SARIKAMIŞ ☾✫ AĞIDI -2Şiirin hikayesini görmek için tıklayın Yıl 1914…Yer Sarıkamış…
Sarıkamış‘ta 60 bini donarak olmak üzere 78 bin şehit vermiştik. 1914 yılının 15-22 Aralık tarihleri arasında, Sarıkamış yakınındaki Allahuekber dağlarında, Kars’ı Ruslardan geri almak için harekata katılan 60 bin asker donarak öldü. Başkumandan vekili Enver Paşa büyük bir güçle, Rusları hiç beklemedikleri bir yerden, Allahüekber dağlarından aşarak vurmayı ve Kars‘ı yeniden vatan topraklarına katmayı hedeflemişti. Allahuekber dağlarının yer yer 2-3 bin rakımlı geçitlerinde ısı sıfırın altında 30 dereceye kadar düşüyordu. Türk askerlerinin büyük bölümü ise çölden gelmişti ve üzerlerinde yazlık üniformalar vardı. Sarıkamış’ta dondurucu soğuk altında askerlerimizin durumunu Kurmay Subay Şerif Bey “Sarıkamış” adlı kitabında şöyle anlatıyor: “Yol kenarında karların içinde çömelmiş bir asker, bir yığın karı kollarıyla kucaklamış, titreyerek, feryat ederek dişleriyle kemiriyordu. Kaldırıp yola sevketmek istedim. Beni hiç görmedi. zavallı çıldırmıştı. Bu suretle şu lanetli buzullar içinde biz belki on bin kişiden fazla insanı bir günde karların altına bıraktık ve geçtik”. Rus Kafkas Ordusu Kurmay Başkan Vekili Dük Aleksandroviç Pietroviç Sarıkamış’ta gördüklerine anılarında şöyle yer vermiş: “İlk sırada diz çökmüş 9 kahraman. Mavzerleriyle nişan almışlar, tetiğe asılmak üzereler ama asılamamışlar… İkinci sırada cephane taşıyanlar var, sandıkları bir avuçlamışlar ki, kainattan hırslarını almak istiyor gibiler. Öylesine kaskatı kesilmişler… Ve sağ başta Binbaşı Nihat. Dimdik ayakta, başı açık, saçları beyaza boyanmış, gözleri karşıda…Allahuekber dağlarındaki son Türk müfrezesini teslim alamadım. Bizden çok evvel, Allah’larına teslim olmuşlardı.” Allahuekber dağları, 37 bin şehit verilerek aşıldı ve Sarıkamış kuşatıldı. Sarıkamış kuşatma harekatı aşırı soğuk ve açlık yüzünden, hedef ele geçirilemeden, 5 Ocak 1915’de sona erdi. Osmanlı Ordusu bu dağlarda, 60 bini donma sonucu tam 78 bin şehit verdi. Rus birlikleri de bu savaşlarda 32 bin askerini kaybetti. * SORUMLU KİM? Sarıkamış dramının bir numaralı sorumlusu hiç tartışmasız Enver Paşa’dır. 1- Sarıkamış Harekatı, Harbiye Nazırı ve Başkomutan Vekili Enver Paşa’nın kararıyla yapıldı. 2- Enver Paşa, 3. Ordu Komutanı Hasan İzzet Paşa’nın ve 9. Kolordu Komutanı Ahmet Fevzi Paşa’nın tüm itirazlarına rağmen, onları görevden alarak harekatı gerçekleştirdi. 3- Enver Paşa, hiçbir savaş tecrübesi olmayan Hafız Hakkı Paşa’ya fazla güvendi. Enver Paşa’nın 10. Kolordu’yu teslim ettiği Hafız Hakkı Paşa’nın çok ciddi askeri hataları oldu. 4- Enver Paşa, kendi ordusunun giyecek, yiyecek, top, tüfek bakımlarından Rus ordusundan daha zayıf olduğunun farkındaydı. 5- Enver Paşa, havaların bozduğunu, her yerin karla kaplandığını, eksi 30 derecede yarı aç yarı çıplak bir savunma ordusuyla kilometrelerce yürümenin “ölüme yürümek” olduğunu görüyordu. 6- Enver Paşa hayallerine, ihtiraslarına yenildi. Önce Batum’u, Ardahan’ı ve Kars’ı Ruslardan geri alacak, sonra Kafkas Müslümanlarını Rus boyunduruğundan kurtarıp Turan hayalini gerçekleştirecekti. 7- “Enver Paşa’yı, Osmanlı Genelkurmayı’ndaki Alman komutanlar etkiledi!” veya “Enver Paşa Hafız Hakkı Paşa’nın kurbanı oldu!” ya da “Komutanlar planları tam uygulayamadılar!” diyerek Enver Paşa’nın Sarıkamış dramındaki rolünü hafifletmek ise tarihçiye yakışmaz. Enver Paşa, o Alman komutanlara ve o Hafız Hakkı Paşa’ya çok güveniyordu. Enver Paşa, büyük bir vatanseverdi. Ancak “akıl” değil, “duygu” adamıydı. Sarıkamış’ta aklıyla değil, duygularıyla hareket etti. Tecrübeli komutanların uyarılarına kulak asmadı. Enver Paşa, tecrübesizdi. Bu büyüklükte bir orduyu hiç yönetmemişti. Yeri gelince “durmayı”, yeri gelince “geri çekilmeyi” bilmiyordu. Askeri strateji bakımından bunlar büyük eksiklerdi. Köprülülü Şerif İlden “Sarıkamış” adlı anılarını şöyle bitiriyor: “Gelecek kuşaklara ibret olsun ki biz, tüm millet yanlış yaratılmış bir adamın arkasında kurtuluş aradığımız için feleğin dediği güne düştük.” (İlden, s. 239.) Bilgiler;derlemedir.
SARIKAMIŞ AĞIDI ☾✫
Destan diye acı gördük Sarıkamış solumuz’dur Doksan bin er Şehit verdik Sarıkamış yolumuz’du Komut verdi Enver paşa Kurban olduk kara kışa Yürek sızlar gözden yaşa Sarıkamış g/ölümüz’dür Öz yurdum da sızılar çok Azrail hiç olmuyor tok Poyraz esti fırtına ok Sarıkamış yelimiz’dir Kış iklimi mevsim dondu Tabut diye buza kondu Can Askerim nurla yundu Sarıkamış dilimiz’dir Tetbirin al can çıkmadan Düşmanın gör yol bakmadan Canlar gitti kan akmadan Sarıkamış İlimiz’dir Yakılmıştı el kınası Feryad figan can Anası Bekliyordu yar Sunası Sarıkamış dulumuz’dur Resul ölür Vatan için Canlar feda toprak niçin? Kar beyazdan kefen biçin Sarıkamış çulumuz’dur .........22.12.2020 Şiir:Resul Civcik - Ayrancı Karaman Fotoğraf;Anonim ............................................................................................................ SARIKAMIŞ ŞEHİTLERİMİZİ RAHMETLE YAD EDİYORUM. YÜCE RABBİM GÜZEL YURDUMUZA BÖYLESİ ACI DOLU YILLARI BİR DAHA YAŞATMASIN İNŞALLAH. AMİN. Şiirimi okuyup anlayan hisseden Dostlar’a Selâm olsun. |
Şair daim hakikati zikreder
Kaleminize ve emeğinize sağlık
Kıymetli Üstadım
Tebrik ediyorum
Başarılar dilerim
Selâm ve Duâ ile