KUNDURACILARŞiirin hikayesini görmek için tıklayın * Ayakkabıcılık yada Kunduracılık
Tarladan Modern Ayakkabıcılığa gelişimiz ANADOLU ÇOCUĞUNUN SEBATKAR İŞE SARILIŞI ve SANATINI İCRA EDİŞİ.ve Sonrasındaki sıkıntılar. 1950 ve 60 yılları arasında bir tarihe rastlanır 2017,nin son aylarına geldiğimiz şu günlerde Bizim Konya ili Karaman ili ve Ayrancı Ambar Köylü,leri olarak, Kundura veya Ayakkabıcılık Sanatına yaklaşık 60 yıllık bir emeğimiz ..ve uğraşımız söz konusudur.. Bu mesleğe ,Ayakkabıcılık, Üzerine Görüşlerim ve yılların birikimiyle düşüncelerim sunlardır. Deri sektöründe Ayakkabı ve Çanta imalatında 40 yılını vermiş biri olarak Kunduracılık mesleğindeki Emekçilerin ve sanatkarların durumu çok zor bir süreçte. Ne işcisi menmun nede iş vereni. Dünyanın en zor ve ağır mesleklerinden birisi olan Kunduracılık,El sanatı Tekneloji cağına girdiğimiz,şu yıllarda, Modern giyim tarzını en iyi yansıtan ,ister bayan ,ister erkek , Giyimde ilk sırayı alan ve kalitesi ve gösterişi ile aslında Çok seçkin bir meslek dalıdır.. Kökeni çok eskilere dayanan eski bir el sanatı olan bu meslek pek çok insanımıza istisham olmuş iş olanağı sağlamış ekmeğini ve geçimini bu meslek sayesinde kazanmıştır.. Ayakkabıcılık sektörüne istabula gelen anadolunun çeşitli kentlerinden ve köylerinden gelen anadolu insanı meyil göstermiş becerisini ve emeğini bu meslek üzerinde yoğunlaştırmıştır.. Karaman ve Konya ilimizdende oldukça fazla insanımız bu sektör üzerinden geçim sağlamaktadır.. Ambar köyümüzün insanı ise yaklaşık 60 yıldan beri bu mesleğin içerisindedir .. Ayakkabıcılık sektöründe yaklaşık olarak 1500 kişinin uğraş verdiği tahmin etmekteyim ve en az 5000 kişinin rızkı bu meslekte emek veren sanatkarlarca çıkmaktadır. Kunduracılığın, Ülkemizdeki gelişi ilk icra edilişi osmanlıya dayansada, Yunanlılar ve eski istanbullu rumlar tarafından yayılmış , Türk insanının el becerisi ile ayakkabıcılık dünyada sayılı ülkeler arasında pazarını bulmuştur.. Ayakkabı sektöründe dünya lideri olan italya ile yarış yapabilecek konuma gelsede ,artık ayakkabıcılıkta yani kunduracılıkta eskisi gibi malisef sanatkarlar yetişmiyor.. Artık herşey teknelojiye dönmüş vaziyette.. Parası sermayesi olan makinaların başına teknik bilğisi olan elemanı yerleştiriyor ve el emeği göz nuru döken çıkaklıktan ustalk mertevesine erişmiş 30,40 sanatkarı bir makana ile devre dışı bırakabiliyor.. İşcilik ve işverenlik açısından dünyada ve türkiyede artık ayakkabıcının istishamı ve iş olanağı oldukca daralmış vaziyettedir.. Yıllardır bu mesleğe emek veren tüm meslektaşlarıma ve hemşerilerime ALLAH kolaylık versin ALLAH yardımcıları olsun.. ALLAH dayanma gücü versin diyor.. Bu Şiirimi bütün Meslektaşlarıma , Ayakkabıcılık sektöründe Ömrünü tüketenlere İTHAF ediyorum. Umarım ki Hislerine Tercuman olmuşumdur. Sanatkarın Kirli Elleri,Medeniyetin Aynasıdır.! - Resul Civcik SAYGILARIMLA .. 31 Ekim 2017 - * Ekleme bilgiler. Şiir HAKKINDA AÇIKLAMA Ayakkabı Ülkemizde ve Dünyada en çok tüketilen en pahalı tüketim giyim eşyası İnsanların olmazsa olmazı. Bu şiir Bu güzelim sanata emek veren alın teri döken SANATKARLARIN dağlar kadar büyük sıkıntısının,bir küçük uktesi,noktası anlatılmaktadır. Günümüzde Hakiki deri ve Köseleden bir çift ayakkabı almak. Şuan ki askeri Ücretin neredeyse üçte biri hatta yarısındadır. Ekenomik boyutuındaki sıkıntıları başlı başına bir olaydır. DEVLETİMİZİN BU SEKTÖRE Zerre teşviki yoktur. Çalışan pek çok emekçinin sosyal güvencesi ve İŞ GÜVENCESİ YOKTUR. Yok turda yoktur. Yaşı 49,50 yi bulan iyi bir sanatkaâr bu meslekten dışlanıp iş bulamaz haldedir Oysaki o sanatkarın mesleki tecrübeleri,bilgileri de tozlu rafa onunla birlikte kalkmaktadır. Birde hermeslekte olduğu gibi vasıfsız meslekten anlamayan ,suriyeli mülteciler meslek emekcilerini iş bulma konusunda çok madur duruma düşürmüştür. İş verenlerimizin sıkıntısı ise,istisham yaratmanın dışında,Ayakkabı yan ürünlerinin haftası ayı dolmadan sürekli artış göstermesi. verdiği güzelim ayakkabıların,üçkağıtçı dürüst olmayan kaaflarca yani mağzacılarca aldıkları ayakkabıların parasını ödememektedirler. Neredeyse bir yıl vade ile ayakkabı imalatcılarından mal alan mağzacılar var. Meslekte sıkıntı çok büyüktür. ALLAH YÂR ve YARDIMCILARI OLSUN. Amin.
KUNDURACILAR
Sabahın köründe başlar cefası Kimi evli bekar Kunduracılar Ya Allah bismillah derken sefası Yükü alır çeker Kunduracılar Küçük küçük hepsi çocuk yaşında Anasız babasız ekmek aşında Beyazıt Beyoğlu Tarlabaşında Günü güne eker Kunduracılar Gün boyu kendiyle yaparlar yarış Portatif bir tezgah her yeri çiriş Böylesi düzen de giriş ha giriş Gece gündüz teker Kunduracılar Monte çivisiyle pateki tası Ege bıçak masat biz danalyası Yamalı göynek’ten gözükür kası Deri astar kokar Kunduracılar Tiyrakidir siğaraya çaya o Giydiriyor bayanlara baya o Gündelik peşinde diker saya o Samorko’dan bıkar Kunduracılar Tabanı köşele içi mostura Keskin falçatası sanki ustura Bütün güçlüklere olur testere Rızkı dardır sıkar Kunduracılar Nasır tutmuş eli çekiç tutarak El emeği göz nurunu katarak Helâl aşa alın teri atarak Ne emekler döker Kunduracılar Kirli eli uygarlıga aynadır Sanatını icra eder oynatır İlaç sölüsyon’la terin kaynatır Çiğerini söker Kunduracılar Her sezona umut ile başlanır Yüz otuz bir elden geçer işlenir Saç dökülür dişler çürür yaşlanır Kafasına takar Kunduracılar İki ay çalışır aylarca kesat İyi niyetli çok bulunmaz fesat İstikrarı hiç yok olmuyor hasat Kısmeti dar fakir Kunduracılar Kıymeti bilinmez kalfa ustanın Tadına bakamaz börek pastanın Yanına varılmaz düşkün hastanın Canı har’a sokar Kunduracılar Bu mesleğe bende seneler verdim Çocukluk gençliğim gücümü serdim Bedeni cürüttüm ruhumu gerdim Hizmet ehli nöker Kunduracılık Resuli bu meslek zehirli bir ok Ortamı sağlıksız genç genç ölen çok Sosyal güvence yok itibarın yok Onun için çöker Kunduracılar ...............31.10.2017 Resul Civcik"Ozan Resuli"Ayrancı/Karaman Fotoğraf Hikmet Karabulut ________________________________ Bu Şiirimi Bütün Meslektaşlarıma armağan ediyorum. Şiirimi okuyup hislenen,beğenen,yorumlayan, tüm gönül dostlarıma,selâm olsun. Resul Civcik"OzanResuli" |
Kundura mesleği zordur vesselam
Çok usta çıkardı Ayrancı sılam
İğneler ellerde estetik kalem
Göne desen çizenlere selamım olsun
-----------------------------------------
Deri kokar,tutkal kokar,nem kokar
İşe aşkı olmayan yorulur bıkar
Kimi alkol alır kendini yakar
Tövbe diyenlere selamım olsun
-----------------------------------------
Ayrancım nezdinde iki bin hane
Ayakkabı mesleğinde şahane
Ustalar kalfalar hem bunca sene
Aşkla gönül verenlere selamım olsun
=========================
üstadım çok güzeldi
Selam saygı ve dualarımızla
Sizi hayranlıkla takip ediyor
Allaha emanet olun diyorum
Tevfik DÖLEK tarafından 11/5/2017 4:28:51 PM zamanında düzenlenmiştir.
Tevfik DÖLEK tarafından 1/23/2018 3:54:47 PM zamanında düzenlenmiştir.