- 407 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KADER VE KAZAYA İMAN NE DEMEKTİR?
KADER VE KAZAYA İMAN NE DEMEKTİR?
KADER VE KAZA KONUSUNDAKİ AYRILIK VE TARTIŞMA KONUSU
Kader ve kazanın ne olduğu Allah tarafından biliniyor. Bu da kimin günahkâr olacağı, kimin öleceğinin yaralanacağının kimin cehenneme gideceğinin bilinmesi demekse insanların hürriyet ve seçme hakkının olmaması demektir. Devletin sistemi hırsızın çocuğu hırsız, dilencinin(Çingene-Roman) çocuğu dilenci olacak, katilin çocuğu katil, mafya olacak şeklinde ise zaten doğrudur. Kaderi devlet çizmiştir. İş ve işçi tercihinde bunların tercih edilmemesi önceden belirlenmiş kader, hürriyet ve seçme hakkının olmaması şeklinde yorumlanmaktadır.
Yönetsel, siyasal, toplumsal sisteme bu durumda olan halkların tepki gösterip değiştirme hakkı yok muydu? Göç ederek başka ülkelere gitme yerleşme hakkı yok mu? Günümüzde birinci yol demokratik ülkelerde mümkün ama ikinci yol eski çağlarda mümkünken şimdi değil. Seçme ve seçilme hakkının, siyasi haklarının bilincinde olmayan iradesi olmayan reşit sayılamayacak kişilerin olması yine bir toplumsal sistem, siyasal sistem tercihidir. Demokratik parlamenter sistem tercihi, zorunlu eğitim bu insanlara seçme ve seçilme hakkının verilmesi içindir. Zorunlu eğitimini tamamlamış kişi özgür iradeli tercih yapabilecek, haklarını koruyabilecek, arayabilecek kişi demektir.
Bu bağlamda kader ve kaza konusundaki tartışmaların süreklilik arz edeceği doğrudur.
KADER KAVRAMININ ANLAMI
Kader sözlükte "ölçü, miktar, bir şeyi belirli ölçüye (süre, miktar, hacim ve şekil olarak belirli bir ölçüye) göre yapmak ve belir¬lemek" anlamlarına gelir. Evrende fiziksel, biyolojik toplumsal yasalar vardır. İnsanın akıl ve irade sahibi olması kader bilgisine evrendeki fiziksel, biyolojik, toplumsal yasaları bilmesine bağlıdır. Özgür değilse akıl ve irade sahibi olması bir şey ifade etmez. Kazai yargısal yetkisi olamaz olsa da tesirsiz kalır. Yargısal güç seçme-seçilme, tayin, terfi, tenzil(indirme) gücüdür.Düşünce ve kanaat hürriyetidir.
İlim ve irade sıfatlarıyla ilgili bir kavram olan kader, evreni, evrendeki tüm varlık ve olayları belli bir nizam ve ölçüye göre düzenleyen ilâhî kanunu ifade eder.
Kader bilgisine sahip ve özgür olduğumuzda bizim için sorumluluk başlar. Çevremizde iyi kötü olacaklardan kazai, hüküm verme, durumu değiştirme gücüne sahip olarak sorumlu oluruz. Hayatı diri ve devamlı tutmak, ilim sahibi ve iradeli tutma, güçlü, görsel ve yazılı iletişimde tutmak bu amaçla yeni buluş, icatlar, teknolojiler üretebilmektir. Özgürlük fikri, vicdani, ekonomik ve biyolojik özgürlüktür. Biyolojik özgürlük, gözlerimizin, kulağımızın, dilimizin el ayaklarımızın, kafamızın vs azalarımızın sağlam olmasıdır.
Kazâ:
Sözlükte "emir, hüküm, bitirme ve yaratma" anlamlarına gelen kazâ, ezelde irade edilen ve takdir edilen kader yasalarının zamanı ge¬lince, her birisini ezelî ilim, irade ve takdire uygun biçimde meydana getir¬me ve oluşturulmasıdır. Kazâ , tekvîn (yaratıcı) sıfatı ile ilgili bir kavramdır. İnsanlar buluş, icat ve yeniliklerle iradeyle hükümle ezeli yasayı çalıştırabilir. Suya ihtiyaç var ama su yok, buz var. Kader yasasına göre su içmek için güneşin doğmasını, buzun güneşte erimesini bekleyecektik. Kazai-yargısal, iradi hükümle buzu ateşte ısıtıp su yaptık ve içtik. Çünkü suyun kader yasasını biliyoruz. Kazâya iman ile hayat bulduk.
Sorumluluk: Kader yasalarını bilmek, kader yasalarını uygulayabilmek için gerekli malzeme ve aletlere sahip olmaktır. Suyun kader yasasını biliyorum. Sıfır derecede su buz olur, ısıtılınca erir su olur. Suyu ısıtacak ve muhafaza edecek malzeme ve aletlere sahip olmak bizim sorumluluğumuzdur.
Kazanın ikinci anlamı: Her varlığın bir doğum ölüm zamanı vardır. Bu kader süresinin dolmadan durumunda değişiklik olabileceğine kaza denir. Çocukken, gençken vs ölmek gibi. Bu değişikliğe yol açabilecek hükümler vardır. Fail mikrop olabilir. Araştırılmış ve aşısı bulunmuştur. Kaza bilgisi ve önlemleri alınmıştır. Mikrop bizi kazaya uğratabileceğinden aşısı ve ilacı bulunmuştur. İlaçlar bizi kazadan korumak içindir.
Kaza bilgisi canlıların ömürlerini bilme, kader olarak verilen bu ömrün kesintiye uğramasını önleyici hazırlıklar yapmadır. Mikrop, savaş, doğal afet, ihmal vs olgu ve olaylara karşı tıbbi, toplumsal, yasal, bayındırlık ve inşaat tedbirleri almaktır.
Zeytin ağacı 300-400 yıl yaşar. 500, 1000 sene yaşayanı da çıkabilir.
2014 yılı Türkiye’de ortalama insan ömrü erkeklerde 72, kadınlarda 76’dır.
2011 yılı Almanya’da ortalama yaşam süresi beklentisi 80, Japonya’da 83, Türkiye’de 72, Avustralya’da 82, Fransa ve İtalya’da 81 olarak verildi. Araştırmacılar, yaşam süresinin 100 yılı bulacağını ileri sürüyorlar.
Çalışmak:
İnsan çalışarak hayati ihtiyacını giderecektir. Biyolojik yasam, beslenme, yeme, içme, havaya olan ihtiyacımı vs bilirim. Bunları elde edebilmem için de çalışmam gerekir. Herkesin bir işe ve ücrete ihtiyacı vardır. Herkesi iş sahibi yapacak toplumsal yasalara ihtiyaç vardır.
İnsanın çalışmasının karşılığını alacağı bilinciyle hareket edebilmesi gerekir. Toplumsal yasaların çalışan herkesin çalışmasının karşılığını alacak şekilde düzenlemesi gerekir.
Her canlının bir sonu olduğunu bilmek:
İnsanlar doğar, büyür, çocuk, genç, olgun yaşlı olur ve ölür. Her canlının bir sonu olduğunu biliriz. Bebekler, çocuklar ve yaşlılar çalışamaz. Onların bakımını mümkün kılacak önlemlere ihtiyaç vardır.
Pasif bekleyişte bulunmayız:
Kendimiz, çocuk ve ihtiyarlarımızın beslenme ve bakımını mümkün kılacak tedbir ve toplumsal yasalar isteriz, yaparız. Anne-babalar iş sahibi yapılır. Anne, baba çalışırken çocuklar kreş ve okullarda bakılır. Yaşlılara emekli aylığı bağlanır. Sağlık hizmetleri ücretsiz verilir. Başkalarına muhtaç olmadan yaşamaları sağlanır. Bu konuda toplumsal yasalar oluşturulmuş ve böylece modern devlet doğmuştur. Pasif bekleyişte bulunulmamış, irade, çalışma ve yasalarla güvence oluşturulmuştur.
Abdullah Bedeloğlu
HAYVANLAR KAÇ YIL YAŞAR BÜTÜN HAYVANLAR ÖMRÜ
Bir evcil kedi:36 YıL
Bir evcil köpek:27 Yıl
Boz ayı:47 Yıl
Kutup ayısı:33 Yıl
Koyot:13 Yıl
Kızıl tilki:13 Yıl
Jaguar:22 Yıl
Leopar:23 Yıl
Kaplan:22 Yıl
Kurt:16 Yıl
Amerika porsuğu:13 Yıl
Çita:15 Yıl
Kuzey kutbu tilkisi:14 Yıl
Benekli sırtlan:25 Yıl
AKREP:5-6 Yıl
KARGA:15-20
Doğada(İngilterede kafeste 80.yıl yaşadığı tesbit edilmiş.)
BAYKUŞ:5-6Yıl
GEYİK: :30 Yıl
KANGURU:15-18 Yıl
YUNUS: 30-40YıL
K-SİNEK: 2-3 Hafta
TAVŞAN:8-12 Yıl
PİRE : 1-2 Yıl
ATLAR : 20-30Yıl
ASLAN : 25-30Yıl
EŞEK : 20-30Yıl
İNEK : 25-35 yıl
ÇIYAN : 6 Yıl
BALİNA CİNSİNE GÖRE:100-90-60
FİL : 60-70 Yıl
KARTAL :40- 55
KAPLUMBAĞA:150
PAPAĞAN :70 ve üzeri
AKBABA :52
GERGEDAN:40
KANARYA:20 SAKA KUŞU:20-25
MAYMUN :20-25 Yıl.
BEYAZ PELİKAN:51 YIL
SERÇE (İNG) :23 YIL
ARI (erkek) 6.AY
ARI (İŞÇİ) 6. HAFTA
ARI (kraliçe) 5.YIL
DEVEKUŞU- 50-60 YIL
MUHABBET KUŞU. 15-17 YIL
LEYLEK --- - 25 yıl
ÖRDEK-(EVCİL 15 YIL) YABANİ-20-25.YIL
YABAN KOYUNU---15-18 YIL
KOYUN----- 10-12.YIL
SÜLÜN------ 10 YIL
GÜVERCİN---- 10-18 YIL
MARTI-gull= 35-40 YIL
GERGADAN=40 YIL
YAYIN BALIĞI-90 YIL
TURNA BALIĞI=20 YIL
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.