KIRMIZI HALI !
KIRMIZI HALI !
Her yıl sinema ve müzik ödülleri verileceği zaman kırmızı halılar serilir ödül alacak sanatçılar , son model arabalar ve son m oda giysilerle heyecanla, umutla ve gururla tören alanı girişine serilen kırmızı halıdan geçerek salondaki özel yerlerini alırlar.
TV’ ler bu anı önce kırmızı halıyı ve sonra sanatçıları ve davetlileri görüntüleyerek izleyicilere aktarırlar. Mikrofon uzatılan ödül sahipleri heyecanla duygu ve düşüncelerini seslendirirler.
Gök kuşağında buluşan ve kaynaşarak tek renge dönen 7 asıl renkten kırmızı olanı öne çıkar, önem kazanır. İnsan ve renkler, renklerin anlamı, önemi ve renkler ile ödüller arasında bir eşleşme olsa gerek. Önemli ve özellikli törenlerde , kırmızı renk yerde, siyah renk ise törenlerde kostümlerde yerini koruyarak ilgi odağı olur ve ses getirir. Gözler ve gönüller renkler arasında kaybolur gider. Törene esas olan konular, renkler arasında geri plana itilir ve kaybolurlar.
Tarihi bilgilere göre krallar kahverengiyi tercih ederken kraliçeler de mor rengi öne çıkarmaktalar. Beyaz ve siyah renkler daha sonraki yıllarda modacılar tarafından önce Fransa gibi kuralları öne çıkaran ülkelerde ve daha sonra diğer Avrupa ülkelerinde düğünlerde kullanılmaya başladı.
Frak, pelerin, cüppe ve kostüm gibi isimlerle anılan giysiler yerine, ülkesine, zamana, olaylara ve ödül çeşitlerine göre her ülkede değişik biçimlerde gelenekselleşmekte.
Bilimsel ve kültürel amaçlı törenlerde sadelik ,samimiyet ve alçak gönüllülük esas olur.Renkler değil konular öne geçer.Sanatsal ve siyasi amaçlı törenlerde ise görsellik ön plana çıkmakta ve renkler öncelik ve önem kazanmaktadır. Diplomaside de renklerin özel ve özgün bir yeri bulunmaktadır.
Halkla pek ilgisi olmayan bu resmi giysiler belli kişiler ve belli törenlerde görülmekte. Bu özel durum zaman zaman moda denilen gelişmeleride etkisi altına almakta. Modeller üreterek modalar yaratanlar bu işi bir ticari sektöre dönüştürmekteler.
Kırmızı renkle başlayan törenler, siyah ve beyaz kostümler ve değişik tasarımlarla topluma sunulmaktadır. Gençlerin çok etkilendiği bu yeni tasarımlar güncel modalara ve kullanımlara da damgalarını vurmaktalar.
İnsanı ve insanın güzelliği ile özelliğini yansıtmayı amaçlayan modacılar renkler üzerinden insanları ve toplumları diledikleri gibi oluşturarak yönlendirmekteler. Göz görmekte ve gönül sevmekte. Göze ve gönle hitabedenler uğraşı alanlarına renkleri katarak destek sağlamaktalar.
Sanat törenleri yanında siyasette ve devlet törenlerinde kırmızı halının özel bir anlam ı ve yeri de bulunmaktadır. Kırmızı ayakları altındaki insanları yükseltmeye çalışırken, siyah kostümler ve beyaz giysileri süsleyen nadide taşlardan yapılı takılar,siyah ve beyaz ayakkabıları tamamlayan aynı renkte çantalar da özelliklerini korumaktalar. Sanki insanlar giysileri ve renkleri ile değer kazanmaktalar. Oysa, çok anlamlı bir özdeyiş hep unutulur :
“İNSANLAR KIYAFETLERİNE GÖRE KARŞILANIRLAR, BİLGİLERİNE GÖRE UĞURLANIRLAR.”
YAHYA AKSOY
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.