KONYA KARAPINAR GÖÇECEK BİR GÜNŞiirin hikayesini görmek için tıklayın Konya Karapınar’da
asitli yeraltı sularının kayaçları eritmesiyle oluşan obrukların bilinen sayısı 320’ye ulaştı. Bu tür obruklara yöre insanı halk alıştı iç içe yaşamaya ama çok tehlike arzediyor. İlçenin genelde kuzey merkezi kuzey kesiminde oluşuyor bu obruklar jeokoloğların bilim adamların kesinlikle çok geniş kapsamlı bölgeyi incelemesi gerekiyor. İlerleyen yıllarda KARAPINAR ilçesinde bazı bölgelerde olası doğal facilaların olmamasını hiç kimse garanti edemez. Tabiiki pek çok etken var bu obrukların oluşmasın da. Başlıca etkenler sulama amaçlı onbinlerce kaçak yada resmi kayıtlı yeraltı kuyularının vurulması. Resmi kayıtlarda 40 kayıtlı kuyu bulunuyor. Kaçak kuyuların sayısı ise 100 kuyu olduğu tahmin ediliyor. Zemini besleyen Ereğli Sazlıkları (AKGÖL)’ün kurutulması bilinçli şekilde kurutulması buna mukabil akgölle eş değer HOTAMIŞ GÖLÜ yada Göletinin ve MEKE GÖLÜ nün kuruması da bu göçüklerde oluşumun birinci nedenlerden. Dünyadaki küresel ısınmadan dolayı TÜRKİYE de en az yağış alan bölgenin olması Doğru dürüs ormanların olmaması. Ayrıca KARAPINAR özellikle KARACADAĞ bölgesinin çok eski volkanik sönmüş yanardağların olması ve pek çok nedenleri sayabiliriz. Şu günlerde Konya Karapınar Karaman Ayrancı TERMİK SANTİRALİ nin kurulacak olması da ayrı bir sorun teşkil edebilir İçanadolu KONYA havzasında büyük felaketlere ve yer göçüntülerine irili ufaklı OBRUKLARIN oluşmasına sebebiyet oluşturabilir. Bölge insanı o bölgenin bir çocuğu olarak Gözlemlerimle etmiş olduğum etütler tesbitlerle uyarmak benim vazifem. bu işlerin yetkili mercileri var devlet kademelerinde olan. Tetbir olmak onların vazifesi görevidir Taktir ALLAH’tandır. 31 Ekim 2018 Saygılarımla Şair Amatör Fotoğrafçı Kültür elçisi Gönül adamı;Resul Civcik YETKİLİ BİR AĞIZ da ŞÖYLE diyor.! Jeoloji Mühendisleri Odası Başkanı Prof. Dr. Fetullah Arık, ’’Obruk oluşmaya devam edecek. Bunu önlemek mümkün değil" dedi. * Karapınar’dan Tuz Gölü’ne giden gömülü fay hattı var Obrukların, eriyebilir kayaçların suyla temas etmesi durumunda meydana geldiğini belirten Jeoloji Mühendisleri Odası Konya Şube Başkanı Prof. Dr. Fetullah Arık, şunları söyledi: "Obruklar yeraltındaki karstik çöküntüler olarak söylenebilir. Özellikle Tuz Gölü’nden başlayarak güneye Karapınar’a, Çumra’ya, Akören’e kadar giden bir yay, Konya’nın il merkezinin çevresini kuşatan bölgenin tamamında bu suyla karşılaştığında eriyebilir nitelikle tabakalar bulunduran genç formasyonlar var. Bunlar asidi yüksek yağmur suyuyla ya da Karapınar bölgesindeki sönmüş volkanlardan ayrılan asidi yüksek sularla karşılaştığı zaman kolaylıkla eriyebiliyor. Karapınar’dan Tuz Gölü’ne doğru giden bir gömülü fay hattından söz ediyoruz. Bu fay hattının olduğu bölgelerde kayaçlar daha kırık olduğu için bunların olduğu bölgede su akışları kuzeye doğrudur. Dolayısıyla obrukların yoğunlaştığı bölge genellikle bu fay hattının yanında, yöresinde ya da üzerinde meydana geliyor. Su akımı da etkili. Bu doğal jeolojik faktörlerdir." Obruğun oluşmasının engellemesinin mümkün olmadığını vurgulayan Arık, "Obruklar, önceden daha yüksek kotlarda meydana geliyordu. Son yıllarda aşırı yeraltı su kullanımı ve kuraklık şartları nedeniyle su seviyesi çekildi. Su-kayaç etkileşimi olduğu noktalar daha düşük kotlara geldi. Günümüzde yerleşim alanlarında, tarlalarımızda, küçük yerleşim birimlerinde obruklar olmaya devam ediyor. Sadece geçtiğimiz yıl 9 civarında obruk meydana geldi. Bütün bölgeye baktığımız zaman Çumra’dan Tuz Gölü’ne kadar olduğu bölgede 300 civarında obruk vardı. Geçen yıl 300’ü aşmış olduk" dedi. Arık, bu yıl tarım sezonunun yeni başladığını ve beraberinde yeni obrukların da oluştuğunu vurgulayarak, ’’Obruğun oluşmasını durdurmak, şu an için mümkün değil. Onu tetikleyen faktörleri biraz daha kontrol altında tutabiliriz. Bu da yeraltı su seviyesini yükseltecek tedbirler olmalı ki en azından yerleşim alanlarından biraz daha uzakta olsun" diye konuştu. BEKLİYELİM BAKALIM ZAMAN NEYİ GÖSTERECEK.!
KONYA KARAPINAR GÖÇECEK BİR GÜN
Gelsin ölçsün bilimciler burayı Konya Karapınar göçecek bir gün Vekiller nerede deşsin yarayı Konya Karapınar göçecek bir gün İmkanlar oluşsun öyle kakalım Düşünüp taşınıp çözüm bulalım İş işten geçmeden tetbir alalım Konya Karapınar göçecek bir gün Yanar’dağ’mış zaten bura ezelden Vazgeçemez köylü toprak güzelden Tedbirler alınsın hemen tez elden Konya Karapınar göçecek bir gün Sular çekiliyor dip kil kayalar Ölüm geliyor bak ecel oyalar Durdurun artık bitsin kuyular Konya Karapınar göçecek bir gün Obruklar oluştu göller selindi Gökyüzü delik ti yerde delindi Sınıra dayanda şehr’e gelindi Konya Karapınar göçecek bir gün Resuli uyarmak benim Vazife’m Meke göl Acı göl Akgöl Zarife’m * Ölmeden görürsem Bayram Arife’m Konya Karapınar göçecek bir gün ............ 31.10.2018 Resul Civcik"Ozan Resuli"Ayrancı/Karaman Fotoğraflar;Derleme Açıklama; * Zarife Anlamı;Güzel,şık,ince. * Arife Anlamı;Belirli bir günün bir önceki günü. ________________________________________ Konya İlimizin,Karapınar İlçesinde seri bir şekilde oluşan, Obruklara dikkat çekmek için yazılmıştır. Konya İlimizde Obrukların sayısının 3000 bini bulduğu, Bunun yarısından fazlasının Karapınar ilçesinde oldğu tahmin ediliyor. _____________________________________________ Şiirimi okuyup hislenen,beğenen,yorumlayan,rahmet okuyan, tüm gönül dostlarıma,selâm olsun. |
Şahane bir şiir inşa edilmiş…
Şiirin sesi hiç susmasın...
............................................. Saygı ve selamlar..