. AVRAT,KARI, HATUN, BAYAN, HANIMEFENDİ..= kadın
KADIN . AVRAT,KARI, HATUN, BAYAN, HANIMEFENDİ..
Kadının adıda saygınlığı da var. kadın bu söylemlerle dahada zenginleştirilmiştir..
bu sözler kadının toplumda ki yerini saygınlığını ,cinsiyetini kültürünü belirtir..
Kadın kavramını taşıyan bu sıfatların bazıları Anadolu lehçesinde,halk ağzında yaşamış,bazıları ise Osmanlı tarihi Türkçesine özgü olarak kalmıştır..
Geçmişten günümüze kadınlara farklı seslenişlerle ağızdan ağıza yayılarak seslenilmiş.. karı. avrat, hatun ,kadın,bayan ,hanm, hanımefendi denmiştir..
HATUN.. güçlüdür
HANIMEFENDİ..büyük kadındır
KARI.. kocayı tamamlar,karı _koca olur.. evlenirken bile sizleri karı_koca ilan ediyorum denir..
AVRAT..avrat var arpa unundan aş eder avrat var buğday unundan keş:(bir tür sert peynir)eder.yanı adam kadındır..
KADIN..büyüyen kızdır.
BAYAN..ismini bilmediğin kadına hitap şeklidir..
HANIM..hanlar hanı cengiz han demştir ki ben han buda benim hanımdır diyerek eşini göstermiştir..
Edebi eserlerde ise yüzlerce sıfat kullanılmıştır..dilber,şah,yiğit,peri,sevgili,yar,gülyüzlü, gülendam,.gibi terimlerle anılmıştır..
Ebe ,cariye,nine,bacı,avrat,arkadaş,zevce ,eş,analık,,halayık,cariye,ve kadın anne denmiştir
Hitapların geçmişte kuruluş mantığı günümüzde blie halen geçerlidir..dede korkutta hanımlara sesleniş tarzları,hemen hemen hala geçerliliğini korur..
lakin günümüzde kadın avrat karı demek, ayıp sayılır olmuş.. karı demek kötü kadın demekmiş yok daha neler...
Dedem nineme karı, babam anneme avrat derdi ne yani şimdi onlar kötümü..ayıpmış..
demek onlar bu ayıbı her gün yapmışlar.. nede olsa cahil köylüler işte..
karı, kadın ,avrat,küfür kelimesi mi dir..yoksa dilimizde gizli küfürler ,tehlikeler varda benim mi haberim yok..ne olabilir. bunlar..yada burada yine toplumsal dayatmalar mı çıkıyor karşımıza..yahut herkesin utancımı ?
Utanç derken genelde bir çoğumuz köylerden, kasabalardan, ilçelerden gelmiş büyük şehir görmüş anne babaların çocuklarıyız..nereden geldiğini dilini kültürünü unutan toplum haline geldik..
Şehir yaşamına adapte olup ,öz benliğini, şivesini,hitap şekilleri unutma isteğinden mi kaynaklanıyor..
Bayan yada hanımefendi diye söylendiğinde insanlar dahamı kültürlü hisediyor kendini..Bana hanımefendi bayan de diyen hanımlar kendilerinin daha üstün olduğunu, çevrelerine böylemi kanıtlıyor acaba..
Yoksa ? kibar olma uğruna, kültürlüymüş gibi davranma uğruna şehir çöplüğüne attığımız sıfatlarımızdan bazılarımı..karı avrat terimleri.mi v.s
Bu yazıyı neden yazdım.. bir gün bayan kadın hanımefendi olan biri kendine karı denmemesini çünkü karının kötü kadınlara dendiğini,, dediği için yazdım..
Kısaca biz değerlerimizi unutuyoruz.. unutmuşuz , unutmaya çalışıyoruz... kibar ..olmak uğruna.yoksa nasıl anlayacaklar bizim kibar ,kültürlü okumuş biri olduğumuzu..
nazo_50 —