- 610 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
İki rengin arasındaki siyahlar.
On yıl kadar önce sadece ıspanak ekilen tarla,bu sabah görülmeye değerdi.
......
Evimin tam karşısında ve Gediz ovasının ortasında yer alan bu tarla şu an iki rengin hakim olduğu bir zeytin tarlası...
Yeşil ve kurşuni.
Doğal olarak uzun ömürlü olan(300 yıl kadar ürün vermektedir zeytin ağacı) zeytin ağaçlarının yeşil de olması gayet olağandır.Ancak kuzeyden ve doğudan esen rüzgarların etkisiyle sağa,sola savrulan zeytin ağaçları yeşilden kurşuniye dönüşmekte,bakarken de insanın içine ferahlık veren bir manzara ortaya çıkmaktadır.
Bu iki rengin arasında,dalların ortasında saklı bir renk de ortada bu günlerde:Siyah.
Dönem de güz olunca,zeytinin toplama vaktidir.
Erkenden gelen zeytin toplayıcıları yaygılarını yerlere temizce sermişler,ellerindeki sopalarla da "olan "zeytini yavaşça "vurarak" düşürüyorlardı...Birden yerde serili ve genelde beyaz olan yaygıların rengi,"siyah"a dönüşmüştü.
Belki orada çalışmak oldukça zorluklarla doluydu ama balkondan ya da pencereden seyri
doyumsuzdu.
İnsanın baktıkça bakası geliyordu.
Bir ağaç,iki ağaç derken tarlada epey zeytin toplanmıştı.
........
Çeşitli alanlarda meraklarım vardır.Hatta bu zeytin tarlasının ortaya çıkması sırasında da "neden ovaya ekildi ki" diye de sormuştum.Çünkü eski zeytin tarlaları genelde eğimli arazilerde va daha çok da sırtlarda yer alıyordu.
İşi bilenlerin diyecekleri vardı elbette:
-Eskiden taban suyu çok yakındaydı.Sırtta sulanmayan arazilerde de zeytin bol ürün vermekteydi.Ancak son yıllarda bu sular çekildiler ve sırtlar ürün vermez oldu.Dolayısıyla da kaybı telafi etmek açısından zeytin de "ovaya" inmiş oldu.
........
Alanın uzmanı değildim lakin bu açıklamaların çok da mantıki olduğunu gördüm.
Sonra bu zeytinler çeşitli işlemlerden geçirilerek,sofralarımıza yağ ve kahvaltılık zeytin olarak gelecekler.
Unutmadan şunu da diyeyim.
Doğal zeytinin "sıfır asitli" yağ üretmesi mümkün değildir denir.Çünkü doğal halinde mutlaka az da olsa asit bulunur.
O bakımdan sıfır asitli yağ aramak yerine,az asitli yağı tercih etmek de tavsiye edilmektedir.
İşte sabahın erken saatindeki hasadın bende yaptırdığı yolculuk.
Sizi de hayal dünyasına çıkarsın isterim!
YORUMLAR
Zeytin ağaçlarını ve zeytin yağını bir Egeli olarak ben de çok severim. Zeytin ağaçlarının dağdan ovaya inmesi konusuna gelince, eskiden ovaya genellikle pamuk ekilirdi ama pamuğa verilen taban fiyat maliyetini karşılamadığı için çiftçiler pamuk tarlalarını zeytin ağaçlarıyla doldurdu. Bu durum böyle devam ederse, zeytin yağını ve zeytini ucuza yiyeceğiz fakat, pamuk giysileri de rüyamızda göreceğiz:)
Sabri Bey, dilim düştü yine yorumu uzattığım için kusuruma bakmayın.
saygılar.
sabri ayçiçek
Ben bir "hasat" anının izlerini paylaşmak istemiştim.Bu ekimlerin bir yığın gerekçesi vardır mutlaka.Ben sadece bende olanları yazdım.Sizinki de bir görüştür ve değerlidir.
Selamlarımla.
Emine UYSAL (EMİNE45)
Ölmez ağacı/ zeytin ağaçlarını çok severim. Değişik bir güzellik var onlarda.
Yazınızı ilgiyle okudum.
Kutluyorum.
Saygılar.
sabri ayçiçek
Ayrıca benim yazmamı bire bir bu ağaçlar sağlamadılar ama yazmamda önemli bir rol de oynadılar kesinlikle...
Bakıyorum,hayal kuruyorum ve yazıyorum.Yetmez mi!
Aynur Engindeniz
Saygılar.
Harika bir yazı okudum. Kayınvalidemin Didim'deki yazlığının bahçesinde de iki zeytin ağacı bir incir ağacı var. Biz on beş yirmi gün tatil yapıp dönüyoruz. Kayınvalidem Eylül ortalarında dönüyor. Dün onlardaydık bir sürü yeşil zeytin getirmişler. Bıçakla çizip suya koyuyorlar. İçine başka ne katıyor bilmiyorum ama olunca şahane oluyor. Bir de Ege'den gelirken mutlaka zeytinyağı getiriyoruz. Harika oluyor. Doğallık bambaşka. Teşekkürler güzel ve anlamlı yazınız için. Bilgilendik de aynı zamanda. Selamlar.
sabri ayçiçek
Kaldı ki sadece Ege'de değil,Gaziantep'te de zeytin başka güzel.Ya Mardin'in Derik ilçesindeki zeytinler hangimizin bilgisi dahilindeki ki?