- 1251 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Uydurma Sözcükler
Mümtazer Türköne’yi; Cumbaşı, Türk Tarih ve Dil kurumlarına atamış! Bu eklediğim yazı eskidir. şerefsizlerin, şerefsiz sayıldığı günlere aittir. Gündemde, ekleyim dedim. Eklemekten ne çıkar.
İlkin, bir çalışmadan sözedeceğim; Türkçe’nin gizil sözvarlığına ulaşılmak amacıyla bilgisayarı kullanmayı bilen insanlar bir çalışmaya girişmiş! Türkçe’de ad ve eylem tabanları olan sözcükleri bilgisayara vererekten, yapım işlevli sözcük sayısını çıkarmaya çalışmışlar! Rakamı söylüyorum: iki milyon sözcük!
İki milyon sözcük, dile kolay!
Uydurma sözcük nedir bunu sorgulamadan balıklama mı dalıyorum konuya ne?
İyi-kötü hepimiz biliriz bu uydurma sözcükleri, hemen tanınır yani! Yetmişli yıllarda devrim sözcüğü uydurma bir sözcüktü hatırlayalım. Şimdi ne oldu? Devrim sözcüğü vazgeçilemez bir sözcüğümüz oldu. Herkes devrim yapabiliyor çünkü!
Türk Dil Kurumu, seksen darbesi ile kimliğini yitirmiştir demeden önce, gecmişe bakmalı belki de.
Şu sözcükleri hiç duydunuz mu örneğin?
Öz itişimli götürgeç= otomobil
Gök konuksal avrat= hostes
Içi geçmiş dinsel kişi= imambayıldı
çok oturaklı getirgeç götürgeç= otobüs
Tütünsel dumangaç= sigara
Otlangaç= lokanta vb…
Duymadıysanız şanslısınız, duyduysanız eğer diliniz bağlanır. çünkü bu gibi espiriler sadece mizah dergilerinde olmuştur. Aksini ispat edecek bir insan var mı merak ediyorum!
Devrim (seksen devrimi yani) sonrası TDK kimliğini yitirmiştir ve o zavallılar hala halka doğruyu söylediğini sanıp onaylanan kişilerdir.
Türk Dil Kurumu, başına geçen zavallılar ile bütünleştirilmesin artık lütfen!
Bakın onların uydurma sözcükler diye TRT kurumuna bile söylettikleri sözcükleri ekliyorum:
adıl, aklamak, algı, algılamak, amaç, anı, anlatı, asal, aşama, atamak, bağlaç, bağlam, başyapıt, belirteç, bellek, biçem, bilinçlendirmek, birey, boyut, büyü, coşku, çağcıl, çatı, çekince, çevirmen, çoğul, çözümlemek, danışman, değgin, demeç, denek, deney, deneyim, deneysel, derslik, devinim, devrim, dışalım, dışsatım, dillendirmek, dinlence, dinsel, dirimsel, dizge, doğa, doğal, duyarga, duyarlı, duygusal, düşgücü, düşlemek, edilgin, egemen, eğitbilim, eğitimsel, eleştiri, eril, esin, eşey, eşgüdüm, evrensel, geleneksel, girişik, göreli, görsel, gözlemlemek, günce, güncel, gündem, içerik, içbükey, ikircim, iletişim, ilginç, ilke, ilkel, imge, indirgemek, irdelemek, istem, işlev, izlenim, kalıtım, kamusal, kanıt, kapsam, karşıt, katman, kırsal, kısıtlamak, kişisel, koşul, koşut, kuram, kurgusal, kurul, kuşak, mut, neden, nesnel, niceliksel, niteliksel, olanak, olasılık, onay, onursal, orantı, ortaç, orantı, ozan, ödev, ödül, önem, önerge, öneri, önermek, önlem, örgüt, öykü, özel, özerk, ölçü, özgü, özsün, özgür, özne, özyaşam, ruhsal, salt çoğunluk, sanal, saptamak, sarmal, saydam, saygın, sayıştay, sayman, simge, siyasal, somut, soyut, sömürge, söylem, söylence, söylev, sözel, tanım, tanrısal, tarımsal, tasan, tekil, tinsel, toplumcu, tutku, tümdengelim, tümleç, tüzel kişi, uğraş, ulaç, ulusal, uygar, uyruk, uzam, ülküsel, varsıl, yabanıl, yalınç, yalıtım, yandaş, yanıtlamak, yapay, yapısal, yapıt, yasal, yaşam, yazın, yazman, yerel, yinelemek, yontu, yönerge, yöntembilimsel, yörünge, yükümlü, yüzey, zoralım...
Bunlar uydurma sözcüklermiş idi bir zamanlar... Tercüman gazetesinin manşetlerinde yeralmış ve TRT kurumuna dahi sunulmuş yasaklı sözcüklerdi bunlar!
İki milyon sözcüğe ulaşabilecek bir dilin katilleri hala işbaşında mı! Tütünsel dumangaçları beyinlerine ağır geliyor sanırım. İçmesinler, çalışsınlar diyorum ben.
Ek olarak, El Fatiha okuyun Türkçenin ruhuna...
YORUMLAR
1932 yılında Atatürk önderliğinde kurulmuş, Türkçenin diğer bütün dünya dilleri arasında, en eski ve en sistemli dil olduğunu dünyaya duyurmayı ve Türkçenin gelişip yükselmesinin amaçlandığı, yazı ve konuşma dilinin bütünlük içinde halk arasında rahatça kullanılmasını hedeflen bir kurum/du Türk Dil Kurumu...
teşekkürler yazar, değerliydi yazı...