- 1064 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
GALİLEO GALİLEİ
Galileo Galilei, İtalyan astronomi ve fizik bilginidir. 1564-1642 Yılları arasında yaşayan bilgin dünya hakkındaki bilimsel görüşün öncüsüdür. Buluşları saymakla tükenmez. Aristoteles’e körü körüne bağlılığa meydan okumuş, doğmatik skolastiğe cesaretle hücum etmiştir. Süredurum yasasını ve rölativite ilkesini ortaya koyan odur. Söz konusu ilkeye göre, bir cisimler topluluğunun içerdiği süreçler bu topluluğun tek yönlü ve tek biçimli hareketi ile ifade edilemez. İşte bu görüş, o çağın dokunulmaz sayılan skolastik fiziğini yerle bir etti ve deneyimsel bilim yolunu açtı.
Kopernik’in güneş merkezi sistemini doğrulayan Galilei’nin astronomi alanındaki buluşları, dinsel inançlara öldürücü bir darbe indirdi.. Buna Aristotelesçi düşünürlerin düşmanlığı da eklenince altmış yaşındaki büyük bilgin Engizisyon mahkemesine çıkarıldı. Yirmi gün süren soruşturma sonunda Galilei, diz çökerek, Kopernik öğretisini inkar ettiğini söylemek zorunda kaldı.
Kişiliği ve buluşlarıyla bir özgürlük ve bilgelik simgesi haline gelmiş olan Galilei’nin bu korkaklığını içine sindiremeyen İtalyan halkı, bilginin diz çöktükten sonra kalkarken ayağını
yere vurarak ’Dünya gene de dönüyor’ dediği şeklinde bir efsane yarattı.
Galilei’nin dünya hakkındaki görüşü açıkça ilerici idi: Dünyanın sonsuzluğuna, maddenin ölümsüzlüğüne ve doğanın birliğine inanan büyük bilgin, mekanik yasalarına göre hareket eden uyuşmazlık içindeki atomların mekanik nedensizliğinin doğayı yönettiği anlayışını sürdürdü.
Düşünce ve buluşlarını, 1632 yılında yayınladığı ’İki büyük yer sistemi olan ptolemaios ve Kopernik sistemleri üzerine konuşmalar’ ve 1638 yılında yayınladığı Mekanikle ilgili iki yeni bilim üzerine matematik konuşmalar ve ispatlar’’ başlıklı temel yapıtlarında açıklayan Galilei için, doğa bilgisinin hareket noktası gözlem ve deneydir.
Bertold Brecht, Galilei ’ye yazdığı şiirinde şöyle diyordu:
1609 Yılında Padova’da
Bilim alevi parladı küçük bir adada
Şunu söyledi Galileo Galilei
Güneş duruyor orta yerde
Dünya dönüyor çevresinde.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.