- 607 Okunma
- 4 Yorum
- 0 Beğeni
O Eski Günler !
Bayramdan dolayi insan ister istemez eski günlerini hatırlıyor ve ben de o eski günlerde olan güzelliklerden sadece birisini siz değerli site arkadaşlarımla paylaşmak istedim , umarım yazımla sizlerin canın sıkmam , şimdiden eğer surçilisan edersem affola diyorum ..
Benim gençliğimde daha doğrusu cocukluk yıllarımda Halk Evleri vardı mahalle aralarında . Çocuklar , gençler ve yaşlılar bu evlere gider sohbet eder ve bir çok aktivitelere katılırdık ve sanki bizlerin ikinci evleri gibiydiler ve biz gençler olarak bundan cok hoşlanırdık çünkü hem mahalle halkıyla iç içeydik hem birbirmizin sorunlarını dinliyorduk hemde çözümler getirip birbirimizin yaralarını kendimizce sarmaya çalışıyorduk .. Yani mahalle halkı olarak bu evleri biz çok benimsemiştik ve çok ta sevmiştik .. Şimdi de birazcik bu evlerin kurulusundan sözedelim isterseniz ;
19 Subat 1932’de Ankara Halkevleri ile birlikte 14 Halkevi açılmıtirı . Halkevleri 1939 yılında örgütlenme ağını geliştirmiş ve köylere yönelik daha küçük birimler olan Halkodaları’nın örgütlenmesine başlamıştır . 1950 yılında toplam 478 Halk Evi ve 4322 Halkodası vardı ..
Bu kurumlarda , Dil , Tarih , Edebiyat , Güzel Sanatlar , Tiyatro , Spor , Sosyal Yardım , Halk Dersaneleri ve Kurslar , Kütüphanecilik ve yayın , Köycülük , Müze ve Sergi kollarında yetişkinlerin eğitimi , Halk Kültürünün açığa çıkarılması , derlenmesi ve korunması , halkın aydınlatılması , günlük yaşamın modernleştirilmesi etkinliklerini yürüterek Türkiye’nin çağdaşlasmasına katkıda bulunmuşlardır ..
!4 Mayçs 1950 secimlerinde iktidarı Cumhuriyet Halk Partisinden devralan Demoktrat Parti bu aydınlanma yuvalarının mal varlığına , binalarına , kitaplarına ve gelirlerine çıkardıkları 5830 sayılı yasa ile el koymuşlardır . Bu el koyma hareketi üzerine Halkevleri işlemez duruma gelmiş ve kapanmıştır .. Daha sonra 21 Nisan 1963 yılında tekrar faaliyete geçmiştir .. 1968 yılı itibarı ile 57 il , 111 ilçe , 55 bucak ve köyde örgütsel varlığı oldukça yaygınlaşmıştır ama daha sonra 12 eylul cuntacıları tarafından kapatılmış , üyeleri ve yöneticileri tutuklanmış ve bütün mal varlığına el konulmuştur ...
YESİL KUŞAK , YURTTAŞLIKTAN ÜMMETE GEÇİŞ’in nasıl olduğu ile ilgili daha iyi anlaşılması açısından bugün içerisinde bulunduğumuz iktidarı degerlendirirken geçmişe iyi bakılması gerektiğini düşünüyorum .
Umarım Ümetten Yurttaşlığa Geçiş sadece düşüncelrimizde ve yazılarımızda kalmaz da biz yine o Halkevlerinde daha aydın gelecek icin mücadeleler veririz hep birlikte ..
Sevgilerimle , hepinizin bayramını kutlar sağlık ve esenlikler dilerim ...........
Not: Alıntı yaptığım yer , www.halkevleri.org