- 1483 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Çorum’da âşıklık geleneği ve Aşık Rıfat Kurtoğlu
İsa KAYACAN KÖŞE YAZILARI
[email protected]
Çorum’da âşıklık geleneği ve Aşık Rıfat Kurtoğlu
Ankara’nın Çamlıdere ilçesindeki bir şiir etkinliği sırasında bana ulaşan kitaplardan biri:
İsmail Serdar Yakar imzalı, “Çorum İli Aşıklık Geleneği ve Aşık Rıfat Kurtoğlu” adının taşıyıcısı efendim.
Büyük boy 288 sayfalık bir kitap. Çorum Belediyesi Kültür Yayınları arasında günyüzü görmüş, yayınlanmış. 2008 yılı çıkışlı bir yayın. Belediye Başkanı Turan Atlamaz imzalı bir sunuş var ilk sayfalardan birinde. Sunuşun içinden seçtiğimiz cümlelerden:
-“Aşıkların yetiştiği ortamı tanımadan yargılara varmak güçtür. Bu nedenle aşığı yetiştiren ortamı bütünüyle öğrenmek zorunluluğu vardır”.
Önsöz İsmail Serdar Yakar’a ait. Kitap 5 ayrı bölümden oluşmuş, oluşturulmuş. Birinci bölümde Çorum ili tarihine kısa bir bakış yapılıyor. İkinci bölümde kültür ve aşık edebiyatı üzerinde duruluyor. Üçüncü bölümde Çorum ili aşıklık geleneği örnekleri veriliyor.
Dördüncü bölüme baktığımızda, Aşık Rıfat Kurtoğlu’nun anlatıldığını görmekteyiz. Beşinci ve son bölüm Aşık Rıfat Kurtoğlu’nun eserleri, konularına göre eserlerinin sınıflandırılması, aşığın beklentileri sayfalara aktarılmakta.
Kitabın sayfalarındaki gezintimizi sürdürdüğümüzde, Çorum ilinde aşıkların atasözlerini de kullanarak atışmalar yaptıklarını öğreniyoruz. Özellikle bu örneklerin 1999 yılında sıkça toplumun karşısına çıktığı ifade edilmektedir.
Aşık Rıfat Kurtoğlu’nun şiirleri incelemeye değer ağırlıklı mısralardan oluşmaktadır. Kitabın 107 nci sayfasındaki bilgilere göre; ozanımız ilk şiir kitabını “Gönül Dilim” adıyla 1994 yılında yayınlamıştır. Bu kitabın da o yıllarda yine Çorum Belediyesi tarafından yayınlandığını ifade eder, düşünürsek; Gelmiş geçmiş Çorum Belediye Başkanları, yörenin sanat ve edebiyat insanlarına sahip çıkıyor, yazdıklarının araştırdıklarının yayınlanması için yardımcı olmaya devam ediyorlar anlaşılan!..
Buradan, yani 107 nci sayfadan Aşık Rıfat Kurtoğlu’nun “İki satır yazacaksan” başlıklı şiirinden iki bölüm alalım efendim:
Ne kalemde, ne eldedir,
Ne göz, kulak, ne dildedir,
Bunun sırrı gönüldedir,
İki satır yazacaksan.
Aşka düşüp yanmak gerek,
Ak-pak olup, yunmak gerek,
Mevlâ, lütfun sunmak gerek,
İki satır yazacaksan..
İsmail Serdar Yakar’ı ve Çorum Belediye Başkanlığını kutluyor, böyle bir yayının ortaya çıkmasını sağladıkları için, sevgi ve saygılarımı sunuyorum efendim.
YORUMLAR
Ögvüler şairi,Ozanı dahada güzel yazmaya iter elbette.Yeterki gönül telinde biraz sevda olsun şairin,Ozanın.Zaten bunları olmayanda yazamaz.Takdirle karişılıyorum değerli ozanımı.Beğenerekte okuyorum yazılarını.Kadir kardeşimin dediği gibi bırak yazsınlar keşke her yazarı önplana alan yazılar yayınlansa.Aslında bunu yerel yönetimlerin etkinliği ve yayınları arasında olması gerekirken,yazarlar,Şair ozan kendi çabaları ile bir yerlere gelmeye çalışıyorlar.Bu değerlerin kör kalmasına,kaybolmasına vesile oluyor.
Umarım artık yöneticilerimiz bu faliyetlerine başlarlar.Kutlarım Ozanım yürekten
SAYIN USTAM; BİŞE' DİYEYİM DE DARILMA BANA;
Belki, çok samîmi arkadaşların darılırsın diye bunu diyemez:
İnsan, kendine yazılanları sayfasına alıp- yazmamalı... bırak, Sizi methetsinler; doğrudur...
Olur ki, benim de kusûrumu görürsün; hâl dili ile bildiresin... darılmam; saygı duyarım.
Nezih Sitemizde ve aramızda olan ve yazıştığımız çok sayıda arkadaşımın övgüye lâyık ne çok başarıları vardır; sorduğum hâlde, bunu sır gibi saklayanları, daha da çok seviyorum... Sizi de.
Saygımla Selâmımı bildirdim... Bağışlanmamı dilerim.
(Bildirirsen, yorumumu silerim)
Kadir Yeter.
w.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=83633
RİFAT KURTOĞLU
RİFAT KURTOĞLU
kadiryeter
Meğer, ben, Aysbergin su yüzünde kalan kısmını görmüşüm... Sizin verdiğiniz bilgilerden değil de sözüme darılmadığınızdan belli; değerli bir Usta oluşunuz... yoksa, yazınızı silip- kaldırmadan önce, beni sözle bir güzel haşlardınız...
Allah, Güzel ve açık Gönlünüze Sağlık versin; Ustam...
Selâmımla uğurladım...
Yeni eserleriniz sayfama düştükçe yazışacağız İnşallah...
Kadir Yeter.
Bir,Trabzon Gönüllüsü... doğuştan beri.
w.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=83633
RİFAT KURTOĞLU 05 Eylül 2011 Pazartesi 08:27:02