- 457 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Massa buymuş!
Ülkemizin çeşitli bölgelerinde çalışırken,değişik ad ve soyadlarına da rastladım tabi ki.
Bunlardan biri adı "Bostan" olan öğretmen ile soyadı "Massa" olan sade bir insandı.
Bostan adlı öğretmenle karşılaşınca,
-Senin adın gerçekten bu mu yoksa nüfus memurunun azizliğine mi uğramışsın diye sormuştum.
O da,
-Hiç sorma hocam,bizim oralarda(Hatay) dilek için ziyaret edilen türbeler arasında,halkın "Bestami Baba" dediği yer de vardır.Ben de bu ziyaret sonrası dünyaya gelince,ailem bana Bestami adını vermek istemişler.Doğal olarak da memura,bana ad olarak bunu demişler.Ama nüfus memuru,bunu "Bostan" anlamış olacak ki,adım nüfus kağıdımda öylece yazılıvermiş,demişti...
Eh bana da,"Bestami" "Bostan" olarak yazılabilirse,"Massa" soyadı da olsa olsa "masa"nın hatalı/yanlış yazımıdır diye düşünmek kalıyordu.
Lakin kazın ayağı öyle değilmiş,iyi ki de değilmiş!
"Atatürk’ün İhtilal Hukuku" adlı kitapta,1923 seçimlerinde Gümüşhane’de Bağımsız aday Zeki Bey’in desteklenmesi konusunda Atatürk ile Kelkit Belediye Başkanı arasında bir telefon görüşmesi yapılır.Belediye Başkanı,Zeki Bey’i destekleyeceklerini ve kendilerine kızılsa bile halkın bunda ısrarlı olduğunu belirtir.Ve ekler:..."Bir kağnımız,bir de massamız vardır."
Atatürk de "massa" sözünü duyunca,konuşmanın bitiminde görüşmeyi sağlayan memura,"massa" nedir diye sorar.
Memur da,
-Paşam,hayvanları dürtmek için kullanılan 2 m uzunluğundaki sopanın adıdır,der.
Durdum bu satırları okuyunca.
Demek ki "massa"nın bilmediğimiz/duymadığımız bir anlamı varmış.
Trakya yöresinde özellikle hayvanların gitmesi için dürtme amaçlı kullanılan aletin adı,"örende"dir.Ancak bunun aslının "üvendire" olduğunu çok sonraları öğrenecektim.
Örende ile massanın aynı "işleve" sahip olduğunu bu okumalardan çıkardım tabi ki.Ancak arada fark olduğu da kesin.
Birinin ucunda "demir"-nodul-var;diğeri ise sadece uzun ve ucu sivriltilmiş sopa.
Massa daha otantik olanın adıymış meğer!
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.