- 1094 Okunma
- 9 Yorum
- 0 Beğeni
ACI KAYBIMIZ: Prof. Dr. Server Tanilli
Saygın bilim adamı Prof. Dr. Server Tanilli, tüm insanlık için önemli bir kayıptır.
Bir kez kurşunlanıp, ölümden dönmesi, insanlık adına bir büyük şanstı.
Ancak ölüm her insanın ortak şanssızlığıdır. Eceli ile, insanlığa görevini yaparak , ardında eserler bırakarak ölene ne mutlu...
’Her kim olur ise bu sırra mazhar
Ardında bırakır bir ölmez eser
Gün gelir Veysel’i bağrına basar
Benim sadık y·ârim kara topraktır’
O şimdi sadık yârin kucağında. Ruhu şadolsun.
Şaban AKTAŞ
30.11.2011
YORUMLAR
Vaktiyle Avukat Emin Değer imzalı "Tanilli Dosyası"nı okumuştum
İlgi çekici anekdotlar hatırlarım
12 Mart Savcısı Baki Tuğ'a bir konu da Yunan filozofu Sokrat'ın müdafaası savunma tarafından örneklenir de Tuğ, Sokrat bir Yunan mahkemesi tarafından yargılandı biz şu an Türk mahkemesindeyiz demez mi? Hani düşünce tarihindeki Ege ile dış siyasetin Kıbrıs ve Ege'sini bir an da boca edip çıkar işin içinden.
Yine "Yüzyılların Gerçeği ve Mirası" Uygarlık Tarihi alanında devasa bir eserdir kuşkusuz
Yüreğinize,emeğinize, kaleminize,kelamınıza selam olsun hocam
Tanilli hocamıza da Allah'tan rahmet dilerim.
HİROŞİMA'YA
Güzel bir liman olacaktın
Üç yandan dağlarla çevrili
Bir yanı ovaya bakan bir liman
Bir yelpaze gibi yayılırsın ovaya doğru
Yedi ırmakla beslenir koyun
Ilık nemli lodoslar sana eser,
Yosunların saçak ve şeritlerini yaydığı
Sahili süsleyen çiçekleri okşayarak
Hiroşima eski bir kentsin sen
Sandal ağacı kokan
Barındırdığın insanlar
Yıllar yılı canlarıyla dişleriyle çalıştılar.
Gündüzleri tekneler vızır vızır gelip giderdi.
Hiçbiri savaş istemiyordu-
Nagasaki'li, Hiroşima'lı
Japon işçilerin, çiftçilerin hiçbiri
Hiçbiri, hiçbiri savaş istemiyordu.
Nefretle bakıyorlardı
Çin'lilere, Malay'lılara.
Ne bir kauçuk ağacı dikebildiler Seylan'a,
Ne Cava'ya hindistan cevizi
Ne de Mekong ırmağı üstüne bir koloni.
Savaş ötekileri semirtti,
Onları değil
Yine bir sabah
Herkes yatağından fırladı düdük sesleriyle,
Bir ışık demeti gürültüsüzce
Doğudan batıya göğü taradı
Anlamıştı herkes yıkımın gelip çattığını
Geride kalanlar sakat baştanbaşa,
Anlatırlar dururlar, resimler gibi,
O günlerin ürkünçlüğünü dünyaya.
Nelere tanık olmadılar ki-
Ne sahnelere
Işık öylesine kör edici
Rüzgâr öylesine sertti ki
Bir patlamada koskoca kayalar tuzla buz.
Bir patlamada çelik halatlar incecik tellere dönüyordu.
Yüzbinlerce yaşam
Bir anda gidiverdi.
Aşk, sanat, müzik hepsi
Bir anda can verdi.
Yeller esiyordu artık o kentin yerinde,
Dinse ya o acı-ne gezer,
Bugün bile yürekler parçalayan
Ağlamalar duyuluyor orada,
Aradan on yıl geçtiği halde:
Tanık, -ayağa kalk!
Hiroşima, sana söylüyorum duy beni,
Son ver artık yıkıma acıya.
Savaşın olanca zulmüne tanık oldun,
Kim savunabilir barışı senden daha iyi?
Bağırmalısın bütün dünyaya,
Anlatmalısın ölenin nasıl ölüp,
Kalanın nasıl kaldığını.
Tanık ayağa kalk!.
Efendiler, susalım lütfen biraz,
Hiroşima konuşacak!
Aİ Z'İNG
( Çeviren: Gürkal Aylan)
Kaynak: UYGARLIK TARİHİ-Server TANİLLİ
Say Yayınları-7. Basım: Temmuz 1992
Sayfa:212-213
Server Tanilli'yi yitirdik
Silahlı saldırı sonucu 1978 yılında felç olan sosyoloji, siyaset bilimi ve anayasa hukuku uzmanı, Cumhuriyet gazetesi yazarı Prof. Dr. Server Tanilli Göztepe'deki evinde yaşamını yitirdi.
Cumhuriyet
İstanbul - Prof. Dr. Server Tanilli, geçtiğimiz aylarda İstanbul Üniversitesi (İÜ) İstanbul Tıp Fakültesi’nde tedavi görmüş, vücudunda enfeksiyon ve ateşlenmelere bağlı olarak yaralar nedeniyle “greft (yamalama)” ameliyatı geçirmişti.
Prof. Dr. Tanilli için ilk tören Perşembe günü saat 10.00'da Cumhuriyet gazetesinin Şişli'deki merkez binasında düzenlenecek. Tanilli, Karacaahmet Şakirin camisinde kılınacak öğle namazının ardından Karacaahmet mezarlığında defnedilecek.
Kılıçdaroğlu: Aydınlanmanın hocasını kaybettik
CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, Server Tanilli'nin vefatına ilişkin "Uygarlığın, demokrasinin, devrimin, hukukun ve aydınlanmanın hocasını kaydettik" dedi.
CHP'den yapılan açıklamaya göre, Kılıçdaroğlu, Cumhuriyet gazetesi yazarı Prof. Dr. Server Tanilli'nin vefatı dolayısıyla Twitter'a yazdığı mesajda, "Uygarlığın, demokrasinin, devrimin, hukukun ve aydınlanmanın hocasını kaydettik. Kendisine rahmet ulusumuza başsağlığı diliyorum" dedi.
Türker: Tanilli'nin bıraktığı eserler, yeni neslin yolunu aydınlatacak
DSP Genel Başkanı Masum Türker, Tanilli'nin bıraktığı eserlerin, yeni neslin yolunu aydınlatacağını, hem geçmişe hem de geleceğe ışık tutacağını belirtti.
Türker, Server Tanilli'nin vefatı dolayısıyla Cumhuriyet Gazetesine başsağlığı telgrafı gönderdi.
Masum Türker, telgrafta şu ifadelere yer verdi:
''Gazeteniz yazarlarından ve ülkemizin önemli aydınlarından Server Tanilli'yi kaybetmiş olmaktan büyük üzüntü duydum. Tanilli'nin bıraktığı eserler, yeni neslin yolunu aydınlatacak, hem geçmişe hem de geleceğe ışık tutacaktır. Kendisine rahmet, sizlere, ailesine, okurlarına ve milletimize başsağlığı ve sabır diliyorum.''
Prof. Dr. Server Tanilli kimdir?
Prof. Dr. Tanilli 1931 yılında doğdu. 1980’den önce İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde ders veriyordu. Prof. Dr. Tanilli, 7 Nisan 1978’de uğradığı silahlı saldırı sonucu felç geçirmiş ve sakat kalmıştı. Fransa’ya gidip uzun yıllar Strazburg Üniversitesi’nde çalışan Prof. Dr. Tanilli, 2000 yılında Türkiye’ye geri dönerek, Cumhuriyet gazetesindeki yazılarına başladı. 2006 yılında “Sertel Demokrasi Ödülü”ne layık görülen Tanilli, Silivri Cezaevi’nde bulunan milletvekili Mustafa Balbay’ın duruşmasına izleyici olarak katılmıştı. Yaşadığı tüm sağlık sorunlarına karşın araştırmalarına ve yazılarına devam eden Prof. Tanilli, en son olarak Van depreminde yaşamını yitirenler için İstanbul Kongre Merkezi’nde çok sayıda sanatçının katılımıyla gerçekleştirilen “Türküler Van İçin” adlı yardım konserini de izlemişti.
Çok sayıda kitabı bulunan Tanilli’nin bazı eserleri ise şöyle: Uygarlık Tarihi, Devlet ve Demokrasi: Anayasa Hukukuna Giriş, Nasıl Bir Eğitim İstiyoruz?, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, Candide ya da İyimserlik, Yaratıcı Aklın Sentezi: Felsefeye Giriş, Değişimin Diyalektiği ve Devrim, Dünyayı Değiştiren On Yıl, Fransız Devriminden Portreler ve Din ve Politika.
29 Kasım 2011
Alıntı:http://cumhuriyet.com.tr/?hn=296648&kw=Server+Tanilli%27yi+yitirdik+