İletişim kurmak sanattır.
Arkadaş, dost, sevgili veya eş istiyorsanız önce düşüncelerinizi yeniden düzenlemenizde fayda var. Ana hatlarıyla bunları açıklayalım.
Önyargılarınızdan kurtulup karşınızdaki insanı olduğu gibi kabul etmeyi öğrenmelisiniz. Sizi değişmeye zorlayanlara tepki gösterdiğiniz gibi onlarda size tepki gösterecektir. İnsanları ya olduğu gibi kabul edin ya hiç kabul etmeyin daha iyi. Kimse sizin için yaratılmadı; her insan yaptıklarının sorumluğunu kabul ettiği ve sonuçlarına katlandığı sürece davranışlarında özgürdür.
Yargılamayın. Sizi yargılayanlar hakkında ne hissettiğinizi hatırlayın. Ne yargıçsınız ne hakim, her şeyi bilmeden sadece gördüklerinizde insanları yargılarsanız yanılırsınız. Hayatta bir çok şey göründüğü gibi değildir. Yapılan her hatanın ve işlenen her suçun gerisinde insanı buna iten sebepler vardır. Kimse hata yapmak istemez bunu unutmayın. Nasıl ki sizin hatalarınız varsa diğer insanlarda da olacaktır. Tecrübe dediğimiz şey yapılan hatalardan alınan dersler değil midir? Diğer bir deyişle ne kadar tecrübeliyseniz o kadar çok hata yapmışsınız demektir.
Değer verin ve bunu hissettirin. Konuşerken hitap ettiğiniz insanın gözlerine bakın, yüzünüzü başka yöne çevirmeyin. Dinliyorsanız bunu hissettirin. Başka şeylerle ilgilenmeyin ve dinlediğiniz insanın söylediklerine odaklanın. Yaptığımız en büyük hata dinlerken ne cevap vereceğimizi düşünmemizdir. Düşünmeyin, önce dinleyin, sonrasında ne diyeceğinizi düşünürsünüz. Korkmayın cevap vermekte gecikmezsiniz. İnsan beyni dakikada 450-600 kelime düşünebilirken dakikada konuşabileceği kelime sayısı 150 kadardır. Kalan 300-450 kelimelik zaman düşünmenize rahatlıkla yetecektir. Dinlerken gösterdiğiniz ilgi verdiğiniz değerin göstergesidir.
Gülümseyin, pozitif olun. İnsanları karamsarlığa sürükleyecek şeyler söylemekten sakının, ümitvar olun. Hiç kimse içinde bulunduğu sıkıntıyı daha kasvetli hale getirecek insanlarla konuşmak istemez, aksine rahatlatacak insanlara ihtiyaçları vardır.
Dürüst olun. Herşeyi söylemek zorunda değilsiniz ama söyledikleriniz doğru olsun. Güven önemlidir ve kaybedildiğinde geri dönüşü yoktur. Güvenilir insan olmanın yolu sözlerinizin arkasında durabilmenize ve doğru söylemenize bağlıdır.
İnsanlar genelde eleştirilmekten hoşlanmazlar, mecbur değilseniz eleştirmeyin. Mecbur kalırsanız eleştirinizin yıkıcı değil yapıcı olmasına dikkat edin. “Neden böyle yaptın?” yerine “Şöyle yapsan daha iyi olmaz mıydı?” diyerek hata yapan insanı kendi iç hesaplaşmasıyla başbaşa bırakmak daha doğru olacaktır.
Hataları eleştirmeye bayılırız ama doğru yapılan şeyleri takdir etmeyi genelde unuturuz. Takdir edilmek, beğenilmek herkesin hoşuna giden şeylerdir. Böyle davrandığınızda aranızdaki bağ her geçen gün daha fazla güçlenecektir.
Size yapılan iyiliklere teşekkür etmeyi unutmayın. Kimse bir başkasına iyilik yapmak zorunda değildir, böyle bir görevi yoktur. Kendinizden örnek alın. Yaptığınız iyiliğe teşekkür etmeyen birine tekrar yardım eder misiniz?
Zaman zaman herkesin iltifata ihtiyacı olur. Yeri geldikçe iltifat etmekten çekinmeyin.
Takdir, teşekkür ve iltifat edişiniz ölçülü olsun. Kimseyi pohpohlamayın veya dalkavukluk yapmayın. Samimi ve dürüst olun.
Eş, dost ve arkadaşlarınızın size nasıl davranmasını istiyorsanız sizde onlara öyle davranın. Görmek istemediğiniz davranışları sizde onlara yapmayın.
Fahrettin Petriçli
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.