Sultan Abdülhamid ve Yahudilere yönelik sosyal politikası
Sultan Abdülhamid ile ilgili yapılan çalışmalar genellikle onun siyonizm fikri ve Yahudilerin o bölgede devlet kurmalarına karşı aldığı önlemler üzerine yoğunlaşmıştır. Sultan Abdülhamid İslam’ın adil politikalarına göre devleti yönetmiştir. Doğu Avrupa ve Rusya’da zulüm gören Yahudi düşmanlığının (Anti Juadism) en yaygın olduğu dönemde onlara kapı açmıştır. Onları Filistin dışındaki topraklara yerleştirmiş ve ticaret yapmalarına izin vermiştir. Sultan Abdülhamid döneminde Yahudiler, kendi dinî faaliyetlerini özgürce yaşayabiliyor, ticaret yapabiliyorlardı. Yahudilerin iyi özelliklerinden devlet adına faydalanılmıştır. Ticaret, tarım, toprak edinmeleri tüm vatandaşlara eşit hak olarak sunulmuştur bu sayede Osmanlı ekonomisine katkı sağlamışlardır. Sultan Abdülhamid onların sarraflık tecrübelerinden de faydalandı. Dönemin önemli Musevi tacirlerinden bazılarını saraya kuyumcubaşı olarak aldı. Osmanlının ticari hayatının önemli milletlerinden olan Yahudiler Osmanlı Devleti’ne müteşekkir kalmıştır. Sonuç olarak Sultan Abdülhamid Filistin konusunda asla taviz vermemiştir. Doğu Avrupa’da zulüm gören ve sürgün edilen Yahudileri Sultan Abdülhamid Fİslâm şefkatiyle karşılamıştır. Her millete adil davranmış, ayrımcılık yapmadan yönetmiştir.
YORUMLAR
Tarihte yöneticiler tarafından alınan kararlar mevcut zamanda ılımlı gibi görünse de ilerleyen çağlarda yeni nesillere birçok noktada sıkıntılar yaratabilir. Tarihi perspektiften yazmış olduğunuz yazını günümüzün mevcut siyasi gündemi olarak değerlendirdiğimde birçok görüşe açık bir değerlendirmeye tabii tutulabiliriz...
Yahudi lobisi yoruma, eleştiriye çok açık bir topluluktur. Şuan gerçekleşen Paris Olimpiyatlarında bir markanın Türk sporcularını Yahudi kamplarındaki pjima takımı tasarımına benzer ve mavi-beyaz çizgili kumaş tasarımı ile iki farklı ülkenin bayrağını temsil eder gibi sporcularımızı dünya basınına çıkartılmaları ve bu durumu hiçbir yöneticinin öngörememeleri çok üzücü.