- 613 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
2014 TÜRKİYE CUMHURBAŞKANI ADAYLARI KİMLER OLACAK:
2014 TÜRKİYE CUMHURBAŞKANI ADAYLARI KİMLER OLACAK?
2014 TÜRKİYE CUMHURBAŞKANI ADAYLARI KİMLER OLACAK?
AK PARTİNİN CUMHURBAŞKANI ADAYI VE POLİTİKASI:
Cumhuriyet Halk Partisinin ortak aday belirleyelim, benim belirlediğim aday cumhurbaşkanı olsun politikasını Turgut Özal, Süleyman Demirel gibi kabul etmiyoruz. Parti genel başkanlarının ve başbakanın cumhurbaşkanı olabileceği, parti pazarlığı ile değil milli mutabakatın halkın kendi oyları ile oluşmasını istiyoruz şeklindedir. Temsili Demokrasi yerine doğrudan demokrasi sistemi yoluyla cumhurbaşkanlığının belirlenmesini istiyor.
AK PARTİNİN CUMHURBAŞKANI ADAYI:Recep Tayyip Erdoğan cumhurbaşkanlığı adaylığını zaten açıklamış sayılmıştı kamuoyu ve muhalefet partilerince.
%10 Barajı altında kalan partilerin cumhurbaşkanı adayı gösterme hakkı yok. En az yirmi milletvekilinin imzası ile %10 barajını geçen partiden aday gösterilebilir. Cumhurbaşkanı adayı gösterme hakkına sadece meclisteki üç parti, AKP, CHP ve MHP sahiptir.
CUMHURİYET HALK PARTİSİNİ CUMHURBAŞKANI ADAYI KİM OLACAK?
CHP meclisteki partilerin aralarında uzlaşarak ortak aday belirlemesi gerektiğini savunarak geleneksel tavır belirlemiştir.
AK Parti bu teklife kapalıdır. Geriye CHP, MHP ve BDP kalmıştır. MHP ve BDP’’nin ortak aday belirlemesi mümkün değildir. Körebe oyunu oynayarak aday belirlemeyeceklerine göre sadece geriye CHP ve MHP ortak aday belirleme seçeneği kaldı. MHP liderinin DSP lideriyle bu tür bir ortak aday belirlemesine Kamuoyu şahit oldu ve Ahmet Necdet Sezer’’le tanıştı. CHP ve MHP yeni bir Ahmet Necdet Sezer belirleyebilir mi? 2014 Ağustos’’unda göreceğiz.
2014 cumhurbaşkanlığı seçimleri Fransa ve Amerika’’daki cumhurbaşkanlığı seçimleri usul ve teamüllerine aykırı bir seçim olacak.
Fransa’da gerçekleşen bir başka Cumhurbaşkanı belirleme usul ve teamülü Paris Belediye Başkanı’nı Cumhurbaşkanı adayı olarak gösterme şeklindedir. CHP’nin İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı hem Atatürkçü hem de tüm halkı kucaklayan bir insan olarak rüştünü ispat etmiş bir insan ve yönetici olarak cumhurbaşkanı adayı yapılabilir.
Deniz Baykal ya da Kemal Kılıçdaroğlu kendisi de aday olabilir. Parti Meclisine bu konuda sorumluluk düşmekte en azından seçenekleri belirleyip parti genel kurulunda oylamayla sonuçları belirlemelidir.
Cumhurbaşkanlığı Fransa’da partilere kayıtlı üyelerinin tümünün katılımı ile belirlenmektedir. Bu açıdan Türkiye aday belirleme usulünde bir yanlışlık yaparak seçime gitmektedir.
MHP CUMHURBAŞKANI ADAYI KİM OLACAK
Ahmet Necdet Sezer döneminde olduğu tarzda bir yaklaşım beklenebilir. Parti alışkanlıkları etkili olacaktır. Engin Alan’ı cumhurbaşkanı adayı olarak gösterir mi? Bahçeli kendi cumhurbaşkanı adayı olur mu? Tekrar Anayasa Mahkemesi Başkanı Haşim Kılıç aday yapılır mı? Şaibe bulaşmamış Genel Kurmay Başkanlarından birini aday gösterirler mi? Yakında sahnelenecek bekliyoruz.
Abdullah Bedeloğlu