ELNURƏ AĞAZADƏ-ÇOK EVLİLYİN NEDEN OLDUĞU sıkıntılar
ELNURƏ AĞAZADƏ-ÇOK EVLİLYİN NEDEN OLDUĞU sıkıntılar
Yazacağım bu madde çok evliliğin veya yasadışı yaşayamların çok zaman işlediği hasarlı sonuçlarla bağlıdır.Baxmayaraq ki, sadece Müslüman ülkelerde, başka dine mensup ülkelerde de ta eskiden çoxevlilik olmuş, günümüzde de devam etmektedir bazen normal qarşılansada çok zaman eleştiri hedefi olmuşdur.Müasir günümüzde tekniğin hızla gelişmesi telefon, internet araçları, özel tanışma adresleri artıkça çok maalesef, bazı hafif huylu kadınlar aldanarak evli bir erkeğin av ağının kurbanına cevrilir.Mariflənmək için çoklu bilgi yerleri olsada kadınları aldatan erkek torun kurtarmak için televizyon ve radyo verlişlərində, ayrıca özel internet sitelerinde, bilgiler yayımlansada bazı kadınlar onları uyandırmak isteyen bu bilgilerden yan keçir.Bu olayı veya ihtiyaçtan kurtulmak, zorluklardan muaf olmak, mutlu olmak isteğiyle bağlayırlar.Sonradan onlara çarpan darbenin etkisinden gözünüzü açtığınızda ise çok pişman olsalarda tabii ki, sonraki nedamet fayda vermez . Böyle aldanışların sonucu ne olur? Tabii ki, kadın düşmektedir, adiləşir.
Evli erkeklerin ağına çok zaman hangi kadınlar düşüyor?
Herhalde boşanmamış bir erkek başka kadına meyil edip onu da gizli veya açık bir yerde barındırıyorsa demek o kendi kadınını seviyor ve ondan vazgeçmek istəmir.Elə ise ikinci kadına yaklaşması ne sebeptendir? Çok fazla anlarda böyle durumlara neden kadının zahiri görünümü ve hafif davranışı neden olur.Özünü ucuzlaşdıran kadın böyle bir iğrenç ağın kurbanı olur.Elə kadınlar varki kocası ve çocukları olduğu halde başkasıyla qaçır.Evli bir erkek ise veya gizli yada açık hatta kadının yanına bile kadın gətirir.Bu da çok zaman boşanmanın bir sebebi olarak aile dağılmasına yol açıyor . Bir aile kadını boşanırsa (tabii ki, hafif kadın) önceki kocasından intikam almak amacıyla ikinci, hatta üç ve dördüncü evliliğe de el atır.Belə kadınlar hakkında Dahilərdən biri alıntı da getirmiştir:-Kadınlar kadar intikam almaktan zevk alan yok-(Juvenal)
Çok evlilik ve ayrılmalarına ailedeki evlâtlara etkisi
Ailedeki ayrılmalar baba-anne münasibətindəki uyumsuzluk ve tutum bozukluğu en çok ailedeki çocuklar eziyet çəkir.Atanın veya annenin ona yabancı olan başka bir insana meyilliyi evladın tutumunda bencillik yaradır.Sanki o depresyona düşür.Cəmiyyətdən kendini ayrı hisseden edir.O baba ve annesine karşı daima kalbinde affedilemez hislerle, küskünlükə yaşayır.Belə ki, üvey ebeveyn en iyi insan olsun bile yine ebeveyn bizdenliğin veremez.
Şahidi olduğum olay
Ben yazdığım bu madde ile ilgili çok olayların tanık oldum. Görevli bir baba kendi ailesini atıp, başka bir kadınla yaşayırdı.Ailəsini sadece maddi yönden tatmin edirdi.Onun çocuğu kendi yaşıtları arasında babasının onun için gönderdiği pahalı giyimde bile utanç çəkdiyinin tanık olmuşam.Beləki onun yaşıtları arasında en fakiri babasının nəvazişindən ve kaygısından konuştukça görevlisinin çocuğu kövrəlirdi.Bir baba ki, çocuğu yanında olmayacak onu ancak madii yardımla sağlayacak o baba neye lazım? Bazen böyle ailenin çocukları yüzde dışa vermeseler de yurtiçinde çok acı çəkirlər.Ailə küçük bir dövlətdir.Onun ne kadar duyarlı olduğuna ötərəmi göz olmalıdır? Bir ağır yük çekilemez bilməyəcəksə, yarıda atılıp qaçılacaqsa ne için aile kuruluyor? Bir aileye bakmaya güç yetmiyorsa onu yarıda bırakıp ikinci veya üçüncü evlilyə neden adım atılıyor? Meşale var:-bir elde iki karpuz tutmaq.Niyə günah bir odun parçasısa bir ocak edilir? Sevip-sevgisinden Mecnun olacak insan ne için başkasıyla dəyişilir?
Ayrılan kadının zorlukları
Ailedeki erkek kendi ailesini bırakıp başka bir yerde başka kadınla yaşıyorsa onun önceki kadını kusurlu eziyeti daha fazla olur.Uşaqlarının her gün babam-hani? Veya ne zaman gelecek sorusunu cevapsız koyarken çektiği çileler, evladının isteklerine madiyyat eksikliği, komşu çocukların babaları eve geldiği zaman evladının bu manzaraya boynu bükük kövrəlmiş halde bakmasını gören kadının bu anlar çektiği acıları görmek zordur. Çok zaman aile yolunu ayrılmayan uzun bu yolu ikiye bölen ihanet olur.Çox durumlarda ihanet erkekler tarafından törənir.Yəqinki erkekler bu makaleyi okuduğunuzda beni qınayacaq.Mən bu makaleyi ancak kadın düşkünü ve aile yükünü çekemeyen o zahmete alışmayan erkeklere şamil edirəm.Çox zaman böyle durumlar imkanlı erkekler tarafından törənir.Pulun çokluğundan kullanıp başka bir hanımla yaşamaya karar gəlirlər.Hətta parasının fazlalığından büyüklük:-ben sadece bir eş hatta onun da alabilirim-söyleyen erkekler de olur.Qadınlar benden sarı ölürlər.Amma bile erkekler için ölen kadınlar galiba bu erkek çok fakir tabakalı bir sanat sahip olursa (parasını taştan çıkaran olursa) bir çörəyni parasını güçle kazanacak olursa ona bile baxmazlar.Belə erkekler bilmiyor ki, böyle kadınlar onları yok onların imkanını sevir.Bir gün o imkan yok olunca zorluk dokunduğunda, hastalık, ihtiyarlık ulaşınca o kadınlar onu bile tanımayacaqlar.Əsl sevgiyle seven sadece bir kadın yanında olacak. Bu cümləmi erkekler unutmasınlar:-Eğer evli iken bir kadını sevip onu almak onunla yaşamak istiyorsanız o kadın da buna ikna anılan kadın sizi seven yok sizin en büyük düşməninizdir.Biz modern dönemde yaşamamız rağmen hala bazı kadınlarımız mariflənməyib.Əgər bunu eğitimle bağlayırıqsa yanılırıq.Bizim ninelerimiz savaş döneminde yüzlerini külle boyayıp sokağa çıkarmış ki, kimse onu bəyənməsin.Namusuna bir ayıp söz deyilməsin.Bəzən bazı verlişlərə bir kadın yanında iki-üç çocukla çıxırki peki beni bir evli erkek kandırıp qaçırıb.Bəs sonrada değilim ki o evlidir birkaç çocuğu da var.Bir diyen yok ki biz şiddet dövründəmi yaşıyoruz ki, seni zorla qaçırsınlar? İyi birini aldatdılar peki diğerleri? Utanmadan o erkeklerden yardım istəyirlər.Vay o güne erkek fakir adam ola.Onda anlaşılıyor ki, birinci kadının çocuklarının ekmeği alınıp bu kadının çocuklarına verilmelidir?
Çok evliliğin erkeklere olumsuz etkisi
Çok kadın düşkünü olubda kadını üstüne kadın getiren erkeklerin kendileri de çok zaman acı çəkir.İki kadın ya da kadın arasında kalıp onların çekişmesi arasında boğulan erkek doğal sık kalp hastası olur.Sevdiyi kadına ihanet edip pişman olan erkek o kadına dönmek istəsədə tabii ki o kadın ikna olmaz.Belə olduğunda da erkek ömrünün sonuna kadar vicdan azabı çəkir.Zyalı erkekler çok zaman bir evlilyə tercih verirlər.Ömürlərinin sonuna kadar da bu evlilkdən zevk alarak yaşayırlar.Çünki var devlet ebedi deyil.Bir gün her şey yok olunca mutlaka bir erkek yanında bir kadın kalıyor.
Kişilərimizin çoğu yabancı ülkelerde özellikle Rusya’da ekmek parası kazanmaya gedirlər.Təbii ki, orada çoğu Rus kadını ile gayri resmi yaşayır.Nəticədə çocuk dünyaya gəlir.Mən uzağa yok tanıdığım bazı insanlar hakkında örnek getirmek istəyirəm.Rusiyada öyle erkeklerimiz varki Rus kadınlarından olan çocuklarından bahçe açmak olur . Ama buradaki çocuğu babasının yüzünü bile görməyib.Təbii ki, o erkek Rus kadınlardan olan çocuklarına da baxmayır.Amma ne yazık ki, o Rus kadınıdır? Bir Müslüman erkeğin ani bir hırstan birkaç çocuğu böylece böyüyəcək.Məgər dinde böyle yasadışı evliliğe icazəmi var? Bazı gençlerimiz varki Avrupa’nın birçok ülkesinde bazı yaşam tarzına hasetle baxırlar.Məndə bir gəncəm.Heç bir yabancı ülkede olmamışam.Amma biliyorum ki, tüm ülkelerin gıpta götüreceği güzel aile birliği sadece bizim ölkədədir.İki insan birbirini severek ihtiyar onayı ile aile kuruyor. Sonuçta çocukları olur.Onları büyütüyorlar ev bark edirlər.Hər bir ailede çocuk sadece kendi bibisini, teyzesini hatta dedesi ve nənsinin uzak akrabanın bile tanıyır.Bu da insanların birbirine dar ayakta yardım etmesine yardım edir.Amma çok yabancı ülkelerde evlat babasını annesini bile tanımır.Çox təssüfki biz de onların yoluna galiba adım atırıq.Bu yolun sonu ise uçurum ve aile parçalanmasıdır.Mən erkeklere ailedeki kadınla yaşamak istəmədikdə zor duruma geldiğinde böyle bir tavsiye verirdim: - eğer evlendiğiniz kadınla yola gitmiyorsanız veya o ahlaksızlık ve hırsızlık üstünde cəzalanıbsa onu boşayın.Amma onun ve ondan olan övladınızı ömrünüzün sonuna kadar imkanınız olduğu kadar temin edin.Yoxsa onu ihtiyaç içinde ve verdiklərinizi de alıp buraxmayın.Rəbbimiz de hatta aile ayrılmasının adil olmasını istemiştir.
- Bir eşin yerine başka bir eş almak isterseniz, onlardan birine (birisine) çok mal vermiş olsanız da, ondan hiçbir şeyi geri almayın.Məgər iftira ederek ve apaçık bir günah geri dönecektir!? - Kur’an- En-Nisa Suresi-(Kadınlar-20 ayet)
- Sen onu nasıl geri alabilirsiniz ki, bir zamanlar birbirinize yakınız ve onlar (kadınlarınız) sizden sağlam bir söz almışlardı. - Kur’an-En-Nisa Suresi-(Kadınlar-21 ayet)
Bakın Rabbimiz ne güzel kanunlar göndermiş ve kadın hakkının tapdanmaması için Kur’an’da sure (En-Nisa-Kadınlar) göndermiştir.
Bazen erkeklere qadındüşkünlüyü ve çoxevlilik konuda irad tutduqda onlar kendilerini savunmak gibi:-Bizim dinde çok evlilyə izin veriliyor-deyirlər.Məndə müsəlmanam.Ağlım kessem dinimin böyle bir kurala izin verdiğini eşitmişdim.Yaşa doldukça Kur’anı okuduktan sonra böyle bir buyurduğu kelam karşılaştım:-Eğer yetim kızlarla (evlendiğiniz takdirde) yetimlerin haklarına riayet edememekten korkarsanız o zaman size helal olan (beğendiğiniz) başka kadınlarla iki, üç ve dört kişiyle evlilik bağlayın.Əgər onlarla da adaletle geçinmeye emin değilseniz, o zaman bir tane (özgür) kadın veya sahip olduğunuz kənizlə evlenin. (yahut: o zaman bir tane özgür kadınla evlenin veya elinizin altında olan cariyeile yetinin) Bu adil olmaya (adaletten öte çıkmamaya) daha yaxındır.-Kur’an-En-Nisa Suresi-(Kadınlar-3 ayet)
Rabbimiz de dileyin ailesine karşı adil muamele etmesini istəyir.Ədalətli olmaya ise bir evlilyin daha uygun olduğunu uygun bilir.Hətta dileyin kendi adaletine emin olmadığına göre de ona adil yolu gösteriyor.
- Siz ne kadar çok isteseniz de kadınlar arasında hiç âdil davranmaya güç yetiremezsiniz. Barı (birisine) tamamen meyil gösterip diğerini askıya (ne evli gibi evli ne de boşanmış gibi boşanmış) qoymayın.Əgər arayı düzeltir (böyle hareketlerden) sakınırsanız (allah sizi bağışlar). Gerçekten allah bağışlayandır.Rəhm edendir-Kur’an-En-Nisa Suresi-(Kadınlar-129-ayet)
Dogurdanda bu belədir.Bir erkek istəsədə her iki kadınına veya her iki kadının çocuklarına aynı rızkı, giyimi, çeşitli yaşamak için sorunları çözmek bunu bacarmaz.Ya olanak buna ortam yaratmaz ya da ki herhangi kadının korku veya kıskançlık öfkesi onu bu fikirden yan geçmeye neden edər.Bu da adil olmak isterken haksız olmaqdır.Axı hangi erkek aynı anda iki kadına aynı sevgiyi verebilir? Mutlaka o anda kadınlar arasında kıskançlık doğar biri belki ikisi o erkekten yüz döndərər.Hər bir kadın istərki sahibini (eşinin) tek ideal kadını olsun.Əvəzolunmaz olsun.Bir erkeğin aynı anda sevgisini veya ehtiraslnı kazanan kadın galiba ahlaksız olar.Ya da ki gerek o erkek kalbi ve amelleri o kadar temiz ve pak olabilir ki kadınlar arasında sevgiyi eşit bölə.Ancaq bile sevgiyi bir erkek yapabilir bilərki.Mütləq evdeki kadınından gizli başka kadın yanına gedər.Evə gelince işten geç çıktım veya partide idim derler. Hâlâ sevdiği kadını aldatmak onu sevmek demektir?
Bazen derler ki, peygamberlerin de bazıları çok evli olmuşdur.Bildiklərimizdən:-İlk peygamberimiz Hz Adem’in hakkında konuşurken onun adı sadece bir hanımla Hz Həvvayla çəkilir.İbrahim peygamber Sara hanım yaşlı olduğu için, çocuğu olmadığı için Hz Hacərlə evlənir.Allahın resûlu son peygamberimiz Xədiceyi Kübra vefat ettikten sonra Ayşe ile evlənmişdir.Dörd hanımla evlendiği deyilsədə hazretin hakkında konuşurken çok zaman sadece bu iki hanımın adı çəkilir.Təbii ki, yeryüzünde peygamberler allahın elçileri sayılır ve onlarda tüm güzel özellikler cəmlənmişdir.Onlar sadece bir hatta iki, üç kadınla evlilikte her bir hanıma güzel muamele etmeyi asanıqla başarmışlardır, Onlar sadece kendi zamanının kendilerinden sonraki zamana bile hayatta düzgün yaşamayı öğretmek için göndərilmişdir.Onlar yeryüzünün melekleri idi.Onlarla yaşayan kadınlarda onlarla Fecht edirdi.Və bu kadınlarda kutsallık ve saflık sembolü sayılır.Pis amel ve kötü özelliklerden uzak idilər.Rəbbimiz eğer kulları arasında fark qoymursa onun elçileri de zaman, zaman kullar arasına gelerek zamanın insanlarına fark qoymamışdılar.Belə hallere sahip olduklarını bildiğimiz için bazı erkeklerimiz kendilerine haklı için din ve peygamberlerden örnek gətirilərsə yanılırlar.Çünki her bir peygamber allahın elçisi ve adalet sembolüdür . Onlar her an kendilerini sabırlı tutmaya çalışanlardır.Adi bir kul onlarda olan özelliğin yarı yüzdesi olabilir bilməz.Adi bir kul onlarda olan adalete güzel özelliklere sahip olabilir bilməz.Hansı sıradan bir kul allah elçilerinden başka, müqəddəslərdən başka kadınlar arasında adaleti edebilir? Kadın arasında aynı berabere sahip olmayacaksa onların arasında her birine aynı rızkı ten bölməyəcəksə aynı giyimi almayacaqsa o bile evlilkdən uzak olmalıdır. Bazı kutsallar dövürlərində ise bağlayın askerlerinden ve yakın insan kaybından başsız kalan kadınlar düşman eline esir veya intikam almak amacıyla düşməməkşün SIG’e olunarmış.Bu halden da bu belli dönemin bazı insanları kötüye kullanarak etseler de ama savadsiz ve namuslu kadının korunması için yabancı ele geçmemesi için korunacak araç idi.Amma o zamanın kadınları avam ve cahil olduğu için, iş yerleri olmadığı için aç sefaletten kurtarmak için kadın ikna olduysa bu araç bez durumlarda hayırlı idi.İndisə erkekten çok kadınların ilim alması için çoklu eğitim merkezleri, ve çalışmak için iş yerler vardır.
Tarihte de bir çok dönemin firavunu, şahı, hanı, beyi, ağası qadındüşkünlüyünün ve çoxevlilyin kurbanı olmuşdur.Birinci hanım kocasının hakimiyetinin ikinci kadına kalacağından korkar kocasını öldürüp hakimiyete sahip olmuşdur.Belə durumlarda büyük aile parçalanmasından sadece bu aile büyük bir hakimiyet de hasar çəkmişdir.Bir ailede yaşanan çelişkiler bazen başarısız galibiyetlere de yol açmışdır.Hətta eski dövürlərdə aile içi münaşiqə büyük hakimyətin parçalanmasına ve ülkede bağımsız küçük hakimyətlərin yaranışında da neden olmuşdur.Ölkədəki hakimiyet zayıflığından ve iç çekişmelerden kullanan yabancı ülkeler bu ülkeye yürüyüş yapıp o ülkeyi talan etmişler.
İster erkek ister kadın adaletle muamele yapabileceği adımı atmalıdır.Çəkə bileceği yükü çəkməlidir.Bir kadına uyup çocuğu baba kaygısından yoksun edip büyütmek olmaz.Qocalıb elden bağlanınca, hastalıkla yüz yüze kaldıklarında ilan veya herhangi bir verlişə çıkıp övladımı arıyorum-beni affetsin-demek artık çok geç değil mi?
YORUMLAR
Cok dogru ve yerinde bir konu secmissiniz, okuyup ve bilgilerimi gozden gecirdim, boyle konularin daha cok gundeme gelmesi ve tartismasi gerekir diye dusunuyorum,,,
Insanlar hayatlarini duzenleyip gozden gecirirken neden sadece peygamberlerin cok evli oluslarina ilgi gosterir? Her seyde eksik oldugumuz gibi bu konuda da sadece zevk yonunden kendimizi tatmin etmek icin bahaneler uyduruyoruz... bilinmeli ki cok evlilik zorunluluk disinda peygamberlerin her zaman uzak durdugu bir konudur...
soyun devamliligina ve musluman nufusun cogalmasi dusuncesi ile musluman topraklarda cok evlilige goz yumulmus ama bu bile nefsi duygulara kapilmaya ve adet edinmis... dogulu yasamda dini ve ilmi bilgisizlik cok evlilik ve bunun getirdigi olumsuz sonuclara her zaman gebe olmustur...
insanlarin egitilmesi, saglikli ve huzurlu bir yasam icin gerekli ve zorunludur...