- 1324 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
1965 GÖKDERLİ OLMAK
Zamanımız hayırlı ola hasan ağa.
Sağ olasın Hamdullah hoş geldin hayırdır bu soğukta ne işin var?
Hayır ağa evde yöygü bitti bir yaymalık almaya geldim.
Üşümüşsün eşeği ahıra çek ere( kaçe )sana çay yemek indirsin bende geliyorum ere hamdullah üşümüş bacaya birkaç kütük at ısınsın çay yemek yap bende geliyorum.
Daha önce neden gelmedin bu soğuk günü seçtin.
Ağa söylemesi ayıp bizim dağsaray ın adamı çok iyi her konuda güvenilir sadece borçlarına kötüler yusufa on gün tırpan biçtim ha bugün ha yarın vereceğim dedi hala vermedi darda kalmazsam bu soğukta tilkiler bile bakır sıçar yoksa gelir miydim.
Bizim köyde bakkal yok oluz köyü gibi değil deli yunus oluz un adamını harmana kadar idare ediyor bizim öyle bir şansımız yok geçen gün evde çay şeker tütünüm bitti şaştım hasan Mecitözü ne gidiyordu cebimde altı liram vardı iki kutu çay iki kilo şeker birazda tütün ısmarladım içinde kağıt bile yok şimdi kuruşum yok.
Hamdullah benim işim var yemeğini çayını iç bir çuval yaymanı ere versin şu on lirayı da kendine harçlık yap duymuşsundur musa efendi burada cumalıkları yaptık bu gece büyük cemimiz var onun hazırlıkları var.
Köyün de haberi var ağa çoğu gelecek.
Ağa bizim bu iti katımız çok güzel hele her Perşembe akşamları teknedeki ekmekten tenceremizde pişen yemeği muhtaç komşumuza ikram etmeden sofraya oturmayışımız cuma günleri çifte çubuğa gitmeyişimiz öküzleri dinlendirmemiz dünyanın hiçbir yerinde yok.
Geçen gün kurbani nin hanımı vefat etti aksilik düğünde vardı düğün yeri boşaldı davulcunun parasını verdiler gelini sesiz sedasız gelin ettiler herkes yasa tuttu allah rahmet eylesin çok iyi bir hanımdı yeri cennet olsun.
Ağa biz yedi tane Hızır orucunu tutuyoruz on iki muharrem üç tane de öksüzlerin yası için tutuyoruz kırk sekiz tanede Cuma tutuyoruz bu oruçları tutmayan cemde düşkün sayılıyor bir yılda elli iki Cuma var neden kırk sekiz tutuyoruz?
Hamdullah Kuranda oruç yazar biz aleviler kırk sekiz cumayı tutarız dört cuma ramazana denk düşer yani alevi olan ramazanı tutmaz hata biz erken sahura kalkarız erken iftar yaparız yani biz aleviler emevi Abbasi ve yezidin zihniyetinde uzağız kuran ne emrettiyse onu yaparız muhammed ve ehli beyit izinde gitmeliyiz.
Ağa rızanın kirvesi evli kadını kaçırırken rıza yardım etmiş doğrumu rızanın musahip de benim hiç haberim olmadı diyor.
Hamdullah bu gece rıza hanımı kirvesi musahibi halk divanına çıkacak yani rıza kirvesine yardım edip zorla kadını kaçırmasına yardım ettiyse rıza karısı ve musahip de yargılanacak bu suç işlenirken rızanın karsı engellemeliydi senin yüzünde ben halk divanına çıkmam aynı şey musahip içinde geçerli zaten musahibin anlamı kötülüklerden pis işlere bulaşmaya engel olmaktır.
Sana şunu söyleyeyim rıza bu işi bulaştıysa üçü de yalın ayak içi köz dolu kızgın sac da yürütülecek gelecek cemede kurban kesmeden tarikata girmez ya cezaya razı olur yada dışlanır kirvesinin afı beratı yok.hem rızada gelini de davacıymış dövüyormuş.
Kemalin oğlu Halil in sınırına saban tutmuş,derviş duranın oğlunu dövmüş,bayramin oğlu Ahmet in ekinini gütmüş,Mahmut la mısto konuşmuyorlarmış oluzlu mestük ün musada alacağı varmış yani bu gece sabaha kadar mahkeme var.
Allah musa efendinin yardımcısı olsun başımızda eksik etmesin çok onurlu bilgili bir dirhem hakkula da almıyor on gündür evini barkını terk etmiş Allaha selametlik versin.
Haksızlığa tahmülü yok her gece başkasına misafir oluyor sürekli birine misafir olursa yargılamaya dedi kodu düşer,biri birine hizmet götürdüğü zaman mutlaka bir karşılık bekler,musa efendide bu yok hata hakulaya karşıydı adalet ve dinin içine çıkar girdimi adalet olmaz derdi yargılayanın gözü görmemeli derdi,köylü severek topluyor.
Hakula toplama işini bir fakire veriririz onun da katkısı olsun diye bir eşeğin üzerine heybe atıyoruz arpa verenden arpa buğday verenden buğday hem hakula tasını beraber taşır herkesten eşit şekilde alınır!
Neyse hamdullah sohbete doyum olmaz geç kalma hava daha soğumadan sende kalk git yolun açık olsun sorana selam söyle.
Baş üstüne ağa allah sana sağlıklı uzun ömür versin cenabı Allaha ağzımızın tadını bozmasın borcumu da harmanda öderim.
Önemli değil elin ne zaman rahatlarsa verisin güle güle.NOT:Isim değişikliği yapılmıştır.
Aşur ŞAHİN 05.08.2011
NOT:12 eylül 1980 yılına kadar bir birine bağlantılı iki olayın dışında adiliye ye giden hiçbir gökder köyü nüfusuna kayıtlı bir dava bulamazsınız hala o kültürün kokusu bitmedi ama nereye kadar!
Musa efendi (musa sönmez)çorum’un ortaköy ilçesi gökçepıra köyü nüfusuna kayıtlı onurlu bir dede(öğretmen!
Saygıyla anıyorum)Kerdeşi veli sönmez ise çorum olaylarında diri diri ekmek fırınına atılarak yakıldı saygıyla anıyorum onurlu insanları en son anıldığında,namuszlar da en son lanetlendiğinde ölürler!… 1965 de nüfusu 200,şimdi ise 15.
KÖYDE YAŞAMAK
Yazın çorak damda uyumak;
Karyola,makat,hamak istemez.
Bulgur çorbasıyla kahvaltı etmek,
Çay,kahve,salep istemez!
Kışın ahır odasında otumak;
Odun,kömür soba istemez.
Bite,pireye tırnağın var ise,
İlaç parfüm koku istemez!
Yunakta yıkanmaya sıran geldiyse;
Kil,ayna,tarak istemez.
Kapıda tavuk,horoz var ise,
Gün,takvim,saat istemez!
Yazıda susayıp eşmeden su içmek;
Vana,fike,tülbent istemez.
Sağılan südü süzmeden içmek,
Ateş,kazan.bardak istemez!
Gece koyunu yazıda otlatmak;
Yatak,yorgan,aba istemez.
Değneğin,dağarcığın,kavalın var ise,
Silah,zopa,nota istemez!
Çarığın,nakışlı çorabın var ise;
Çizme,potin,boya istemez.
Çılgada patika yolun var ise,
Sıtabilize,asfalt,beton istemez!
Öküzün çeker,kağanın gıcılarsa;
Motor,fren,korna istemez.
Gümüş,altın,paran yok ise,
Cep,cüzdan,kese istemez
Aşur ŞAHİN 05.08.2011