- 1135 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
MAHRUM KENT BAŞKALE
Birçok farklılıkları içinde barındıran Van’ın Başkale ilçesi, deyim yerindeyse tam bir mahrumiyet ilçesi, ilçede yaşam zorluklarının yanı sıra, İlçede sıkça yaşan rutin olaylar da Başkale’de yaşamanın başka bir zorluğu. İlçede yaşanan rutin olaylara geçmeden, ilçenin coğrafik özelliklerinden kısaca bahsetmek istiyorum.
1.Kent 2.460 rakım ile Türkiye’nin en yüksek yerleşim merkezi.
2.İlçe 138 km boyunca İran’la komşu, sınır ticareti(kaçakçılığın) yoğun olarak yapıldığı bir kent.
3. İlçenin nüfusu 2000 genel nüfus sayımına göre 55.563’dür.Bunun 14.114’ü ilçe merkez nüfusudur.
4. Van merkezine, yani bağlı bulunduğu ile 112 km uzaklıkta, bu da merkez ile bağını zayıflatmakta ve yaşama koşullarını zorlamaktadır.
5.En yakın olduğu kent merkezi ise, 80 km uzaklığında olan, Yüksekova ilçesidir. Hakkâri iline ise, 90 km uzaklıktadır.
Bu coğrafik özelliklere sahip olan ilçenin bir de kendine has olayları mevcut.
1. Van-Başkale yolunda sürekli yaşan trafik kazaları ve ölümler.
2.İran sınırında kaçak yollarla sızan göçmenler.
3.Karakol noktalarında yakalan, kaçak ürünler ve uyuşturucu maddeleri.
4.İlçede son yıllarda gelişen siyasi gelişmeler, belediye başkanının görevden alınması, esnafların kepenk kapatması vb. olaylar.
İşte bu özellikleri içinde barındıran Başkale’de, devlet eliyle yapılan hizmetlerde son derece kısıtlı kalmış durumda.
İlçede görev yapan beş hâkim ve dört savcıya tahsis edilen daire sayısı altı, ilçede adalet bakanlığı bünyesinde çalışan toplam 35 personele karşın, adliye kurumuna, adalet bakanlığınca tahsis edilen daire sayısı sadece altı. Yani bırakın personeli, personeli müdürünü, devletin hâkim ve savcısına yetecek kadar ev-lojman yok, bakanlık bu konu da sınıfta kalmış ilçede.
Başkale ilçesinde, adliye lojmanlarına yerleşmek için hâkim-savcı olmak da yetmiyor. Lojmanlara yerleşebilmek için kıdemli ve evli olmak da gerekiyor.
İlçeye yapılan bir başka güzellik ise, ilçenin tam anlamıyla resmi kurumların sürgün kenti olarak görülmesidir, resmi kurumlar işini ihmal eden, sorumsuz davranan personelini ya Başkale’ye sürgün eder ya da “Bak Başkale’ye gönderirim ha” diye personelini korkutur. Siz düşünün artık, Başkale korkunç bir ilçe konumuna getirilmektedir.
Nitekim bu sürgün olayının zehirli bir meyvesini de, kısa bir süre önce Başkale cezaevinden firar eden bir hükümlü ile gördük.
İlçeye daha karamsar bir hava katmadan sözlerime buradan, son vermek istiyorum.
Saygılarımla…