AKIL ÜSTÜNDÜR NEFİSTENYunus Emre torunları, Düzgün toplar odunları, Düşünürler yarınları, Akıl üstündür nefisten. Yoktur aklında kötülük, İnsandır,olamaz kütük, Ayırmaz büyük ve küçük, Akıl üstündür nefisten. Sever ülkesini candan, Gelir hasleti imandan, Onların hepside handan, Akıl üstündür nefisten. Gider Ata’nın izinden, Tanır düşmanı gözünden, İyilik akar özünden, Akıl üstündür nefisten. 01.12.2012 Adil ÜREKSOY ’Adil’ce’ |
İlk dörtlükte Yunus Emre'ye vurgu yapılırken son dörtlükte Atatürk'e vurgu yapılmış. Fakat bunların hayata bakışları, yaşam biçimleri farklı. Yunus Emre "Şeriat, tarikat yoldur varana / Hakikat, marifet andan içerü" diyerek şeriat, tarikat, hakikat, marifet kavramlarını savunmuş ve yaşamıştır. Tasavvufi bir yaşayış biçimi vardır. Her şeyi din-İslam çerçevesinde düşünür ve yaşar. Bunun hiçbir istisnası yoktur. Atatürk ise Laik bir anlayışa sahiptir. Şeriat kuralları(Ahkam ayetleri, Sünnet, İcma, Kıyas ile sabit İslam hukuk kuralları) yerine Laik kuralları tercih etmiştir. Bunların kaynağı da Roma'dır. Yunus Emre vahyi, Atatürk ise aklı üstün tutmuştur. Çocuklar her ikisinin izinden birlikte gitmeyi başaramazlar. Yunus Emre gibi dini/tasavvufi bir hayat biçimini benimseseler, vahyi esas alsalar Laik olamazlar; Laik olsalar dini/tasavvufi yaşayamazlar. Değil tasavvuf dini yaşayışın ilk basamağında yer alan Şeriatı dahi yaşayamazlar. Çünkü şeriat Atatürkçü düşünce ile bağdaşmaz. Bu bakımdan şiirinizin anlam bütünlüğünü gözden geçirmenizi tavsiye ediyorum acizane.
Selam ve saygılar sunarım...