- 3047 Okunma
- 3 Yorum
- 1 Beğeni
*)*..edebi yenilik çalışmaları -> teori:ses uyak- teori: es uyak (yeni uyak türleri vs..)
www.edebiyatdefteri.com/siir/587605/----teorises-uyak--teori-es-uyak--yeni-uyak-turleri-vs--
bu sayfada çekinmeden her konuda eleştiri yapabilirsiniz...:)
yaratıcı edebiyat..*)*
teori:ses uyak- teori: es uyak (yeni uyak türleri vs..)
yeni uyak türleri
teori:es uyak =(dilsiz-sessiz-lal vs)
teori=ses uyak =(dilli-sesli vs)
sabiha küçüktüfekçi
edebiyatımızda kullanılan uyak türleri..
“YARIM kafiye: Bir sessiz harf benzeşmesine dayanır halk edebiyatında kullanılır…
TAM kafiye: Bir sesli- bir sessiz harf benzeşmesine dayanan kafiye şekli
ZENGİN kafiye : İkiden fazla sesin benzeşmesiyle oluşan kafiye
TUNÇ kafiye : Kafiyeli kelimelerden birinin diğerinin içinde aynen bulunması
CİNASLI kafiye : Yazılışları aynı anlamları farklı kelimelerden oluşan kafiye şekli”
...
oysa ki Türkçe’miz de sonu iki sessiz harfle ve sesli harfle biten kelimelerimizde vardır..bunları şiirde kafiye olarak kullandığımızda durum ne olacaktır kurallara bakıp kafiye yok mu diyeceğiz..:)
çeşitli özellikleri olan
alttaki bu şiir edebiyatımızdaki bu boşlukları farkettirmek için yazılmıştır..
yeni uyak türleri
teori:es uyak =(dilsiz-sessiz-lal vs)
teori=ses uyak =(dilli-sesli vs)
sabiha küçüktüfekçi
sunulan yeni teorilerle bu boşluklar giderilmeye çalışılmıştır..
amaç şiiri edebiyatı sanatı mükemmelleştirmek örnek hale getirmek şüphesiz zaman en iyi değerlendiricidir..
hepimizin insanlığa yararlı tüm hedeflerimize ulaşmamız dileğiyle saygılarımla..
karınca misali yola devam..:)
*)*..teori:ses uyak- teori: es uyak (yeni uyak türleri vs..) edebi yenilikler..
yaratıcı edebiyat..*)*
siyah beyaz esmer ırk
kimi insan kimi irk
hakk’ı sevmeyenden ürk
sevgi kim de onda erk
kalpleri bağlayan örk
gönülden sulayan ark
cennete uzanan ürk
hakk’ı sevmeyenden ürk
sevgi kimde onda erk
yoksulun bağrında ort
söndürmezsen sen de urt
sanma ki niyetim art
aşk ile ruhunu ört
onun yeriymiş en üst
alt da olmalıymış ast
böyle buyurmuş ist
-höst dedim öküze ve
ne susarsın konuş be
hadi sende bi’şey de
-seryumun simgesi Ce
demirin simgesi Fe
germanyum simgesi Ge
koyunlar meleşir me
-niye öyle dedin le
sen bana mı diyo’n ne
-evet öyle diyo’m he
nim gamlı la si do re
atla sazan zar dü se
-det uğursuz almam te
şu dediğin var ya şu
salak adam tipi bu
dök kafana bir tas su
bitlenmiş aklını yu
zar tutarsın elbet ze
balık kokmuş baştan ye
-hop kızdırma hergele
bak takarım çengele
-takılma sen engele
haydi sana rastgele
yoksulun bağrında ort
söndürmezsen sen de urt
sanma ki niyetim art
aşk ile alemi ört
siyah beyaz esmer ırk
kimi insan kimi irk
hakk’ı sevmeyenden ürk
sevgi kimde onda erk
ki kim sevgi onda erk
sabiha *)* küçüktüfekçi
irk : dört yaşına girmek üzere olan koyun
ürk->kork (Ürkmek:korkmak.. vs)
ürk: Asma ve bostanın attığı kol
erk:güç, kudret, kuvvet…
örk: halat, düzen, yayılan dal..vs
ort: ateş
urt-> tutuştur…(Urtmak: tutuşturmak )
ist: sahip, (ist: İstanbul)
le: ey, ulan anlamında kabaca seslenme ünlemi
dü: iki, tü, diyor, duman
se: üç, ise, sefer..
te: olmaz,hayır,işte, aşağılama ünlemi, üzüm çürüğü…
ze: kuşkusuz, elbette..
edebi yenilikler…yaratıcı edebiyat..*)*
yeni uyak türleri...
…ES uyak (kafiye) ve SES uyak (kafiye)
1. ES uyak= iki sessiz harf benzeşmesiyle oluşan uyak
2. SES kafiye: bir sesli harfle yapılan uyak
1. ES uyak= iki sessiz harf benzeşmesiyle oluşan uyak
Ör: ES uyak : ( r k ..)
……..................................ark
……..................................erk
………................................ırk
………….............................örk
…......................................art
….......................................ört
…….....................................ort
…vs…ve diğer özellikler
2. SES kafiye: bir sesli harfle yapılan uyak
Ör. ses uyak ..(e..)
……....................................ve
…..…..................................de
……....................................ne
………..................................ye
…........................................bu
…........................................şu
…........................................su
…vs….ve diğer özellikler
çeşitli özellikleri olan yukardaki şiir edebiyatımızdaki bu boşlukları farkettirmek için yazılmıştır..
yeni uyak türleri
teori:es uyak =(dilsiz-sessiz-lal vs)
teori=ses uyak =(dilli-sesli vs)
sabiha küçüktüfekçi
sunulan yeni teorilerle bu boşluklar giderilmeye çalışılmıştır..
amaç şiiri edebiyatı sanatı mükemmelleştirmek örnek hale getirmek şüphesiz zaman en iyi değerlendiricidir..
hepimizin insanlığa yararlı tüm hedeflerimize ulaşmamız dileğiyle..
karınca misali yola devam..:)
sevgim saygım selamlarımla...
sabiha *)*küçüktüfekçi
YORUMLAR
Arada sizi takip ediyorum ama çok,çok zorlama çalışmalar,daha derin konuları irdeleseniz
daha iyi olur,Türkçe ölüyor çünkü bilimde ,felsefede ,tıpta,nükleer fizikte ileri gitmeyip yeni
kavramlar oluşturamadığı için bitiyor,her yeni çıkan kavrama dar sözcük dağıarcığıyla imkansız
bilimde ilerleme olmadan sanatta ilerleme olmaz,her şey eğrelti duruyor,kaçınılmaz dil bilimle beslenmezse,yenilikler oluşturamazsa gelişemez.
Sayın Tüfekçi umarım anlatabilmişimdir.
Sabiha KÜÇÜKTÜFEKÇİ
Soru:1
ele
yele
tele
hergele
çengele
engele
rastgele
raks
barfiks
*oks
ırk
ark
çark
mars
ters
Bu ve benzeri kullandığımız kafiyelere isim önerisi mi yapıyorsun? Yoksa sadece iki ya da üç harfli kelimeler için mi bu önerin? Üç harfli sonu iki sessiz(ES)- iki harfli sonu bir sesli harf ile biten kelime(SES)
Böyle anladım eğer doğru anladımsa. Neden yeni bir isim vereceğiz bunu anlayamadım ama. Biraz açalım bir örnek yapayım bakim becerecek miyim:))
Neşeyle dönüyorken şu dünyanın çarkında
Umut serptim toprağa hayatımın kırkında
(rk- Burada ES kafiye vardır diye tahlil edeceğiz sanırım senin önerin bu) Eğer doğru anlamışsam, kafiye olduğunu bildiğimiz bölümlere neden yeni isim vereceğiz? Yoksa başta da dediğim gibi üç harfli ve iki harfli kelimeler için mi öneri?
Cevabınla netleşir sanırım anlayamadığım bölümler.
Her zaman merakla takip ediyorum ve aslında o kadar emek verdiğin halde tartışılmadığını görüyorum. Bence bizim kusurumuz bu, daha fazla zaman ayırıp yenilikler konusunda tartışmalıyız ve belirli sonuçlar ancak böyle alınır diye inanıyorum.
Emeğine, gayretine, fikir üretimine teşekkürler, sevgilerimle (ma)
Cevap:1
....ele
y..ele
t...ele
her..gele
çen..gele
en..gele
rast..gele
..ark
ç..ark
bu şekilde olursa ikiden fazla benzeme kuralına girer ki zengin kafiyeye dönüşür..
daha önceki tarifler içinde yer almamış kafiyeler için geçerli bir kural bu..
eğer kafiyemiz daha önce bilinenlere uymuyorsa bu teorilere uygun olur.
verdiğim örneklerin daha önce kullanılan tarifler içinde yer almamasına özellikle dikkat ederek şiiri düzenledim..anlaşılır olması için olabildiğince net örnekler vermeye çalıştım..
teori: es uyak
ör:(sadece sondaki iki sessiz benzer olacak.. ek redif-redif alabilir)
ma..rs
te..rs
tı..rs
teori: ses uyak
ör: (sadece sonda ki tek sesli harf benzeşecek.. kaynaşma harfi ek redif-redif alabilir)
bahç..e
neş..e
dev..e
Neşeyle dönüyorken şu dünyanın çarkında
Umut serptim toprağa hayatımın kırkında ......(ma)
..........................çarkında
..........................kırkında
..........................ça - rk -> (es uyak)..,..ında (ek redif)
..........................kı - rk -> (es uyak).....ında (ek redif)
evet verdiğin örnek doğrudur -ES uyaklı- ek redifli ve harika..:)
Neşeyle dönüyorken şu dünyanın çarkında
Umut serptim toprağa hayatımın kırkında ......(Müjgan Akyüz)
evet verdiğin örnek doğrudur -ES uyaklı- ek redifli ve harika..:)
yenilikleri tartışmaya açarak daha netleşmesini sağlama çabalarına ve güzel düşüncelerine gönül dolusu teşekkürler sağolasın varolasın Müjgan'ım her dem sevgilerimle..:)"
yazılan şiir edebi boşluğumuzu göstermek amacıyla konuya uygun kelimeler seçilerek yazılmıştır ki teorik bir şiirdir…
bu bölümü de eklemem lazımdı yukardaki yazıya çalışmalar tartışarak daha iyi anlaşılacaktır zira..
evet sadece bizim dilimiz değil tüm dünya dillerinin başı belada
pc dili sanal dil kısa sürede meramını ifade etme sembolleştirme
noktalama işaretsiz sesli harfsiz vs kullanımlarından dolayı önlemek mümkün değil bunlara da bir çare bulmak gerek
ayrı gibi algılansa da aslında herşey birbiri ile bağıntılıdır...bilim-sanat- kültür..vs
çalışmalar hem yenilik oluşturma hem eksikleri giderme varsa hatalar düzeltme üzerine...
elimizden geldiğince yapabildiğimiz kadarıyla mücadele isteyen uğraşlar
bu linkteki yazı ve yorumlara bir göz atın isterseniz ..:)
http://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=30817&syf=2#elestiriler
mesela siz olsaydınız nasıl bir çalışma yapardınız..?
yapılan etkinlikleri bir bütün içinde inceleyip değerlendirmek daha sağlıklı olacaktır
çalışmalarım sadece edebiyatla da sınırlı değil onu da ifade etmek isterim…:)
teşekkürlerim içten düşünce paylaşımına hayata kattığınız düşün erdem dolu eşsiz cümle güzelliklere iyi ki varsınız değerli dost KESKİNZAMAN..:)
Sabiha KÜÇÜKTÜFEKÇİ
dilerim insanlık sanatı zirvelerine ulaşır teşekkürlerim o güzel gönlünüze hayata kattığınız sevgi yürekli tüm ışıltılara iyi ki varsınız değerli Sinem dost..:)
insanlığa yararlı tüm hedeflerimize ulaşmamız dileğiyle
sevgim saygımla hep selamlar...