ADATEPE'DEN BAKIŞŞiirin hikayesini görmek için tıklayın *Koyun Baba: Osmanlı İmparatorluğu’nun yükselme devrinde 15. Yüzyılda dervişleri ile birlikte özellikle Balkanlar’da fetih öncesi açtığı tekkeler ile halkın gönlünü fetheden ve fetihlerin kolaylaşmasını sağlayan Alperen Gazi idir.
Dergahı ve türbesi Osmancık’ta şehrin Kuzeydoğusunda yer almaktadır. Şehir geçişinde Samsun İstanbul D 100 karayolu üzerinde olup ziyarete açıktır Adatepe: Tarihteki bir çok efsanelere konu olmuş Osmancık şehir merkezinin Güneydoğusunda yer alan, eteklerinden Kızılırmak’ın geçtiği yüksek tepe. Koyun Baba menakıpnamesine göre Hz. Pir Koyun Baba Osmancık’a geldiğinde kısa bir süre Adatepe’de yaşamış. Sonra, dergahını kuracağı yeri belirlemek için yaklaşık 150 kğ lık bir taş fırlatmıştır. Taşın atıldığı yer ile dergah arası yaklaşık 8 km dir. Taş üzerinde Hz. Pir’in parmak izleri mevcuttur. Yani adeta o an tal hamura dönüşmüş, hamura parmak batırmış gibi taşın her iki yanından iki elle tutma olayı gibi parmakların battığı yerler bellidir. Maalesef taş 1980 li yıllarda çalınmış olup bu güne kadar hiç bir yetkili ve kültür bakanlığı taşın peşine düşmemiştir. Bazı tarihçilere göre Aşil(Akhilleus) mezarının Adatepe’de olduğu iddia edilmektedir. Tepe üstüne çok yakın bir alanda mezar kalıntıları ve etrafı taşlarla örülü bir tümülüs bulunmaktadır. Bu tümülüsğn aşile ait olduğu iddia edilmektedir. Tepe üzerinde restaurant, piknik alanları ve seyir tepe mevcuttur. Rakımı 650 metredir. İnegöl, Fındıcak ve Kös dağı: Osmancık’ı çevreleyen dağlar. Kös dağı önemli bir kısmı Kargı ilçesi sınırları içerisinde olup, İskilip ve Osmancık üçgeninde yer alır. Yüksekliği 2100 metre olup Çorum ilinin en yüksek noktasıdır. Yaz aylarında zirveye çok yakın bir noktada bulunan Abdullah yaylasında bulunan sosyal tesisler de kamp turizmi yapılır. Yayla sosyal tesislerinin bakım onarım ve çevre temizliği iş ve işlemleri KARGI belediyesi tarafından üstlenilmiştir. İskilip, Dodurga, Oğuzlar, Osmancık, Kargı, Çorum, Tosya, Gümüşhacıköy ve Merzifon gibi yakın coğrafya da bulunan insanların günübirlikçilerin tercih ettiği önemli ve vazgeçilmez bir yayladır. İstanbul İstikametinden Samsun istikametine doğru Kargı Sinop yol ayrımını Beygircioğlu’nu geçince Hacıhamza köyüne 5 km kala sağ tarafa Abdullah yaylası tabelası vardır. 12 km asfalt yoldan Kös dağına çıkış yolculuğu keyif verecektir. Yaklaşık 20 dakika da yaylaya ulaşmak mümkündür. *Düztepe: Hz. Pir Koyun Baba dergahını hemen üstünde şehir merkezine 1 km mesafedeki tepe. Kent Ormanına dönüştürülmüştür. Muhteşem bir piknik alanıdır. İçerisinde kır düğün salonu, market yürüyüş parkurları ve çocuk oyun parkları vb. Sosyal imkanlar vardır. Kamelyalar aydınlatma sistemi ile gece dahi piknik yapma imkanı vardır. Güvenlik açısından her yarım saatte bir polis devriyesi gelir. *Karaçay, Maksutlu ve Karapürçek Karaçay İlçe merkezine yakın ve Kızılırmak düzünde kurulu Türkmen köyü. Maksutlu ve Karapürçek Kargı ilçesine bağlı Kızılırmak ovasında kurulmuş Türkmen köyleri. *Görselde yer alan köprü ll. Beyazıt (Koyun Baba) köprüsü. 1485 yılında hizmete açılmış 526 yıllık ecdat yadiğarıdır. Anadolu’nun gerdanlığı Kızılırmak üzerine inşa edilmiştir. 17 kemer gözlüdür. 7.5 metre genişliğinde 265 metre uzunluğundadır. Osmanlı’nın Trakya hariç Anadolu da inşaa ettiği en uzun köprüdür. Taşıt trafiğine kapatılmış ve yaya bölgesine dönüştürülmüştür. Görsel Adatepe seyir terasından çekilmiştir. * Ayrıca Görselde ki ll. Beyazıt köprüsünün başlangıç ve bitiş noktalarına dikkatle bakınız. Ve her iki uçtan çevreye dikkat ediniz. Evler hep ırmak yatağının içindedir. Ecdat 500 yıl önce görmüş biz görmemişiz. Sadece Kızılırmak ıslah projesi kapsamında köprü alanında genişleme yapılmış evlere yine dokunulmamış. Ancak gün gelir doğa intikamını alır.
Dün akşam
Adatepe’den izledim seni. Seyreyledim ovayı, Ve mazide buldum ben beni Güneş’in savkı vurmuştu; Kızılırmak’ ın yüzüne Akşamın alacasında Sarıya boyanmıştı. Doya doya baktım Tarlaların düzüne İnegöl’ün alı bir başka. Fındıcak’ın moru dans eder Gün batımında gelir aşka. Osmancık Türkmen yurdu. Bir kaç atlı geçti dört nala Karaçay’ ın düzünden Kõs dağına doğru Kehribar ve doru atlarıyla Koyun Baba uyanmıştı Dergahında... Beyaz bir kostum giyinmişti. Bir bulut gibi Yükseldikçe yükseldi Kapladı.... Düztepe’nin üstünü. Elleri semaya doğru açılınca Vardı atlı dervişler Maksutlu ve Karapürçek özüne Hırkaları beyazdı. İndi ovaya köylüler Bereket yağdı Açıldı birer birer yufkalar. Ve sonra hu dedi Pir’im. Bir meledi Namaz vaktini müjdeledi. Kızılırmak coşuverdi. Dervişler abdest için... Birer birer sıraya girdi. Azizim cennet vatan... Su ve iman gücü Seni farklı kılan Mahşere denk sürsün Dileğim... Yüreğindeki iman. Ve Kızılırmak Cennete akıyor gibiydi Kıvrım kıvrım. Allah’ın bir lütfudur. Günü tamamladı Kale ve köprüdeki eşsiz tasarım. *Şiirin ruhuna hakim olabilmek için şiirin hikayesin de yer alan açıklamaların okunmasını tavsiye ederim. |