- 8018 Okunma
- 28 Yorum
- 3 Beğeni
İYİ BİR ŞİİR NASIL OLMALIDIR
Sevgili arkadaşlarım.Hanidir bu yazıyı yazmak istiyor,fakat birtürlü fırsat bulamıyordum.
Şiir nedir onun üzerinde durmak istiyorum önce.Şiir insanın içinden gelen duygu selinin, yer ve mekan olmaksızın ister gece ister gündüz,heryerde ve her durumda dışa vurumudur.Çünkü ben, bunu çok sık yaşıyorum.Eğer onu o anda yazmazsanız,şiir baştan sona kadar beyninizde yazılıyor ve üşenip yazmadığınız takdirde on dakika sonra uçup gidiyor ve bir kelimesini bile hatırlıyamıyorsunuz.O şiiri mutlaka yazmalısınız ki yatıp tekrar uyuyabilesiniz.İşte ilham budur.Benim sayfaya attığım şiirlerin çoğu düzeltmeye gerek görmeden yazılmış şiirlerdir.
Zorla şiir yazılmaz,ne olursa olsun .Ne hece nede serbest şiirler.Şiir alt alta dizilmiş mısra yığını değildir.Örneğin,serbest şiirler ,ilk olarak yurt dışına ,ekseriyetle Fransaya giden sebataycıların(Türkiye ’ye yerleşmiş yahudiler) ülkemize getirdikleri bir şiir akımıdır.Ve kimse bu şiirleri beğenmemiştir.Ancak Arif Nihat Asya ve Arkadaşı Yavuz Bülent Bakiler , bu şiirlere kafiye ekleyince şiirler tutulmaya başlamıştır.Ve bütün yurt çapındaki şairler tarafından kullanılmaya başlanmıştır.
Ancak serbest şiirdede kafiye olacak,her tema arasında boşluk olacak,yazarken konu bütünlüğü bölünmeyecek,imgeler ve betimlemeler kullanılacak ama arap saçı gibi değil.Hepsi kendi kulvarlarında oturacak.Ben buna herkes kendi koltuğunda oturacak diyorum. Fakat şimdiki gençlik yeni bir akım tuturmuş,şiirlerden anlam çıkarmak mümkün değil.Aslında konular çok güzel seçiliyor ama o kadar çok imge yüklü ki! Sırf imge ile şiir yazılmaz.Bazı şiir konusunu tam bilmeyen arkadaşlarda imgeyi,betimleme ile karıştırıyorlar.Betimleme bir şiirde bir nesneyi tasvir etmektir .(şekli,rengi,boyutu vs.anlatmaktır.İmge ise hayallerin mısralara dökülmesidir.(güneşin yüreğinden kan damlıyor,nehir kollarını,kızın boynuna dolamış) gibi.Şair bu, her türlü imgeyi kullanabilir ama şiir bir anlaşılmayan imge yumağı olmamalıdır.
Bakın arif Nihat Asya şiir hakkında ne diyor.:’şiir yazan şair, doğum sancısı çeken kadına benzer, sancı çeker ve bir şiir doğurur’ demiştir. Bu nedenle şiir, Şair’in çocuğu gibidir.Şiirine laf ettirmez.Eğer onu kendisi, o şiiri beğenmişse, o yeter ona .Başkasının beğenmesine gerek yoktur.Bu arada şunuda hatırlatmak istiyorum.İyi şair ,kötü şair diye bir şey yokturKurallara göre yazılmış veya yazılmamış şiir vardır.Edebi tenkit şiire yapılır .Ne kadar düşman olursan ol, şaire tenkit yapamazsın.Sadece şiirini eleştirir hatalarını şaire gösterirsin.Oda insanca yapılmalıdır.Hakaret boyutuna varılmamalıdır.
Gelelim hece şiirine.Hece şiirini yazmak çok zordur.Bir kere bütün kuralları bileceksin .Sırf hece şiiri yazacağım diye anlamsız dizeleri alt alta dizmeyeceksin.O zaman ne oluyor biliyormusunuz....DAM ÜSTÜNDE SAKSAĞAN ,VUR BELİNE KAZMAYI.... oluyor.,anlamsız söz yığını olup çıkıyor.
Hece şiiri ölçülü ve kafiyelidir.Hece şiirinide ikinci yazımda yazacağım.Çünkü yazım çok uzun oldu
Eğer bu yazdıklarımı okur ve faydalanmağa çalışırsanız ne mutlu bana .Bundan sonra Allah nasip ederse makalelerimle de karşınızda olacağım.
ŞİMDİLİK ALLAHA EMANET OLUN SEVGİLİ ARKADAŞLARIM.......
YORUMLAR
konusu, anlatısı mükemmeldi yazınızın, kaldiki şiirlerinizde okunur şekilde, birde anlamadığım dilde yazılan şiirler var, Eğer şiir Türkçe ise Türk dilinde yazılmalı Türkçeyi katletmeden yazılmalı.
Burada şairlere çok iş düşüyor kanısındayım, şair bir toplumun dili olmalı. çok teşekkür ederim saygılar selâmlar
Hiç yapmacık şiir yazmadım ve yazmayacağım
Kafiyeli olmuş,serbest olmuş önemli değil,,
Önemli olan yürekten olması,kalpten vurması,,
Bende aşıkların birbirine okuyabileceği duygu dolu satırlar,şiirler yazma arzusundayım,,
Mevlam siz şairlerime uzun ömürler bol ilhamlar versin
Selamlar
Şiir insanın içinden gelen duygu selinin, yer ve mekan olmaksızın ister gece ister gündüz,heryerde ve her durumda dışa vurumudur.Çünkü ben, bunu çok sık yaşıyorum.Eğer onu o anda yazmazsanız,şiir baştan sona kadar beyninizde yazılıyor ve üşenip yazmadığınız takdirde on dakika sonra uçup gidiyor ve bir kelimesini bile hatırlıyamıyorsunuz.O şiiri mutlaka yazmalısınız ki yatıp tekrar uyuyabilesiniz.İşte ilham budur.
------------------------
Evet aynen dediginiz gibi oluyor . sizde rüyanızda şiir yazdınızmı ben cok yazarım, uyanınca hemen aklımda kalanı not aldıgım olur. ilham denilen şey gece cok gelir nedense, uykuya yakın ve en güzel şiirler o zaman yazılır... saygılarımla.
suzan çelik
Sevgili Suzan Hanım;
Öncelikle fikirlerinizi faydalı olsun diye paylaşmanızı takdirle karşıladım.Bu tür paylaşımlar elbette ki çok değerli.
Ancak katılmadığım bir nokta var içinde
"Benim sayfaya attığım şiirlerin çoğu düzeltmeye gerek görmeden yazılmış şiirlerdir."Demişsiniz.Bu cümlenize takıldım.
Aklımıza gelenleri anlık not almalıyız doğrudur.Ancak üzerinde mutlaka uzun bir süre durmalı değişiklikler yapmalı,kelimelerle oynamalı duyguyu bozmadan gelip gidip üzerinde oynamalıyız.Hani şiirin demlenmesi dediğimiz kısım budur.Şairlerin aylarca yıllarca tamamlayamadıkları emek kokan şiirleri olduğu hepimizce bilinir.Ama bir amatör olarak herkes bunu kendince yapmalı ve kendince bir gelişim sağlamalı.İlk aklımıza gelenleri yazdığımız ancak şiirin iskeletini oluşturan yapıdır.
Kendimce bu anlamlı yazıya bir katkım olsun dedim
Sevgimle muhabbetimle...
Süreyya ŞİŞMANLAR tarafından 4/23/2015 11:19:22 PM zamanında düzenlenmiştir.
suzan çelik
suzan çelik
Teşekkür ederim. Notlarımı aldım. Öylesine sevgi ve saygı ile yazmışsınız ki...Doğru bildiğini zannedip ukalaca bilgiçlik taslayıp eleştiri yapanlar hiç bir şey öğretemez, aksine itici olur. Yazılarınızı takip edeceğim. Temiz ve berrak kendinden emin olarak verdiğiniz bilgilere şimdiden çok teşekkürler ediyorum. Sevgimle saygımla. İyilikler dileğimle.
hocam bu yazınızı daha önce niye okumamışım ki sanki çok faydasını göreceğimden eminim ama nedense size yazdığım bu gece ki mesajdan mı etkilendim bilmiyorum ağlamaya başladım ve üç dört kere okudum keşke sizin gibi şair hocalarım da bizlere bilgi verseler şiirin okulu yok biliyorum ama usul bilmeyince yazınızda belirttiğiniz gibi dam üstünde saksağan vur beline kazmayı oluyor sayın hocam bilgiye açım çok aç hemde içim kazınıyor bilgilendirmek amaçlı yazılarınızı okumak isterim ne var ki ağlayacak diyeceksiniz ya bu yazı ama benim gözlerim doldu işte sizi tanımakla çok iyi etmişim iyi ki varsınız iltifat olarak algılamayın sakın hep ben demiyorsunuz ne güzel başkalarıda faydalanması için elinizden geleni yapıyorsunuz size ne kadar teşekkür etsem azdır
suzan çelik
suzan çelik
suzan çelik
Değerli Suzan Hocam,
Şiir söylediğiniz gibi aniden gelen ve o anda satırlara geçmesi gereken yürek pınarıdır.Pınar suyunu içtikçe nasıl bir rahatlama verirse, ilham geldiğinde hemen satırlara geçirilen gönül pınarı daha tatlı olacaktır.Tarihi süreç içinde şiirde de değişik akımlar olmuş kimisi tutmamış kimisi çok güzel tutmuş. Hece şiiri daha çok emek isteyen uğraş isteyen bir yazım. Ben şiirin her türlüsünü severim.İçinde mutlaka beni etkileyen bir cümle bir satır bir duygu bulurum.Yazınız okuyanlar için çok yararlı olacaktır.
Saygımla ...
suzan çelik
suzan çelik
SUZAN HOCAM bu bilgilerinizden faydalanacağım inşallah hece yazmak gerçekten bir çaba istiyor serbest şiie duygu yoğunluğunun artık bir biçimde taşması sonucu gece uyutmayan bir durum .....
yüreğiniz dert görmesin inşallh kutlarım kaleminizi sevgi ve saygılar
suzan çelik
Değerli ablam senin bu bilgine benim çok ihtiyacım var
Ben aklımdan geçenleri yazıyorum şiirin ne olduğunu bilmeden ben kalemi elime aldım
inanın şiir nasıl yazılır hiç bir bilgim yok zaten sonradan çocukları büğüttükten sonra
Erişkinler kursuna gittim oradan belge aldım kendi aklım yettiğince hislerimi yazmaya başladım
Sağ olsunlar beni uyaran her kese çok teşekkür ederim bu ilgine çok teşekkür ederim
Daim ol
suzan çelik
SUZAN HOCAM ! YAZINIZI OKUDUM. SİZ ÇOK HAKLISINIZ.
BENSE EMEKLİ OLDUKTAN SONRA ŞİİR YAZMAYA BAŞLADIM.DAHA ÖNCELERİ BÖYLE BİR FIRSATIM OLMADI.NE FAZLA ŞİİR OKUDUM NE DE ŞİİRİN YAZILIŞI HAKKINDA YAZI.
DUYGULARIMLA YAZIYORUM.ŞİİRLERİMİ,RAHMETLİ EŞİMİN AKRABASI SESLENDİRİYOR.KENDİSİ HEM KOROYA GİDİYOR,HEM DE ZAMAN,ZAMAN KÖRLERE KİTAP OKUYOR.
HAYAL VE GERÇEKLER ADINDA GELİRİNİ MEHMETÇİK VAKFINA BAĞIŞLAMAK MAKSADIYLA BİR ŞİİR KİTABINI KENDİ İMKÂNLARIMLA BASTIRMIŞTIM (1999-TARİHİNDE)
KİMİNİ SATTIM,KİMİNİ DE (GEN.KUR.İLE Hv,H.OKULUNA BAĞIŞLADIM V.S.)
SONRADAN DA YAZMAYA DEVAM ETTİM.HALEN EDEBİYAT DEFTERİNE AKTARMADIĞIM
ON TANE ŞİİRİM DAHA VAR.SESLENDİRİLMELERİNİ BEKLİYOR.
UZUN YAZDIM. KUSURA BAKMAYIN.
YAZDIKLARINIZ BENİM İÇİN FAYDALIYDI AMA YAZILANLARI DEĞİŞTİRMEYİ DÜŞÜNMÜYORUM.
SELAM VE SAYGILAR.
suzan çelik
suzan çelik
Cok yararli bir yazi olmus hocam.heleki benim gibi siirinin hic bir halini bilmeyen biri icin,sadece duygularin aktarimi olmadigi bir uslubunun oldugu bildiriyor.Cok tesekkur ederim.Saygilar hocam.
suzan çelik
YORUM İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDRİM.
EĞER SİZLERE BİR NEBZE FAYDALI OLABİLİRSEM NE MUTLU BANA SELAMLAR ARKADAŞIM
güzel bir konuyu güzelce bizim anlayacağımız tarzda öğretmence anlatmışsın çok güzeldi hürmetlerimi bir kere daha arz ediyorum selam ve dualarımla...
suzan çelik
YORUMUNUZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM.
EĞER SİZLERE BİR NEBZE FAYDALI OLABİLİRSEM NE MUTLU BANA SELAMLAR ARKADAŞIM.
SUZAN TEYZEM BU HARİKA YAZINIZ ŞİİR YAZAN DOSTLARIMIN VE BENİM DAHA DÜZENLİ BİR ŞİİR YAZMAMIZA TEŞVİK EDİCEK BİR UNSUR OLUCAK ŞU NOKTOYA DEYİNMEK İSİYORUM MODER ŞİİR YAZARKEN BETİMLEMELER YERİNİ KARMAN ÇORMAN SÖZLER ALIYOR ADETA KELİME HAMALLIĞI YAŞANIYOR MODERN ŞİİR YAZAN ARKADAŞLAR BUNA DİKKAT ETMELİ HECE ŞİİRİNDEDE SES BENZERLİKLERİ VE KAFİYE ŞEMALARI KAFİYELERİ DUYGU AKIŞI BUNLARA DİKKAT EDİLMELİ ....inş o makaleyide okuruz RABBİME EMANET OL...
SAĞLICAKLA KAL SENİ SEVEN yiğenin
Taha Bilal Mustafa KeKeç
suzan çelik
YORUMUNUZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM.
EĞER SİZLERE BİR NEBZE FAYDALI OLABİLİRSEM NE MUTLU BANA SELAMLAR ARKADAŞIM.
Sevgili Öğretmenim
ne kadar doğru bir tespit yapıp konuyu bu sayfaya taşımıssınız beğeniyle okudum okurken aldığım hazda bir başka oldu bundan alınacak dersleri kendi tarafıma alıyorum
ellerinizden öpüyorum
suzan çelik
YORUMUNUZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM.
EĞER SİZLERE BİR NEBZE FAYDALI OLABİLİRSEM NE MUTLU BANA SELAMLAR ARKADAŞIM.
DOĞURUYORUM
Şiirler doğuruyorum ;
Bazısı doğunca ölüyor.
Bazen istemeden oluyor .
Ellerim de kayıp gidiyor.
Ürkek bakışlarıyla ,
O da bana bakıyor .
Beni mi bu mısralar ,
Dönüp ,dönüp dolanıyorum .
Hamileliğim ;
Bazen uzun oluyor .
Bazen de ,
Hapşırınca doğuyor .
Sancısı geliyor ansızın ,
Geliyor diyorum .
Bazen de yalacı sancılarım olur ,
Acısıyla kalıyorum .
Karnım şişiyor,şişiyor .
Doğum evine almıyorlar .
Karnımda ki dizelerle ,
Kalakalıyorum ..
Ah bir doğura bilseydim ,
Rahatlardım .
Söz de kalıyor duygular ,
Çıkacağız diye tekme atıyorlar...
HASAN ÖZAYDIN (Hasan Özaydın)
Tebrik ederim ablam saygılarımla.
suzan çelik
EÇMEDİYSEN KONUYLA AMA DURUM BU.
,
DEĞERLİ ARKADAŞIM,
YORUMUNUZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM.
EĞER SİZLERE BİR NEBZE FAYDALI OLABİLİRSEM NE MUTLU BANA SELAMLAR ARKADAŞIM.
.
Hasan Özaydın
Şimdiye kadar hiç kimseyle bu konuda sitede dalga geçmedim.
Saygılarımla.
Serbest şiir, çok sevdiğim Arif Nihat Asya' ya rağmen hiç ilgilenmediğim bir şiir dalı olduğu halde makaleniz o kadar güzeldi ki, hemen hemen tümü gönlümden geçenlerdi sanki...Konunun ehli olduğunuzu kalem haykırıyordu adeta...kutluyorum efendim...saygılarımla...HŞT
suzan çelik
YORUMUNUZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM.
EĞER SİZLERE BİR NEBZE FAYDALI OLABİLİRSEM NE MUTLU BANA SELAMLAR ARKADAŞIM.
AYRICA ŞİİR HAKLKINDAKİ BU YAZIMI HOŞGÖRÜYLE KARŞILADIĞINMIZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM.RAHMETLİ İLKAN SAN.....ŞARKI SÖZÜ YAZARI......VE ARİF NİHAT ASYA BENİM HOCALARIMDI.BİR ANTOLOJİDE TANIŞTIK.BEN ONLARA ŞİİRLERİMİ GÖNDERİYORDUM,ONLAR BANA HATALARIMI DÜZELTEREK GÖNDERİYORLARDI.ŞİMDİDE BU GÖREVİ BEN YAPIYORUM...KAÇ ARKADAŞ ŞİMDİ GAYET GÜZEL HECE VE SERBEST YAZIYORLAR. ÇOK MUTLUYUM.SAYIN ARKADAŞIM.AMA BUGÜN CANIMI SIKTI, ADINDAKİ BİR ADAM ONA ŞAİR DEMEĞE BEN UTANIYORUM.NE YAZMIŞ BİLİYORMUSUNUZ.YORUMU YAZMIŞ YAZMIŞ,EN SONUNDA EDEBİYET DEFTERİNİN,BİR ET PAZARI OLDUĞUNU YAZMIŞ.AL GÜLÜM VER GÜLÜM VE YORUM ALIŞVERİŞİ OLDUĞUNU YAZMIŞ.SONRADA BİRİLER YORUIMLARI SİLMİŞ.ŞİKAYET EDECEĞİMİ YAZMIŞTIM.KEŞKE YAZMASAYDIM.YORUMLARI BEN SİLDİM DİYE TEKRAR SUNTURLU BİR YORUM YAZMIŞ.BUGÜN İÇİM ÇOK ACIYOR.BENİ BURADAN GÖNDERMEĞE UĞRAŞANLAR VAR.AMA ALLAHIN İZNİ İLE DİMDİK AYAKTAYIM .GİTMEYECEĞİM.SELAM VE SAYGILAR.
Değerli Suzan Ablacığım;
"İyi bir şiir nasıl olmalıdır " başlıklı makalenizi okudum.Ustalıkla yazılmış ne kadar güzel ve anlamlı bir
yazıydı.Şiirlerinizde de,akıcı,sade üslup, kelime zenginliğiniz ile benim rehberimsiniz.Öğrenecek çok şeyler var daha değerli öğretmenimden.Güzel yazı paylaşımınızı kutluyorum.
Emeğinize,yüreğinize sağlık.
Saygı,sevgi ve selamlarımla.
suzan çelik
YORUMUNUZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM.
EĞER SİZLERE BİR NEBZE FAYDALI OLABİLİRSEM NE MUTLU BANA SELAMLAR ARKADAŞIM.
Çok güzel bir yazı olmuş. Hem sıkmadı okuyanı bir de üstüne üstlük akıyıcı oldu. Çok teşekkürler annecim
suzan çelik
YORUMUNUZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM.
EĞER SİZLERE BİR NEBZE FAYDALI OLABİLİRSEM NE MUTLU BANA SELAMLAR ARKADAŞIM.
Size katılıyorum Suzan hanım. Her zaman bilgi şiire yetmiyor; şiirin içinde duygu olmalı. Duygu da
ipin ucunu kaçırırsa o da bir ağlama duvarı olup çıkıyor. Esas olan ölçüyü tutturmaktır. Bu da ha
deyince olmuyor. Uğraş gerek. Bol bol usta şairleri okumalı, eski yeni kim varsa. Sonra yazdıkça
şiirimiz kimliğini bulacaktır. Yıllardır şiir yazıyorum, dozunu ayarlayamadığım şiirlerim oluyor. Şiir
biraz da bilinç işidir, ne yazacağını düşüncelerinde olgunlaştırmak. Neyse bu kadar yetsin,
paylaşımınıza çok teşekkürler,
selâm ve sevgiler..
suzan çelik
glenay
iyi akşamlar, sevgiler..
Anlamlı bir yazı olmuş hocam,bizim için çok önemli gerekli bir yazı,
cok tesekkür ederim
saygılar...