç etmiş ailenin mücadelesini ve başarısını anlatabilir.
13-Temanız açık ve net olmalı “sevgi kötülüğü yener gibi bir tema da sevginin ne olduğunu kötülüğün ne olduğunu anlatmanız gerekir.
14-Tema evrensel olmalı. Bir başka ülkede yazınızı okuyan veya filminizi seyreden de aynı cümleyi anlamalı
15-Tema insanlık onuruna , insani değerlere aykırı olmamalı örneğin işkenceyi ve tecavüzü öven bir tema olamaz.
16-Yazarların tamamı iyi insanlardır ve iyi insan olmaları gerekir
17-Kötü insan yaratıcı olamaz.
18- Tarih boyunca ortak ve insani değerlere aykırı yazılan bir edebi eser olmamıştır
Ödev;
Bir film yazsanız teması ne olurdu. Eğer aklınızda bir hikaye yoksa Aşk ve tutku konulu bir tema oluşturunuz.