- 1777 Okunma
- 21 Yorum
- 0 Beğeni
YIL; 1940’tı…
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Sevgi, iki yaşındaydı. Küçük evlerinin avlusunda, kendisine göz kulak olan Şükran ablası ile oynuyordu. Avluya bitişik odadan gelen gürültü, dikkatini dağıttı. Koşarak gitti, odanın kapısını açtı. Yerde, devrilmiş duran, oyuncak beşiğini gördü, önce. Sonra, tavandan sarkan ablasının bedenini… En son da çırpınan bacaklarını, gördü. Boş gözlerle baktı, çocuk zihninin anlam katamadığı, bu görüntüler zincirine. Henüz tam olarak beceremediği konuşması ile:
“ Aba’cık beşiğimi bozmuşun.” Diyerek ağlamaya başladı.
…/…
Ayşe, on altı yaşındaydı. Nişanlıydı. Evlilik hayalleri kuruyordu. Ev işlerini bitirir bitirmez, annesinin beyaz geceliğini giyiyor: “ Ben, gelin oldum.” Diyerek dans ediyordu, aynanın karşısında.
Çok seviyordu, nişanlısını. Onun da kendisini sevdiğinden emindi. Kemal’in ailesi, istememişlerdi Ayşe’yi, gelinleri olarak. Ama Kemal, öyle diretmişti ki… Çaresiz kalan aile, nişanı takmak zorunda kalmışlardı. Ayşe, üzülüyordu bu duruma ama evlendikten sonra her şeyin düzeleceğine de inanıyordu.
Annesi ile birlikte, çeyizini hazırlıyorlardı, karşılıklı kurdukları dikiş makinelerinde. Çok mutluydu ama son günlerde bir hüzün çökmüştü, üstüne. Yüzü hiç gülmüyor, gözyaşları dinmiyordu. Annesi ve babası, sürekli, neyi olduğunu soruyorlardı, anlatamıyordu. O anlatamadıkça da, üzüntüsünü, bir aydır haber alamadığı nişanlısına yoruyorlar, fazla üstünde durmuyorlardı.
Komşu kızlarla toplanırlar, dantellerini işlerlerdi, gün içinde. Bir ay kadar önceydi. Yine böyle bir günde; kızlardan biri, diğerinin kulağına eğildi ve Ayşe’ye bakarak, bir şeyler fısıldadı. Kulağına fısıldanan kız, başını kaldırdı ve “ Vah vah “ dedi. Fısıltı, bütün odaya yayıldı ve sonunda Ayşe’nin kulağına kadar ulaştı: Nişanlısı, başka bir kıza sevdalanmıştı. Üstelik bu kızı, aile de onaylamış ve evlilik hazırlıklarına başlamışlardı.
Hemen eve koşan Ayşe, odasına kapandı ve günlerce nişanlısından gelecek haberi bekledi. Günler geçiyor ama ne nişanlısı ne de haber, gelmiyordu.
O sabah, kendisi ile aynı yaşta olan Güler geldi. Nişanlıları, çocukluk arkadaşıydılar. “ Kızın adı; Sevimmiş “ dedi ve gitti. O gittikten sonra Ayşe, odasının kapısını kapattı. Avluda oynayan kız kardeşine, baktı. Oyuncak beşiğinin içindeki çarşafı aldı, tavandaki çengele takıp düğümledi. Ayağının altındaki tabureye vurdu…
…/…
Gülsüm, alışverişini bitirmiş, eve dönüyordu. Aklı, Ayşe’deydi. Dedikoduları o da duymuştu. Hatta o gün, dünürlerine uğramış ve doğru mu diye sormuştu. Dünürleri, böyle bir şeyin olmadığını, anlatılanların sadece dedikodu olduğunu söylemişlerdi. Kızının, günlerdir eriyip, solduğunu gören ve ne yapacağını bilemeyen Gülsümün yüreğine, su serpilmişti. Şimdi, bir an önce eve gidip, anlatmak istiyordu, Ayşe’ye.
Taşıdığı paketlerin ağırlığından kan, ter içinde kalmıştı. Şişman bedenini zorlayarak, evine giden yokuşu tırmanmaya çalışıyordu. Yokuşun başına gelmişti ki kapısının önündeki kalabalığı gördü. “ Hayırdır inşallah “ diyerek adımlarını hızlandırdı. Kapıdaki kalabalığı yararak, içeri girmeye çalışırken “ Komşular, hayırdır? “ diye seslendi. Eğik başlardan ses çıkmadı. Sonunda ebe nineyi gördü. Göz göze geldiler. Elindeki paketleri fırlatarak, odaya doğru koştu. Odanın kapısına geldiğinde, dondu.
Kıpırdayamadı. “ Neden indirmediniz? ” dedi. “Müdde-i umumi gelmeden, elleyemeyiz “ dedi, ebe nine. “ Başlarım sizin müdde-i umuminizden “ dedi ve odaya girdi, Gülsüm. Masanın üstündeki makası aldı. Devrilmiş tabureyi düzeltti. Üstüne çıktı. Bir eliyle kızını tutarken, diğer eliyle de çarşafı kesti.
…/…
Tarık Bey; hatırı sayılır kişisiydi, kasabanın. Her gün, mesai bitiminden sonra, kahveye gider ve sohbet ederdi, kasabalıyla. Kasabayı ve halkını seviyordu. Üç sene önce, tayin olduğu haberini aldığında, Gülsüm hamileydi. O yüzden, önce kendisi gelmiş, evi ve eşyaları ayarlamış, sonra da ailesini getirtmişti. O süre içinde, kasabalının çok yardımı olmuştu, Tarık’a. Onu ve ailesini, hemen kabul etmişlerdi, aralarına. Sevgi’nin doğumundan sonra, komşuları, hiç yalnız bırakmamışlardı, loğusayı. Gülsüm de mutluydu, burada.
Son günlerde aklı, Ayşe’ye takılıydı. Güzeller güzeli kızının üzüntüsü, kahrediyordu, onu. Böyle küçük kasabaların dedikodularını bilirdi, Tarık. Ne canlara mal olduğuna şahit olmuştu, defalarca. Ama Ayşe, akıllı kızdı. Kulak asmazdı, safsata fısıltılara.
Sohbet koyulaşmıştı ki koşarak gelen Ali’yi gördü. “ Tarık komutanım, Tarık komutanım…” diyerek bağırıyor ve el, kol hareketleri yapıyordu, deli gibi. Yanına geldiğinde: “ Komutanım… “ dedi, nefes nefese. “ Dur, oğlum. Soluklan biraz. Ne oldu? “ diye sordu. “ Komutanım, hemen eve gitmeniz lazım. Ayşe abla…”
Gerisini dinlemedi, Tarık komutan. Ok gibi fırladı, yerinden ve cipe atlayıp “ Çabuk eve “ dedi, emir erine. Tozu, dumana katarak eve ulaştılar. Müdde-i umumi ile birlikte girdiler, kapıdan. Gülsüm; Ayşe’nin başı kucağında, yerde oturuyordu. Yüreği yandı. Sendeledi. Son anda kapıya tutunabildi.
Fısıltılar duydu, Tarık. Şöyle bir baktı, etraflarını saran kadınlara: “ Bekaret muayenesi istiyorum.” Dedi. “ Aman komutanım, yapmayın. Nasıl yaparım, nasıl olur? Sizin kızınız… Ayşe… Mümkün mü öyle bir şey?“ diye kekeledi, müdde-i umumi. “ Fısıltıları duymaz mısın be adam? Ne diyorsam, onu yapacaksın.” Diye gürledi, Tarık, komutan sesiyle.
Fısıltılar, sustu. Korkuyla sokuldular birbirlerine, fısıldayanlar. Derin bir sessizlik çöktü, kasabanın üstüne.
…/…
Kemal, dörtnala sürüyordu atını. Bir haftalık izin almıştı, komutanından; hem Ayşe’yi görmek, hem de düğün hazırlıklarını konuşmak için. Yüzüne vuran rüzgar, Ayşe’nin kokusunu taşıyordu burnuna. Mutluydu, çok seviyordu Ayşe’yi.
Kasabaya yaklaştığında, kalabalığı gördü. Bu tür kalabalık, ancak, cenazelerde olurdu ama bu, daha da büyük bir kalabalıktı. Bir anlam veremedi. “ Mehmet ağa, nedir bu kalabalık? “ dedi. Mehmet ağa, yüzüne bakıp, yere tükürdü. Anlayamadı, ne olduğunu, neden olduğunu. Kime sorsa; aynı yanıtı aldı. Cenazeye doğru yaklaşmıştı ki tabutun üstündeki gelinliği fark etti. Hemen ardından da Gülsüm ana’yı gördü. Anladı… Olanları, ailesinden öğrendi.
O gece; bir şişe rakı alıp, sahile indi, Kemal. İçti… İçti… Cebindeki paraları çıkarttı. Borçlarına göre ayırdı. Her birinin altına, borçlu olduğu kişinin adını ve miktarını yazdı. En son kağıda da “ Sana geliyorum, Ayşe “ yazdı. Kumların üstüne, denizi gösteren, bir ok çizdi. Ucuna, kağıdı ve üstüne de yanında bulduğu taşı koydu, uçmasın diye.
Yürüdü… Deniz, ayaklarına değinceye kadar…
Çok aradılar, Kemal’i. Günlerce denizi taradılar, bulamadılar. Kasabanın fısıldayanları; “ Kaçtı “ dediler, kulaktan kulağa. On beş gün sonra, balıkçıların ağına takıldı, Kemal’in cansız bedeni.
…/…
İki gencin canına mal olan olay; bu kadar mıydı? Sanmıyorum. İlla ki gizlediği bir şeyler vardı, Sevgi’nin. Ama üstelemedim. Üzmek, incitmek istemedim; şimdilerde yetmiş üç yaşında olan, dünyalar tatlısı kadını…
Eser Akpınar
23.09.2011
İzmir
Müdde-i umumi’nin, bugünkü karşılığı; Savcı. Olayın geçtiği zamana sadık kalarak, müdde-i umumi’yi kullandım. Yabancısı olduğum bir kelime olduğu için yazım ve kullanım yanlışı yapmış olabilirim. Böyle bir durum söz konusu ise ve düzeltirseniz, sevinirim.
YORUMLAR
Canım benim öncelikle tekrar tebrik ederim. O kadar emek verdiğim yorumum kaydeymemişti sitem. Önyargılar ve dedikodunun nelere hatta canların yitmesine sebep olduğunu bir kez daha acı da olsa kaleminden okuduk. o günden bugüne hiç bir şeyin değişmemesi ayrıca üzüntü verici. Çok güğzeldi ve olması gereken yerde hikayen. Sevggilerimle canım.
Sevgili arkadaşım, dedikodu kazanının yakmadığı ocak yok ya, işte bu öyküde de gördük bu olayı. Dedikodu dedikodu... Ne çirkin bir olay ve bunu yapanlar bazan can kaybına sebep olduklarını hiç düşünüyorlar mı acaba diyesim geliyor. Emek verilip yazılmış güne de çok yakışmış bu öykünü kutluyorum.
Sevgimle.
İzmir böyle bir yerdir
hele Urla
hele Urla iskele
hele Urlanın iskelesi, denizi...
uzun konuşsak tanış bile çıkarız:)
Urla iskelede bir dostumuz var..
Her haftasonu mangalı sofrası hazırdır sabahlara kadar söyleşilir anlatılır çalınır oynanır
Pat kapı gelseniz bile..
O sofralarda ne öyküler anlatılır..
Ama o anlatılanlar ancak böyle edebi değerle karşımıza çıkar
ve bu kadar gerçekçi
İzmirin Urlanın denizi mi suyu mu havası mı
bizleri böyle özel yapar..:))
içimizi ağlatan bugün için bile geçerli olan öyküye
Tebriğimle hemşerim
tanıştığıma memnun oldum
Nilgün ARIKAN tarafından 9/25/2011 12:51:46 AM zamanında düzenlenmiştir.
Eser Akpınar
Sevgilerimle.
Günün yazarını tekrar tebrik ederim. Gerçekten güzel bir çalışma ve hak ettiği yerde:)
Eser Akpınar
ESER VAR YA ÇOK SİNİRLİYİM GEÇEN DE AYNI ŞEY OLDU. O KADAR EMEK VERDİM ÇOK GÜZEL YORUM YAZDIM VE ÇIKTIM. ŞİMDİ BAKTIĞIMDA YORUMUN OLMADIĞINI GÖTRÜYORUM. ŞİMDİ AYNI ŞEYLERİ YAZACAK SAKİNLİKTE DEĞİLİM O YÜZDEN. ÇOK ETKİLEDİ, YUAZIN BENİ. TEBRİKLER SEVGİLİ ARKADAŞIM. YA HEP BENİ BULUYOR BUY AKSİLİKLER (:
Eser Akpınar
Eser Akpınar
Anlatımınız çok başarılı değerli kardeşim,içim sızlayarak okudum bu gerçek hayat hikayesini.
Bu olay, dedikodunun ne canlara mal olduğunu, asılsız söylenti yüzünden, genç canların gittiğini, ailelerin perişan olduğunu, bir kere daha görmüş olduk.
'Elin ağzı torba değil ki büzesin' sözünde olduğu gibi, dedidokuyu kendine vazife edinenlere öyle öfkem oluyor ki, elimden gelse ağızlarını kapatabilsem.
Teşekkürler bizlerle paylaştığınız için, selam ve sevgiler.
Eser Akpınar
Sevgilerimle.
AH O MUDDE-İ UMUMİ..ben çok çektim onların elinden.
hatta işkencede kırılan kolumu bandajlayan doktordan sonra geldiğim tutuk evşnde garnizon kumandsanı ile teftişe gelen infaz savcısı bir bayram sabahında yanımızdan geçerklen
" koluna ne oldu ? " diyer sorunca o ana kadar
susmuş olan ben
"kamyon çarptı efendim." demiştim.
savcı transıt geçmiş,beni bir kaç adım geride bıraktıktan sonra
durumu anlamış ve dönmüş bana bakmıştı..
cezaevinde kamyonun ne işi var kardeşim,diyememişti...
bir zamanlar biz döet silahşördük.
kimi kıvırdı
kimi es geçti...
Bir türkçe bilmeyen itten türkçe dersi de almaya başladık.
on sekiz arapça,on üç farsça
bir kaç kelime de türkçe bilen ve çalıntı yazılar yazan allame-i cihan sanılan bir adamdan ötürü perme perişan ettiler bizleri.
hayrını görsünler demek düşüyor bize.
yazınız mı...?
her halde güz<eldi...
ben makedonya'ya geziye gidiyorum.her zaman kıymetlı olanlar her halde bir paye verirler...
maymun gözünü açtı
dankkk etti...ama geç oldu biraz...
hem sen böyle demokratik yazılar yazma!
allame-i cihan sanılan ama boş bir çuval olan o ünlü yazar alınabilir...Benden söylemesi...
artık kendi düşen ağlamayacak
çok anlattık da kaale alan olmadı...
ozaman tepe tepe kullanabilirler bu güzel portali...
herkese başarılar dilerim
erim
Eser Akpınar
Valla kalem ne yazarsa, artık...Beğenen; beğendiğini alır, beğenmediği; bize kalır...Gençlerin bir söylemleri var şimdilerde, böyle haller için: Çok da TINNNNNNNN....:-)
Teşekkür ediyorum, dostum...Selam ve saygıyla...
Eser Akpınar
Güzel anlatımınızla öykü can bulmuş.Emegınıze saglık.Saygılarımla...
Eser Akpınar
Bence de çok başarılısınız Eser Hanım. Bir solukta okudum. Kutlarım. Sevgilerimle.
Eser Akpınar
Eser Akpınar
Sekans sekans değerlendirilmeli. Oldukça keyifliydi ve sahneler arası geçiş, zamanlama... Gayet başarılı. Gözümün alabildiği bir hikayeydi. Böyle filim tadında olunca başka bir güzellik yağıyor ama altını çizerek söylüyorum, bu tarz yazmak kolay değil. Tek bir durum üzerine sayfalarca yazarsınız motivasyonunuz düşmeden. Ama bir çok parçayı birleştirmek bence büyük meseledir. Kutlarım.
Eser Akpınar
Saygılar, selamlar.